Corporate acceptance refers to the positive perception and approval of a company's activities, values, and business practices by various stakeholders. During crisis periods, it is crucial for organizations to respond to societal expectations by focusing on social responsibility initiatives and playing an active role in post-crisis recovery, thereby demonstrating corporate citizenship. This is particularly significant in crises such as the major earthquake disaster that occurred in our country on February 6, 2023, which profoundly affected society and all aspects of life. In this study, a field research was conducted on social media users immediately after the February 6, 2023 earthquake to examine the impact of social responsibility initiatives during crisis situations on corporate acceptance. The findings indicate that social responsibility activities conducted for the benefit of society have significant effects on corporate acceptance. Additionally, findings indicate that corporate social responsibility activities have an impact on individuals' choices of workplace, purchasing decisions, trust towards the organization, and contributions to donation activities. Furthermore, it has been found that effectively communicating social responsibility efforts through mass media is a viable strategy, and during times of crisis, social media serves as the most reliable communication tool and source of information, particularly platforms such as Instagram and Twitter, which are extensively used for the purpose of "Keeping up with the News". In light of these findings, organizations aiming to build trust and achieve corporate acceptance would benefit from actively engaging in social responsibility activities that address the needs of the community in times of societal crises.
Kurumsal kabul, bir şirketin aktivitelerinin, değerlerinin ve iş yöntemlerinin çeşitli paydaşlar tarafından olumlu bir şekilde algılanması ve onaylanmasıdır. Kriz dönemlerinde ise kurumların toplumun beklentilerine cevap vererek sosyal sorumluluk faaliyetlerine odaklanması ve kriz sonrası toparlanma sürecinde etkin bir rol oynayarak kurumsal vatandaşlık sergilemesi, toplumun güvenini kazanma ve takdirini artırma potansiyeline sahiptir. Özellikle 6 Şubat 2023 tarihinde ülkemizde yaşanan büyük deprem felaketi gibi toplumu ve yaşamı tüm yönleriyle etkileyen kriz durumlarında, şirketlerin, devlet kurumlarının ve bireylerin bu anlayışı ön plana alarak hareket etmeleri büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada, 6 Şubat 2023 depremi sonrasında sosyal medya kullanıcıları üzerinde gerçekleştirilen bir alan araştırması ile kriz ortamında yapılan sosyal sorumluluk çalışmalarının kurumsal kabul üzerindeki etkisi incelenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler neticesinde toplum yararına yapılan sosyal sorumluluk çalışmalarının kurumsal kabul üzerinde önemli etkileri olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, kişilerin çalışacakları iş yeri seçimlerinde, satın alma kararlarında, kuruluşa güven duymalarında ve para bağışlama etkinliklerine katkıda bulunmalarında da etkilerinin oluğu bulgularına da ulaşılmıştır. Bu sonuçlardan başka, sosyal sorumluluk çalışmalarının kitle iletişim araçlarıyla duyurulmasının doğru bir strateji olduğu ve kriz dönemlerinde sosyal medyanın en güvenilir iletişim aracı ve bilgi kaynağı olduğu; özellikle de Instagram ve Twitter gibi uygulamaların "Gündemi Takip Etmek" amacıyla yoğun bir şekilde kullanıldığı bulgularına da ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında, güven oluşturmak ve kurumsal kabulü sağlamak isteyen kuruluşların toplumun ihtiyaçlarına kulak vererek sosyal sorumluluk çalışmalarını toplumsal kriz ortamlarında yoğun düzeyde gerçekleştirmelerinin yararlı olacağı sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Public Relations |
Journal Section | Original Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 30, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Submission Date | June 8, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 2 |
Journal of Selçuk University Social Sciences Vocational School is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).