Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencilerinin Okuldaki Pozitif Yaşantıları İle Okuldan Beklentilerinin İncelenmesi

Year 2023, , 105 - 133, 29.12.2023
https://doi.org/10.31798/ses.1372457

Abstract

Bu araştırmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin okuldaki pozitif yaşantıları ile okuldan beklentilerinin incelenmesidir. Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı bu çalışmada karma araştırma modeli kullanılmıştır. Yapılan araştırmada öğrencilerin okuldaki pozitif yaşantıları ile okuldan beklentilerinin incelenmesi cinsiyet, sınıf düzeyi ve okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenlerine bağlı olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin okuldaki pozitif yaşantılarına ilişkin görüşlerinin genel olarak iyi olduğu görülmüştür. Öğrencilerin okuldaki pozitif yaşantılar ölçeği puan ortalamaları tüm alt boyutlarda cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Ölçekten alınan puanların yerleşim yeri değişkenine göre minnettarlık, iyimserlik ve sebat alt boyutlarında farklılaşmadığı bulunmuş olup anlamlı farkın sadece haz (yaşam coşkusu) alt boyutunda olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda veriler görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve içerik analizi ile incelenmiştir. Öğrencilerin okul yöneticisinden beklentileri incelendiğinde en fazla beklentinin sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetlerle ilgili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğretmenlerinden beklentileri incelendiğinde en çok beklentinin etkinlik, oyun ve eğlence olduğu görülmüştür. Öğrencilerin arkadaşlarından beklentileri incelendiğinde en çok beklentinin arkadaşlık ilişkileriyle ilgili olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin okul ortamında pozitif bir yaşantılarının oluşması için sosyal, kültürel ve sportif anlamda beklentilerinin karşılanması, öğrencilerinin okuldaki yaşantı alanlarında iyileştirmeler ve geliştirmeler yaparken öğrencilerin görüşlerine yer verilmesi, fikirlerinin dikkate alınması önerilmektedir.

References

  • Argon, T., Özçelik, N. (2007). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri, Mehmet Akif Üniversitesi Eğt. Fak. Dergisi, 17, 77- 94.
  • Alkan, V., Şimşek, S., ve Armağan E. B. (2019). Karma yöntem: öyküleyici alan yazın incelemesi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Backman Y., Alerby E., Bergmark, U., Gardelli, Å., Hertting, K., Kostenius, C., Öhrling, K. (2012). Learning Within and Beyond the Classroom: Compulsory School Students Voicing Their Positive Experiences of School, Scandinavian Journal of Educational Research, 56(5), 550-580.
  • Balcı, A. (2019). Etkili Okul, Eğitim ve Bilim Dergisi, 12(1), 60-70.
  • Balyemez, S . (2017). “Okul” Kelimesi, “Ekol”den mi Geliyor?, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 115-147.
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65.
  • Bilgiç, S., ve Sarı, M. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesi ve Empatik Sınıf Atmosferi Algıları, Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 9(1), 1-19.
  • Can, A. (2016). Spss İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2008). Educationalresearch: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative researc. USA: Pearson Education Inc.
  • Creswell, J.W. ve Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks. CA: Sage Publications Inc.
  • Dinç, P. ve Onat, E. (2002). Bir İlköğretim Yapısının Bina Programı ve Tasarımı Bağlamında Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 3(17), 30-60.
  • Doğan, S. (2012). Lise Öğrencilerinin Okul İklimi Algıları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 56-92.
  • Durmaz, A. (2008). Liselerde Okul Yaşam Kalitesi (Kırklareli İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Eriş, H. M. ve Anıl, D. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 491-503.
  • Furlong, M. J., You, S., Renshaw, T. L., O’Malley, M. D., & Rebelez, J. (2013). Preliminary development of the Positive Experiences at School Scale for elementary school children. Child Indicators Research, 6, 753-775.
  • Gökyer, N. (2012). Ortaöğretim Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Yöneticilerden, Öğretmenlerden, Arkadaşlarından ve Velilerden Beklentileri, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 235-277.
  • Gökyer, N. (2012). Ortaöğretim Okullarındaki Devamsızlık Nedenlerine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 913-938.
  • Karataş, S., Gök, S. ve Özçetin, S. (2015). Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 167-185.
  • Kıral, B. ve Kıral, E. (2011). Karma Araştırma Yöntemi (Mixed Research Design)” 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 2(1), 295-296.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (2013). Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi, Eğitim Yönetimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Özdemir, S. ve Akkaya, E. (2013). Genel Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin Okul ve İdeal Okul Algılarının Metafor Yoluyla Analizi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2 (2), 295-322.
  • Recepoğlu, E. (2008). Okul Müdürlerinin Mizah Yeteneğinin Öğretmenlerin İş Doyumlarına Etkisi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 70-90.
  • Sarı, M. (2012). Empatik Sınıf Atmosferi Ve Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Lise öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesine Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 95-119.
  • Telef, B.B., (2016). Okulda Pozitif Yaşantılar Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Journal of Human Sciences, 13(2), 2475-2487.
  • Telli, S., Brok, P. ve Çakıroğlu, J. (2008). Teachers’ and Students’ Perceptions of the Ideal Teacher, Eğitim ve Bilim Dergisi, 149(33), 118-128.
  • Ustabaş, P. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Uyumunda Okul Yönetimi Ve Öğretmenlerden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Avrasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Trabzon.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu 6, 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 480-490.
Year 2023, , 105 - 133, 29.12.2023
https://doi.org/10.31798/ses.1372457

Abstract

References

  • Argon, T., Özçelik, N. (2007). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Değişimi Yönetme Yeterlikleri, Mehmet Akif Üniversitesi Eğt. Fak. Dergisi, 17, 77- 94.
  • Alkan, V., Şimşek, S., ve Armağan E. B. (2019). Karma yöntem: öyküleyici alan yazın incelemesi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 559-582.
  • Azar, A. (2011). Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik mi, Nicelik mi?, Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 1(1), 36-38.
  • Backman Y., Alerby E., Bergmark, U., Gardelli, Å., Hertting, K., Kostenius, C., Öhrling, K. (2012). Learning Within and Beyond the Classroom: Compulsory School Students Voicing Their Positive Experiences of School, Scandinavian Journal of Educational Research, 56(5), 550-580.
  • Balcı, A. (2019). Etkili Okul, Eğitim ve Bilim Dergisi, 12(1), 60-70.
  • Balyemez, S . (2017). “Okul” Kelimesi, “Ekol”den mi Geliyor?, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 40(1), 115-147.
  • Bellici, N. (2015). Ortaokul öğrencilerinde okula bağlanmanın çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 48-65.
  • Bilgiç, S., ve Sarı, M. (2010). İlköğretim Öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesi ve Empatik Sınıf Atmosferi Algıları, Eğitim Bilimleri ve Uygulama Dergisi, 9(1), 1-19.
  • Can, A. (2016). Spss İle Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2008). Educationalresearch: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative researc. USA: Pearson Education Inc.
  • Creswell, J.W. ve Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thousand Oaks. CA: Sage Publications Inc.
  • Dinç, P. ve Onat, E. (2002). Bir İlköğretim Yapısının Bina Programı ve Tasarımı Bağlamında Değerlendirilmesi, Gazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 3(17), 30-60.
  • Doğan, S. (2012). Lise Öğrencilerinin Okul İklimi Algıları, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 56-92.
  • Durmaz, A. (2008). Liselerde Okul Yaşam Kalitesi (Kırklareli İli Örneği), Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Eriş, H. M. ve Anıl, D. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Kalitesi Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 491-503.
  • Furlong, M. J., You, S., Renshaw, T. L., O’Malley, M. D., & Rebelez, J. (2013). Preliminary development of the Positive Experiences at School Scale for elementary school children. Child Indicators Research, 6, 753-775.
  • Gökyer, N. (2012). Ortaöğretim Okullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Yöneticilerden, Öğretmenlerden, Arkadaşlarından ve Velilerden Beklentileri, Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 235-277.
  • Gökyer, N. (2012). Ortaöğretim Okullarındaki Devamsızlık Nedenlerine İlişkin Öğrenci Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (3), 913-938.
  • Karataş, S., Gök, S. ve Özçetin, S. (2015). Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algıları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 167-185.
  • Kıral, B. ve Kıral, E. (2011). Karma Araştırma Yöntemi (Mixed Research Design)” 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 2(1), 295-296.
  • Öğülmüş, S. ve Özdemir, S. (2013). Sınıf ve Okul Büyüklüğünün Öğrenciler Üzerindeki Etkisi, Eğitim Yönetimi Dergisi, 1(2), 1-12.
  • Özdemir, S. ve Akkaya, E. (2013). Genel Lise Öğrenci ve Öğretmenlerinin Okul ve İdeal Okul Algılarının Metafor Yoluyla Analizi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2 (2), 295-322.
  • Recepoğlu, E. (2008). Okul Müdürlerinin Mizah Yeteneğinin Öğretmenlerin İş Doyumlarına Etkisi, Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 70-90.
  • Sarı, M. (2012). Empatik Sınıf Atmosferi Ve Arkadaşlara Bağlılık Düzeyinin Lise öğrencilerinin Okul Yaşam Kalitesine Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Çukurova Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 18(1), 95-119.
  • Telef, B.B., (2016). Okulda Pozitif Yaşantılar Ölçeği Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Journal of Human Sciences, 13(2), 2475-2487.
  • Telli, S., Brok, P. ve Çakıroğlu, J. (2008). Teachers’ and Students’ Perceptions of the Ideal Teacher, Eğitim ve Bilim Dergisi, 149(33), 118-128.
  • Ustabaş, P. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Okula Uyumunda Okul Yönetimi Ve Öğretmenlerden Beklentileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Avrasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü: Trabzon.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu 6, 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşleri, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 480-490.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other)
Journal Section Makaleler
Authors

Mehmet Ali Kösem 0000-0003-3680-5620

Ramazan Yirci 0000-0003-4696-7420

Publication Date December 29, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Kösem, M. A., & Yirci, R. (2023). Ortaokul Öğrencilerinin Okuldaki Pozitif Yaşantıları İle Okuldan Beklentilerinin İncelenmesi. Scientific Educational Studies, 7(2), 105-133. https://doi.org/10.31798/ses.1372457