The aim of this study was to identify the factors that differentiate the age discrimination levels of the Department of Gerontology students. The study was carried out with 208 undergraduate students from Istanbul UniversityCerrahpaşa Faculty of Health Sciences, Department of Gerontology, who agreed to participate in the research. Personal Information Form and Fraboni Ageism Scale were used to collect data. The total mean score of the Fraboni Ageism Scale of the students was 60.95±9.78, and their attitudes toward ageism were found to be positive. When the Fraboni Ageism Scale total scores and all subscale scores were evaluated according to the grades of the students, it was found that there was a statistically significant difference between the total scores of both the scales and all subscale scores of fourth-grade students and second-first-grade students (p<.05). The scale total scores and subscale total scores of the fourth-grade students are lower than the students in other classes. From this point of view, it was observed that the fourth-grade students faced less age discrimination. Thus, it was found that the gerontology department students had generally positive attitudes toward elderly individuals. In this context, it can be stated that the courses taken by the students on aging and senility from the first years of their education will be beneficial for them to develop positive attitudes towards the elderly individuals with whom they will work in their post-graduation.
Bu çalışma Gerontoloji Bölümü öğrencilerinin yaş ayrımcılığı düzeylerini farklılaştıran faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu doğrultuda çalışma İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Sağlık Bilimleri Fakültesi Gerontoloji Bölümü’nde eğitim öğretim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 208 lisans öğrencisi ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu ve Fraboni Ageism Ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin Fraboni Ageism Ölçeği toplam puan ortalaması 60.95±9.78 olup, yaş ayrımcılığına ilişkin tutumları olumlu bulunmuştur. Öğrencilerin sınıflarına göre Fraboni Ageism Ölçeği toplam puanları ve tüm alt ölçek puanları değerlendirildiğinde, dördüncü sınıf öğrencileri ile ikinci ve birinci sınıf öğrencilerinin Fraboni Ageism Ölçeği toplam puanları ve tüm alt ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur (p<.05). Dördüncü sınıf öğrencilerinin ölçek toplam puanları ve alt ölçek toplam puanları diğer sınıflardaki öğrencilere göre daha düşüktür. Buradan hareketle dördüncü sınıf öğrencilerinin yaş ayrımcılığı düzeylerinin daha düşük olduğu görülmektedir. Sonuç olarak gerontoloji bölümü öğrencilerinin yaşlı bireylere ilişkin tutumlarının genel anlamda olumlu olduğu bulunmuştur. Bu kapsamda öğrencilerin eğitim öğretimlerinin ilk yıllarından itibaren yaşlanma ve yaşlılık dönemine ilişkin aldıkları derslerin, mezuniyet sonrası dönemde birlikte çalışacakları yaşlı bireylere karşı olumlu tutum geliştirmelerinde faydalı olacağı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 1 Issue: 1 |