Many countries rely on attempts of international
evaluation programs in order to polish their education systems and moreover to
have a chance of comparing and contrasting with different countries’ as well.
One of the leading attempts for international evaluations is PISA by OECD in
which Turkey also takes place. However, there can be a close connection between
education and economy. This mutual and casual relationship has provoked
different institutions to prepare and publish annual reports. Our main
motivation for this study is to reveal population, GDP rates, education expenditures
and PISA results of top ten achieving countries together with Turkey. Thus, the
study has been designed with a qualitative approach and the necessary documents
have been analyzed with regard to the main purpose. The results reveal that
there is a mutual and casual relationship between the money spent for education
and the academic success, meanwhile with the overall effectivity of education
systems. However, it can also be stated that there are some other factors
mediating Vietnam’s case.
Ülkeler
kendi eğitim sistemlerini iyileştirmek için özellikle diğer eğitim
sistemleriyle karşılaştırma imkanı sağlayan uluslararası değerlendirme
çabalarına değer vermektedirler. Bu çabaların başında OECD tarafından
gerçekleştirilen ve ülkemizin de katıldığı PISA yer almaktadır. Öte yandan
eğitim ve ekonomi arasında doğrudan ve karşılıklı nedensellik ekseninde bir
ilişki vardır. Bu ilişki uluslararası kurum ve kuruluşları harekete geçirmiş ve
düzenli olarak konuya ilişkin istatistikler yayınlamaya teşvik etmektedir. Bu
araştırmanın temel amacı PISA 2015’te en başarılı 10 ülke ile Türkiye’nin
nüfus, kişi başı gayri safi milli hasıla, toplam kamu bütçesinin ne kadarının
eğitime harcandığı ve öğrenci başına yaptığı harcamayı karşılaştırılmalı olarak
incelemektir. Bu amaçla özellikle 2015 yılı PISA sonuçları baz alınmış olup
diğer veriler için son 5 yılın göstergeleri kullanılmıştır. Araştırma nitel
araştırma yöntemlerinden, doküman analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir.
OECD, Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, Avrupa Birliği ve TÜİK gibi kurumlar
tarafından yayınlanan PISA ve eğitim harcamaları verilerini içeren dokümanlar
incelenerek PISA’da en başarılı 10 ülke ve Türkiye’ye ait veriler toplanmış ve
araştırmanın amacı çerçevesinde analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular eğitime
yapılan toplam harcama ve kişi başı gayri safi milli hasıla oranlarıyla PISA
başarısı arasında pozitif yönlü bir ilişkiyi göstermektedir. Ancak incelemeye
tabi tutulan ülkeler arasında düşük gelir seviyesine sahip Vietnam örneğinde
söz konusu ilişkiye farklı değişkenlerin de katıldığı ifade edilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 12, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |