Developments in information technologies have created new channels where individuals can share information faster. While the studies made from these channels made some people famous and revealed a new profession called lu Influencer ”or“ phenomenon,, they brought a new method called Influencer Marketing in the marketing studies through these people who have a high follower rate. With this method, which is strategically important in reaching the young consumer profile when used effectively, brands provide competitive advantage among its competitors. For this reason, Influencer Marketing activities have gained momentum especially in social media which has been widely used recently. However, the extent to which these activities affect the buying behavior of consumers is not known. In order to eliminate the ambiguity that is absolute, this study aimed to investigate the buying behavior of consumers following social media influencers. In this context, online questionnaire was applied to 400 people. According to the data obtained from the survey, it was found that consumers mostly follow social media phenomena and that influencer marketing is considered as an effective method.
Bilişim teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, bireylerin daha hızlı şekilde bilgi paylaşımında bulunabileceği yeni mecraları ortaya çıkarmıştır. Bu mecralardan yapılan çalışmalar ise, bazı kişileri ünlü yapıp “Influencerlik” veya “fenomenlik” adı altında yeni bir mesleği ortaya çıkartırken, firmalar için ise yüksek takipçi oranına sahip bu kişiler aracılığıyla pazarlama çalışmalarında Influencer Marketing olarak adlandırılan yeni bir yöntemi gündeme getirmiştir. Etkili kullanıldığında özellikle genç tüketici profiline ulaşmada stratejik öneme sahip olan bu yöntem ile markalar, rakipleri arasında rekabet üstünlüğü sağlamaktadır. Bu nedenle, özellikle son dönemlerde yaygın kullanım alanı bulan sosyal medyada Influencer Marketing aktiviteleri hız kazanmıştır. Ancak bu aktivitelerin tüketicilerin satın alma davranışına ne düzeyde etki ettiği ise kesin olarak bilinmemektedir. Mutlak olan belirsizliği ortadan kaldırmak için bu çalışmada, sosyal medya ınfluencerlarını (fenomenlerini) takip eden tüketicilerin satın alma davranışlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda 400 kişiye Online anket uygulanmıştır. Anketten elde edilen verilere göre de, tüketicilerin çoğunlukla sosyal medya fenomenlerini takip ettikleri ve influencer marketing’i etkili bir yöntem olarak kabul ettikleri bulgularına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | August 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 23 Issue: 1 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).