The aim of this study is to
determine whether the critical thinking levels of high school students differ
in respect of several variables. In accordance with this aim, questions such as
what the level of critical thinking in students is ; whether it varies in relation to gender, education
level of parents, academic success. The study follows ‘survey’ model. The study
group of the survey consists of 345 randomly chosen preparation class, first
grade and third grade students of a randomly chosen high school in 2016-2017
education year. In this study, the ‘Critical Thinking Scale’ with 30 items
developed by Özdemir (2005) as well as the ‘Personal Information Form’
developed by the researcher is used to collect data. The data obtained as a
result of the application were transferred to computer environment, and
analysed with SPSS 22 package programme. In the analysis of the data,
Independent Groups T test and One-way ANOVA were used. With survey results, it
has been established that no meaningful differences occur in the critical
thinking levels of high school students
in relation to grade differences and
the education level of either parent; on the other hand, the scores vary
depending on gender, academic success, and the school subject they most discuss
and ask questions about.
Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin eleştirel
düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılık gösterip
göstermediğini tespit etmeye çalışmaktır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilerin
eleştirel düşünmelerinin ne düzeyde olduğu; cinsiyete, anne-baba eğitim
durumuna, akademik başarıya göre farklılaşıp farklılaşmadığı gibi sorulara
yanıt aranmıştır. Araştırma “tarama”
modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılında
random seçki yoluyla seçilen bir lisede eğitim gören yine random yolla seçilen
lise hazırlık, birinci ve üçüncü sınıf 345 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada,
verileri toplamak amacıyla Özdemir (2005) tarafından geliştirilen 30 maddelik
“Eleştirel Düşünme Ölçeği” ile birlikte araştırmacı tarafından oluşturulan
“Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Uygulama sonucunda elde edilen veriler
bilgisayar ortamına aktarılarak SPSS 22 paket programında analiz edilmiştir.
Verilerin analizinde Bağımsız Gruplar T testi ve Tek Yönlü ANOVA
kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda
ortaöğretim öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin orta seviyede olduğu
ve eleştirel düşünme düzeyleri arasında sınıf düzeyi, anne eğitim durumu, baba
eğitim durumu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık oluşmadığı,
puanların cinsiyet, not ortalamasına göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 2 |