The aim of
this study is to analyze of the perceptions about the ethical rights and
responsibilities of high school students in terms of certain variables (gender,
high school type, class level, settlement). The descriptive research uses the survey
method and its population consists from high school students who studying in
Silopi, in the second period of 2015 - 2016 academic year. In addition,
the sample constitutes 280 high school students who were randomly selected.
During the data collection process, uses "Personal Information Form"
developed by the researcher and “a survey” aimed at measuring perceptions about
the ethical rights and responsibilities of high school students. The analysis consists from Mann Whitney-U,
Kruskal Wallis techniques. Based upon the research findings, it was found that the
perceptions of high school students about their ethical rights and
responsibilities; differentiate significantly in favor of female students in
terms of gender variable, differentiate significantly in favor of vocational
high school type in terms of high school variable, differentiate significantly
in favor of first year students in terms of class level variable. There is not
differentiate significantly with regards to settlement. Based on the results of this
research, ethical principles can be established with students in schools and
awareness raising activities can be organized about the ethical rights and
responsibilities of the students.
Bu
araştırmanın temel amacı lise öğrencilerinin etik hak ve sorumluluklarına
ilişkin algılarını çeşitli değişkenlere (cinsiyet, lise türü, sınıf düzeyi ve
yerleşim yeri) göre incelemektir. Tarama modelinde betimsel olan araştırmanın
evrenini, Silopi ilçesinde okuyan lise öğrencileri, örneklemi ise random
yoluyla seçilen 280 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında
araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ve öğrencilerin
etik hak ve sorumluluklarına ilişkin algılarını ölçmeyi amaçlayan “bir “anket
formu” kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 17.0 istatistik paket
programı ile çözümlenmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney-U ve Kruskal
Wallis teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre lise
öğrencilerinin etik hak ve sorumluluklarına ilişkin algılarının cinsiyet, lise
türü, sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaştığı, yerleşim
yerine göre ise farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |