Çalışmanın amacı, ilk defa Gill ve Kharas (2007) tarafından ortaya
atılan ve iktisat literatüründe görece yeni bir terim olan “Orta gelir tuzağı”
kavramının teorik ve ampirik boyutlarını analiz etmektir. Orta gelir tuzağı
kavramı genellikle belirli bir kişi başı gelir düzeyini aşmada çeşitli
zorluklar yaşayan orta gelir düzeyine sahip ekonomilerle
ilişkilendirilmektedir. Bu doğrultuda gelişmekte olan ülkeler üzerinde
yoğunlaşan çalışmaların çoğu, teorik olarak bu kısır döngünün arkasındaki kilit
faktörleri ele almaktadırlar. Bu göre söz konusu çalışmaların, ilgili ülkelere
üretkenlik, eğitim kalitesi ve teknolojik ilerleme gibi faktörler ile ilgili
tavsiyelerde bulunduğu görülmektedir. Ampirik çalışmalar ise çoğunlukla
Tayland, Meksika, Brezilya ve Malezya gibi ülkelerin tuzaktan kurtulmak için
verdiği mücadeleler üzerinde durmaktadır.
The main aim of this paper is to analyze the theoretical and
empirical dimensions of a relatively new phenomenon in economics literature,
namely “Middle-Income Trap”, which was firstly discussed by Gill and Kharas
(2007). In general, this phenomenon is related to middle-income economies which
have several difficulties in exceeding a certain level of per capita income. In
this regard, most of the studies focus on developing countries and
theoretically scrutinize the key
factors behind this vicious circle. Accordingly, these studies also offer
policy implications associated with issues like productivity, quality of
education and technological progress. On the empirical side, most of the
studies draw more attention to Thailand, Mexico, Brazil and Malaysia as
these countries desperately struggle to escape from this trap.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Konferans Bildirisi |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2019 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).