In this study, it has been tried to determine how the accounting education was in the past, how they have changed in the face of the developments, and to seek an answer to this question, how should the accounting education of the future be.
In the financial system in which all organizations and individuals are involved in the world, communication is provided through financial and non-financial reports, which we can describe as the outputs of the accounting process. Expectation from accounting education;
- Preparation of these reports (Financial Reporting)
- Analyzing these reports in order to support making the right decisions (Financial Analysis),
- Auditing the reports in order to increase the level of confidence to these reports, (Audit)
- Determining the costs of the products and services produced in the enterprises (Cost Accounting),
- To be able to use the cost information in the financial decisions of the management so that the enterprises can make the right financial decisions (Management Accounting),
- Identifying risks and taking measures against threats in order for businesses to achieve their financial and non-financial goals (Internal Control),
- Maintaining and improving the level of trust to the business, increasing the capacity of businesses to adapt to developments (Internal Audit)
to meet the above-mentioned requirements.
Since we describe today as the age of technology, integrating technological developments into these processes and making use of decision support systems are of great importance in terms of the parallel progress of accounting education with technological developments and ensuring continuity in education.
Bu çalışmada muhasebe eğitimi geçmişte nasıldı, yaşanan gelişmeler karşısında nasıl değişti bunlar belirlenmeye ve geleceğin muhasebe eğitimi nasıl olmalı bu soruya cevap aranmaya çalışılmıştır.
Dünyada tüm kuruluşlar ve bireylerin içinde yer aldıkları finansal sistem içerisinde iletişim muhasebe sürecinin çıktıları olarak nitelendirebileceğimiz finansal ve finansal olmayan raporlar aracılığı ile sağlanır. Muhasebe eğitiminden beklenti de;
- Bu raporların hazırlanması (Finansal Raporlama)
- Doğru kararlar alınmasının desteklemesi amacıyla bu raporların analiz edilmesi (Finansal Analiz),
- Bu raporlara duyulan güven seviyesinin arttırılması amacıyla raporların denetlenmesi, (Denetim)
- İşletmelerde üretilen ürün ve hizmetlerin maliyetlerinin belirlenmesi (Maliyet Muhasebesi),
- İşletmelerin finansal açıdan doğru kararlar alabilmeleri için maliyet bilgilerinin yönetimin finansal kararlarında kullanılabilmesi (Yönetim Muhasebesi),
- İşletmelerin finansal ve finansal olmayan hedeflerine ulaşabilmesi amacıyla risklerin belirlenmesi ve tehditlere karşı önlemler alınması (İç Kontrol),
- İşletmeye duyulan güven seviyesinin korunması ve geliştirilmesi, işletmelerin gelişmelere uyum kapasitelerinin arttırılması (İç Denetim)
yukarıda belirtilen gereksinimleri karşılayabilmesidir.
Günümüzü teknoloji çağı olarak nitelendirmemiz nedeniyle teknolojik gelişmelerin bu süreçlere entegre edilebilmesi, karar destek sistemlerinden faydalanılması muhasebe eğitiminin yaşanan teknolojik gelişmelere paralel ilerlemesi açısından ve eğitimde sürekliliğin sağlanmasında büyük önem taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Early Pub Date | September 19, 2022 |
Publication Date | September 22, 2022 |
Submission Date | July 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 25 Issue: Özel Sayı |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).