This study focuses on Krzysztof Kieślowski’s socio-political commentary and artistic expression in Camera Buff (Amator, 1979). The reason for mapping Kieślowski’s political stance stems from his deep engagement with subtle and profound cinematic expression within the Cinema of Moral Anxiety, where directors skillfully forged artistic avenues as a counter to the dominant narrative and censorship imposed by the socialist realist doctrine. This creative defiance birthed not only a novel approach to filmmaking but also a distinct mode of political assertion in a restrictive environment. Directors within this movement stand as exemplars of conscious opposition to state intervention, fostering unique artistic practices in defiance of oppressive systems. Amidst a political climate marked by censorship and stringent controls, the emergence of the Cinema of Moral Anxiety holds significant political and artistic weight. Within Cinema of Moral Anxiety movement Kieślowski’s Camera Buff reflects his resistance to the dominant political order and its censorship mechanisms. To analyze the distinctive features of Kieślowski’s political cinematic expression and the ways through which he dismantles the system in Camera Buff, this study proceeds in two steps. First, it examines how socialist realism is juxtaposed with the ethos of the Cinema of Moral Anxiety. Second, it examines how Kieślowski employs self-reflexivity and metaphor to reflect the themes of the Cinema of Moral Anxiety in Camera Buff. In both steps, metaphor and self-reflexivity are underlined as potent forms of political stance and expression. This essay concludes by demonstrating how Camera Buff embodies the principles of Moral Anxiety Cinema, offering a critique of societal norms and political oppression through self-reflexive storytelling.
I declare that the study titled "Kieślowski’s Artistic Rebellion in Camera Buff (1979): Reflections on the Moral Anxiety Cinema"does not require approval from the ethics committee.
Bu çalışma, Kieślowski'nin sosyo-politik yorum ve sanatsal ifadesine odaklanarak Camera Buff (1979) filmini analiz etmektedir. Çalışma Ahlaki Kaygı Sineması’nın en önemli yönetmenlerinden olan Kieślowsk’'nin politik duruşundan ve bu çerçevede ortaya koyduğu sinema biçiminin özgün niteliğinden temellenmektedir. Ahlaki Kaygı sineması içinde, yönetmenler baskın anlatıya ve Sosyalist Gerçekçilik doktrini tarafından uygulanan sansüre karşı yeni bir ifade ediş biçimi bulmuşlardır. Bu etkili meydan okuma sadece film yapımına yeni bir yaklaşım getirmekle kalmamış, aynı zamanda kısıtlayıcı mekanizmaları bertaraf ederek belirgin bir politik iddia biçimi ortaya koymuştur. Bu hareket içindeki yönetmenler, baskıcı sistemlere karşı bilinçli bir muhalefetin örnekleri olarak, benzersiz sanatsal uygulamalarını metafor ve özdüşünümsellik ögelerini uygulayarak baskıya karşı gelmişlerdir. Sansür ve sıkı kontrollerle işaretlenmiş bir siyasi iklimde, Ahlaki Kaygı Sineması’nın ortaya çıkışı, Kieślowski'nin mevcut siyasi düzene ve yerleşik sansür mekanizmalarına direnişi göz önüne alındığında önemli politik ve sanatsal ağırlığa sahip olduğu görülmektedir. Bu araştırmada Camera Buff (1979) filminde nasıl bir politik söylemin Ahlaki Kaygı Sineması arka planında şekillendiğini ortaya koymak için, metaforik ve öz-yansıtıcı unsurlar tartışılmaktadır. Kieślowski'nin Camera Buff (1979) filminde sistemi nasıl eleştiridiği ve politik sinematik ifadesinin belirgin özelliklerinin filminde nasıl ortaya çıktığını analiz etmek için, çalışmada iki aşama benimsenmektedir: (a) Sosyalist Gerçekçilik'in Ahlaki Kaygı Sineması ile nasıl bir karşıtlık içinde olduğunun tartışılması (b) Kieślowski’nin öz-düşünümsellik ve metafor kullanarak Ahlaki Kaygı Sineması temalarını Camera Buff (1979) filminde nasıl yansıttığının incelenmesidir. Bu bağlamlarda, bu çalışma metafor ve öz-yansıtmanın etkili bir politik duruş ve ifade biçimi olduğunu ortaya koymaktadır.
"Kieślowski’nin Camera Buff (1979) Filminde Sanatsal Direniş: Ahlaki Kaygı Sineması Yansımaları" başlıklı çalışmanın etik kurul izni gerektirmeyen çalışmalar arasında yer aldığın
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Movie Review |
Journal Section | Features |
Authors | |
Publication Date | August 9, 2024 |
Submission Date | April 10, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.