It is important that the nursing and midwifery students who will be under occupational health and safety risks and hazards during their professional life can graduate from school with complete knowledge and equipment. This is necessary in order to develop positive behaviors, to prevent occupational accidents and diseases. This research was conducted to determine the "occupational health and safety" awareness and "training and occupational accidents" status of school of health students, the results suggests that school of health students should take a course called "occupational safety and health" and their occupational health conditions should be monitored. The conceptual framework in the research was prepared from the literature and a questionnaire was applied to 236 students of the corresponding university. Frequency analysis, independent t test, and one way ANOVA test were used in evaluating the data obtained from the questionnaire by using SPSS 16.
Çalışma hayatları boyunca iş sağlığı ve güvenliği risk ve tehlikeleriyle karşı karşıya gelecek olan hemşirelik ve ebelik bölümü öğrencilerinin, tam bir bilgi ve donanıma sahip bir şekilde okuldan mezun olabilmeleri önemlidir. Bu husus olumlu davranışlar geliştirebilmek, iş kazaları ve meslek hastalıklarının önlenmesi açısından gereklidir. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin iş sağlığı ve güvenliği farkındalıkları, eğitim ve iş kazaları durumlarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu araştırmada, öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliği adı altında bir ders almaları ve sağlık takiplerinin yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada kavramsal çerçeve ilgili yazından hazırlanmış ve uygulama kısmı için ise ilgili üniversitenin 236 öğrencisine anket uygulanmıştır. Anket sonucunda elde edilen veriler, bilgisayar ortamında SPSS 16 programına yüklenerek, verilerin değerlendirilmesinde frekans analizi, independent t testi ve one way anova testi kullanılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 1 |