Research Article
BibTex RIS Cite

DEĞİŞTİREN ve DÖNÜŞTÜREN AŞK: ROMANTİK KOMEDİLERDE TOPLUMSAL CİNSİYET ve AŞK İLİŞKİSİ

Year 2014, , 35 - 60, 25.03.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.540757

Abstract

Mevcut ideolojinin yeniden üretilmesinde ve erkek egemen söylemin pekiştirilmesinde bir araç olan ve kendi içinde pek çok farklı türe ayrılan geleneksel anlatı sineması hemen ve kolayca kavranabilir görsel dünyalar kurmakta ve bu dünyanın içine popüler kültürün önemli bir kısmını işgal eden aşk, cinsellik, zengin-yoksul karşıtlığı, aile, kahramanlık, dayanışma, cesaret, kıskançlık, hırs, rekabet vb. gibi konuları yerleştirmektedir. Romantik komedi filmleri de bu konuların oldukça yoğun olarak işlendiği filmler arasında yer almak- tadır. Aydınlanma, modernizm ve sonrası dönemlerde kendi içinde değişim geçiren ve toplumsal hayatı düzenleyen bir kurgu olarak ortaya çıkan “romantik aşk” kısa zamanda anlatıların vazgeçilmezi haline gelmiştir. Bu çalışmada 1990 sonrası yükselişe geçen popüler Türk sineması içinde yer alan ve adından da anlaşılacağı üzere türünün tipik bir örneği olarak nitelendirilebilecek Romantik Komedi: Aşk Tadında (2010) ve Romantik Komedi 2: Bekarlığa Veda (2013) filmleri aşk ve kadın-erkek temsilleri açısından ele alınmakta ve romantik aşk kavramının, temsillerin meşrulaştırılmasında, içselleştirilmesinde ve yeniden üretilmesindeki etkisi bu filmler üzerinden sorgulanmaktadır.

References

  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix.
  • Acevedo, B. P., Aron, A., Riela, S., Rodriguez, G. & Xu X. (2010). Experiences of Falling in Love: Investigating Culture, Ethnicity, Gender, and Speed. Journal of Social and Personal Relationships, 27(4), 473–493. http://spr.sagepub.com/content/27/4/473.full.pdf
  • Akbulut, H. (2012). Yeşilçam’dan Yeni Türk Sinemasına Melodramatik Imgeler. Istanbul: Hayalperest.
  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Melegi (O. Adanır, Çev.), Dogu- Batı, 27(7), 83-93.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu (H. Deliçaylı & F. Keskin, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1999). On Postmodern Uses of Sex. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 19-33). Londra: Sage.
  • Bayram, N. (2002). Yeşilçam Romantik Güldürüleri ve Kültürel Temsiller. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Berktay, F. (2009). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. Istanbul: Metis.
  • Berman, M. (2005). Marksizmle Maceram (A. Ülçer, Çev.). Istanbul: Iletişim.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve Iktidar (C. Soydemir, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Deleyto, C. (2003). Between Friends: Love and Friendship in Contemporary Hollywood Romantic Comedy. Screen, 44(2), 167-182.
  • Erdogan, N. (2001). Yeşilçam Hayaletleri. Iletişim, lO, 251-256. Esen, ?. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları. Istanbul: Agora.
  • Evans, M. (1999). ‘Falling in Love with Love is Falling for Make Believe’: Ideologies of Romance in Post-Enlightenment Culture. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 265-275). Londra: Sage.
  • Foucault, M. (2007). Cinselligin Tarihi (H. U. Tanrıöver, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin Dönüşümü (I. ?ahin, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Henderson, B. (1978). Romantic Comedy Today: Semi-Tough or Impossible? Film Quarterly, 3l(4), 11-23. http://www.Jstor.Org/ Stable/1211803.
  • Ketche (Yönetmen). (2010). Romantik Komedi: Aşk Tadında [Film]. Türkiye: Pinema.
  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. Istanbul: Kırmızı Kedi.
  • Lindholm, C. (1999). Love and Structure. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 243-263). Londra: Sage.
  • McDonald, T. J. (2009). Homme-com: Engendering Change in Contemporary Romantic Comedy. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema (s. 92-104). Londra & New York: I. B. Tauris & Co.
  • Millett, K. (1987). Cinsel Politika (S. Selvi, Çev.), Istanbul: Payel.
  • Mortimer, C. (2010). Romantic Comedy. Londra & New York: Routledge.
  • Mulvey, L. (1997). Görsel Haz ve Anlatı Sineması (N. Abisel, Çev.). 25. Kare, 2l, 38-46.
  • Neale, S. (1992). The Big Romance or Something Wild?: Romantic Comedy Today, Screen, 33(3), 284-299.
  • Özlevi, E. (Yönetmen). (2013). Romantik Komedi 2: Bekarlıga Veda [Film]. Türkiye: Pinema.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlügü. Istanbul: Kabalcı.
  • Öztürk, S. R. (2000). Sinemada Kadın Olmak. Istanbul: Alan.
  • Ryan, M. & Kellner, D. (1997). Politik Kamera: Çagdaş Hollywood Sinemasının Ideolojisi ve Politikası (E. Özsayar, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Rollet, B. (2009). Transatlantic Exchanges and Influences: Décalage Horaire (Jet Lag), Gender and the Romantic Comedy à la Française. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema (s. 146-159). Londra & New York: I. B. Tauris & Co.
  • Smelik, A. (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ve Ayna Çatladı (D. Koç, Çev.). Istanbul: Agora.
  • Tarhan, A. & Bekar, F. (2004). Batı Dolayımıyla Aşk Temsilleri: Romantik ve Seyirlik Aşk Hikâyeleri, Dogu-Batı, 27(7), 239-246.
  • Wilding, R. (2003). Romantic Love and ‘Getting Married’: Narratives of the Wedding in and Out of Cinema Texts. Journal of Sociology, 39(4), 373–389. http://jos.sagepub.com/content/ 39/4/373.refs.html.

Transformative Love: The Relation between Gender and Love in Romantic Comedies

Year 2014, , 35 - 60, 25.03.2019
https://doi.org/10.32001/sinecine.540757

Abstract

As a tool used to regenerate the existing ideology and consolidate male-dominant discourse, the traditional narrative cinema, a medium divided into various genres, creates a visible world that can instantly be recognized, and it places into this world such themes as love, sexuality, poor-rich contrast, family, heroism, solidarity, bravery, jealousy, greed, and rivalry, which comprise a major part of popular culture. Romantic comedies are among the films that focus on these themes. Having undergone a process of self-transformation during the ages of enlightenment, modernism, and post-modernism, “romantic love,” a fiction regulating social life, soon became an indispensable part of the narrative. Two examples of Turkish popular cinema Romantik Komedi: Aşk Tadında (2010) and Romantik Komedi 2: Bekarlığa Veda (2013), typical examples of their genre as their titles suggest, are evaluated in this study with regard to love, male-female representations, and the effect of “romantic love” on the legitimization, internalization, and duplication of such representations.

References

  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix.
  • Acevedo, B. P., Aron, A., Riela, S., Rodriguez, G. & Xu X. (2010). Experiences of Falling in Love: Investigating Culture, Ethnicity, Gender, and Speed. Journal of Social and Personal Relationships, 27(4), 473–493. http://spr.sagepub.com/content/27/4/473.full.pdf
  • Akbulut, H. (2012). Yeşilçam’dan Yeni Türk Sinemasına Melodramatik Imgeler. Istanbul: Hayalperest.
  • Baudrillard, J. (2004). Tutkunun Kötülük Melegi (O. Adanır, Çev.), Dogu- Batı, 27(7), 83-93.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu (H. Deliçaylı & F. Keskin, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1999). On Postmodern Uses of Sex. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 19-33). Londra: Sage.
  • Bayram, N. (2002). Yeşilçam Romantik Güldürüleri ve Kültürel Temsiller. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Berktay, F. (2009). Tek Tanrılı Dinler Karşısında Kadın. Istanbul: Metis.
  • Berman, M. (2005). Marksizmle Maceram (A. Ülçer, Çev.). Istanbul: Iletişim.
  • Connell, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve Iktidar (C. Soydemir, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Deleyto, C. (2003). Between Friends: Love and Friendship in Contemporary Hollywood Romantic Comedy. Screen, 44(2), 167-182.
  • Erdogan, N. (2001). Yeşilçam Hayaletleri. Iletişim, lO, 251-256. Esen, ?. (2010). Türk Sinemasının Kilometre Taşları. Istanbul: Agora.
  • Evans, M. (1999). ‘Falling in Love with Love is Falling for Make Believe’: Ideologies of Romance in Post-Enlightenment Culture. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 265-275). Londra: Sage.
  • Foucault, M. (2007). Cinselligin Tarihi (H. U. Tanrıöver, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Giddens, A. (2010). Mahremiyetin Dönüşümü (I. ?ahin, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Henderson, B. (1978). Romantic Comedy Today: Semi-Tough or Impossible? Film Quarterly, 3l(4), 11-23. http://www.Jstor.Org/ Stable/1211803.
  • Ketche (Yönetmen). (2010). Romantik Komedi: Aşk Tadında [Film]. Türkiye: Pinema.
  • Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. Istanbul: Kırmızı Kedi.
  • Lindholm, C. (1999). Love and Structure. M. Featherstone (Ed.), Love & Eroticism (s. 243-263). Londra: Sage.
  • McDonald, T. J. (2009). Homme-com: Engendering Change in Contemporary Romantic Comedy. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema (s. 92-104). Londra & New York: I. B. Tauris & Co.
  • Millett, K. (1987). Cinsel Politika (S. Selvi, Çev.), Istanbul: Payel.
  • Mortimer, C. (2010). Romantic Comedy. Londra & New York: Routledge.
  • Mulvey, L. (1997). Görsel Haz ve Anlatı Sineması (N. Abisel, Çev.). 25. Kare, 2l, 38-46.
  • Neale, S. (1992). The Big Romance or Something Wild?: Romantic Comedy Today, Screen, 33(3), 284-299.
  • Özlevi, E. (Yönetmen). (2013). Romantik Komedi 2: Bekarlıga Veda [Film]. Türkiye: Pinema.
  • Özön, N. (2000). Sinema, Televizyon, Video, Bilgisayarlı Sinema Sözlügü. Istanbul: Kabalcı.
  • Öztürk, S. R. (2000). Sinemada Kadın Olmak. Istanbul: Alan.
  • Ryan, M. & Kellner, D. (1997). Politik Kamera: Çagdaş Hollywood Sinemasının Ideolojisi ve Politikası (E. Özsayar, Çev.). Istanbul: Ayrıntı.
  • Rollet, B. (2009). Transatlantic Exchanges and Influences: Décalage Horaire (Jet Lag), Gender and the Romantic Comedy à la Française. S. Abbott & D. Jermyn (Ed.), Falling in Love Again: Romantic Comedy in Contemporary Cinema (s. 146-159). Londra & New York: I. B. Tauris & Co.
  • Smelik, A. (2008). Feminist Sinema ve Film Teorisi: Ve Ayna Çatladı (D. Koç, Çev.). Istanbul: Agora.
  • Tarhan, A. & Bekar, F. (2004). Batı Dolayımıyla Aşk Temsilleri: Romantik ve Seyirlik Aşk Hikâyeleri, Dogu-Batı, 27(7), 239-246.
  • Wilding, R. (2003). Romantic Love and ‘Getting Married’: Narratives of the Wedding in and Out of Cinema Texts. Journal of Sociology, 39(4), 373–389. http://jos.sagepub.com/content/ 39/4/373.refs.html.
There are 32 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Features
Authors

Nermin Orta

Publication Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Orta, N. (2019). DEĞİŞTİREN ve DÖNÜŞTÜREN AŞK: ROMANTİK KOMEDİLERDE TOPLUMSAL CİNSİYET ve AŞK İLİŞKİSİ. Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi, 5(2), 35-60. https://doi.org/10.32001/sinecine.540757

sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.