Uygarlık tarihinde kadının erkek karşısında ikincil pozisyonda resmedilmesi ile dini anlatılar arasında derinlikli bir ilişki mevcuttur. Feminist teoloji, bu derinlikli ilişkiyi açığa çıkarmak ve yok etmek için bir fırsat sunarak kimi zaman linguistik çerçevede var olan söylemsel yapıları bozar, kimi zaman da dini figürlerin alternatiflerini düşündürmeyi amaçlar. Dini figürlerin sinema sanatı aracılığıyla yeniden üretimi süregelen tartışmalara katkıda bulunur. Ancak yapılan tartışmalar incelendiğinde din, felsefe, mitoloji, feminizm ve sinema arasında kurulan ilişki bağlamında kadın sorunlarına bütünleyici bir yaklaşımın eksikliği gözlenmektedir. Bu çalışma, kutsal anlatılarda ve söylenlerde var olan ataerkil tahakkümü tartışmaya açarak Batı tektanrılı dini geleneklerini ve uygulamalarını feminist çerçevede yeniden değerlendiren feminist teolojik yaklaşımla Breaking the Waves (Dalgaları Aşmak, Lars von Trier, 1996) filmindeki kadın Mesih figürüne odaklanır. Filmdeki karakterlerin eylem ve söylemlerinin Hıristiyan teoloji ile kurduğu ilişki ve kadın Mesih figürü, feminist teoloji üzerinden tematik analiz yöntemiyle incelenir. Çalışmada, kadın Mesih figürünün olanaklılığının eril tahakkümün belirleyici sınırları çerçevesinde yapılandırıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
In the history of civilization, there is a deep relationship between religious narratives and portrayals of women in positions that are secondary to men. Feminist theology tends to disrupt discursive structures and may suggest alternative religious figures by revealing and destroying this deep relationship. The portrayal of religious figures through the art of cinema contributes to an ongoing discussion. When the discussion is examined, one can observe the lack of a complementary approach to the problems of women in the context of religion, philosophy, mythology, and cinema. This article discusses the paternalistic domination found in religious narratives, then focuses on the female Christ figure in Breaking the Waves, adopting a feminist-theological approach that reinterprets Western monotheistic traditions. It also examines the relationship between the film’s characters and Christian theology, embodied particularly in the figure of a female Christ. It concludes with a recognition that the figure of a female Christ is structured within the boundaries of male domination.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Features |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.