Social media is a widely used communication tool by companies and
individuals nowadays. Customers are follow the corporate social media accounts
of hotel enterprises and share service experience reviews wtih hotel and other
people about satisfaction and dissatisfaction. The aim of this study to
determine the customer satisfaction and dissatisfaction elements on reviews
which commented on corporate social media accounts of hotel enterprises. 460
customer reviews on corporate social media accounts of five star hotels in
Marmaris were analyzed by content analysis method. According the research
results, the most frequently expressed satisfaction core elements on customer
reviews are respectively staff, foods, other, guest rooms, hotel facilities,
service quality, location and drinks. In addition to this, foods, staff, other,
service/equipment inadequacies, cleanliness and drinks are the core customer
dissatisfaction elements.
Customer Satisfaction Customer Dissatisfaction Hotel Enterprises Customer Reviews Content Analysis
Sosyal medya, günümüzde işletmeler ve bireyler tarafından yaygın
şekilde kullanılan bir iletişim aracıdır. Müşteriler, otel işletmelerinin
kurumsal sosyal medya hesaplarını takip etmekte ve yaşadıkları hizmet
deneyimleriyle ilgili memnuniyet ve memnuniyetsizliklerine ilişkin yorumları
otel işletmeleri ve diğer kişilerle paylaşmaktadırlar. Bu araştırmanın amacı,
otel işletmelerinin kurumsal Facebook sayfalarına yapılan yorumlarda müşteri
memnuniyeti ve memnuniyetsizlik unsurlarını tespit etmektir. Marmaris’te
bulunan 5 yıldızlı otel işletmelerinin kurumsal Facebook sayfalarına yapılan
460 adet müşteri yorumu içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, müşteri yorumlarında en sık ifade edilen memnuniyet
ana unsurları sırayla personel, yiyecekler, diğer, misafir odaları, otel
olanakları, hizmet kalitesi, konum ve içeceklerdir. Yiyecekler, personel,
diğer, hizmet/ekipman eksiklikleri, temizlik ve içecekler müşteri memnuniyetsizliğine
ilişkin tespit edilen ana unsurlardır.
ANAHTAR
KELİMELER: Müşteri Memnuniyeti, Müşteri Memnuniyetsizliği, Otel
İşletmeleri, Müşteri Yorumları, İçerik Analizi.
Müşteri Memnuniyeti Müşteri Memnuniyetsizliği Otel İşletmeleri Müşteri Yorumları İçerik Analizi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Konferans Bildirisi |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | May 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).