The main purpose of this research is to determine the relationship
between teachers' perceptions of organizational hypocrisy and happiness levels.
It was also tried to determine whether the perception level of the teachers is
significantly different according to gender, branch, type of school, completed
faculty, level of education, duration of service in the teacher and year of
service in the school. The population of this study that was carried out in the
relational research model, consists of 6342 teachers working in the central
districts of Malatya
province during the 2016-2017 academic year. The sample consisted of 416
teachers who were determined by simple random sampling from the purposive
sampling types. The data of the research were obtained by means of data
collection tool consisting of three parts; "Personal Information
Form", "Oxford Happiness Scale" and "Organizational
Hypocrisy Scale". Frequency and percentage analyze,
t-test, one way ANOVA (analysis of
variance), Pearson Correlation Coefficient Analysis were used in the analysis
of the data. A correlation analysis was carried out to determine the
relationship between teachers' perceptions of organizational hypocrisy and
happiness level. As a result of the analysis, it was found that there was a
negative and moderate correlation between teachers' perceptions of
organizational hypocrisy and happiness level. However, the perception level of
teachers did not show any significant difference according to gender, branch,
kind of school, completed faculty, level of education, duration of service in
teacher and service year in school.
Bu araştırmanın temel amacı, öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük ve mutluluk düzeyleri algısı arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Ayrıca öğretmenlerin algı düzeylerinin cinsiyet, branş, okul türü, tamamladığı fakülte, öğrenim düzeyi, öğretmenlikteki hizmet süresi ve bulunduğu okuldaki hizmet yılına göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. İlişkisel tarama modelinde gerçekleştirilen bu çalışmanın evreni, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Malatya ili merkez ilçelerinde görev yapan 6342 öğretmenden oluşmaktadır. Örneklem grubunu basit seçkisiz örnekleme tekniğiyle belirlenen 416 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Oxford Mutluluk Ölçeği” ve “Örgütsel İkiyüzlülük Ölçeği” olmak üzere üç bölümden oluşan veri toplama aracı ile elde edilmiştir. Ulaşılan verilerin analizinde frekans ve yüzde analizleri, t testi, tek yönlü varyans analizi, Pearson Korelâsyon Katsayısı analizinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük ve mutluluk düzeyi algıları arasındaki ilişkiyi belirlemek için Korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğretmenlerin örgütsel ikiyüzlülük ve mutluluk düzeyi algıları arasında negatif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu; öğretmenlerin algı düzeylerinin cinsiyet, branş, okul türü, tamamladığı fakülte, öğrenim düzeyi, öğretmenlikteki hizmet süresi ve bulunduğu okuldaki hizmet yılına göre anlamlı bir farklılık göstermediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 3 Issue: 2 |