Bu araştırmanın amacı öğrencileri
dünya vatandaşı özelliklerini taşımalarına ilişkin meslek lisesi
yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmanın çalışma
grubunu Kahramanmaraş il merkezindeki meslek liselerinde görev yapan 15
yönetici oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubuna giren okul yöneticileri
“Amaçlı örnekleme yöntemlerinden Maksimum Çeşitlilik Örnekleme” yoluyla
belirlenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim olarak
desenlenmiştir. Araştırmada verileri toplamak için araştırmacılar tarafından
uzman görüşleri doğrultusunda geliştirilen ve 7 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler
betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda dünya vatandaşlığı
için; öğrencilerin yabancı dil bilgilerinin yetersiz olduğu, uluslararası iş
gücü piyasasındaki iş yapabilirliklerinin düşük olduğu, meslek etiği konusunda
yeterli olmadıkları, evrensel değerlere bağlılıklarının istenen nitelikte
olmadığı, farklı kültürlere adaptasyon konusunda başarılı olamadıkları
söylenebilir. Bununla birlikte meslek lisesi öğrencilerinin değişime kolay ayak
uydurabildikleri ve sosyal sorumluluk konusunda istekli oldukları fakat
yönlendirilmeleri gerektiği söylenebilir.
This study aims to evaluate the opinions of
vocational high-school managers about the degree of the possession of students’
global citizenship attributes. The participants of the focus group are
comprised of 15 managers of vocation high-school, which are situated in the
city district of Kahramanmaraş. The focus group managers are determined with
the help of maximum variation purposive sampling method. The research is
patterned by the qualitative phenomenology method. In order to collect the
data, a semi- structured interview form is utilized, which comprise 7 questions
that are developed according to expert opinions. The quantitative data which
are collected from the research project is handled with the descriptive
analysis method. The outcome of the research illustrates that the foreign
language level of the students are inadequate, working capability for
international workplace is low, professional ethics are not enough, cohesion to
the universal values is weak and adaptation to different cultures is not enough
for being a global citizen. In addition, it is seen that the students are keen
to apt to the changes and willing to participate in social responsibility
issues, however, these characteristics necessitate the appropriate routing of
the students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |