Despite its dynamic and changeable nature, the documentary has distinguishable features and perceptible limitations. Factual films that reproduce reality are one of the oldest genres in the history of cinema. Factual films that present reality and facts are included in the history and tradition of documentary cinema in some sources. There is no doubt that factual films have the quality of documents. However, factual films without a specific point of view and interpretation cannot be evaluated within the documentary tradition that facts and documents from a new perspective. The boundaries between the factual and the documentary may not always be clear and specific. Indicative documentary footage of the factual film can be said to be one of the sources in the evolution of documentary cinema and its primitive ancestor, which bears little resemblance to it. We can consider the existence of intermediate forms in the transition from factual to documentary cinema. In this study, the movie "Yeşil Bursa" dated 1932 was examined in the context of the distinction between factual and documentary. The director of the film, Vedat Örfi Bengü, shot the first feature film in the history of Egyptian cinema, and directed and acted in films in Europe. Bengü directed 21 films between 1947 and 1953 in Turkey. The movie “Yeşil Bursa” with a length of 11 minutes and 52 seconds is in the archive of the General Directorate of Cinema of Türkiye. The film was shot under the production of İpek Film. The film showing the liberation day ceremonies of Bursa is historically important. The movie "Yeşil Bursa" is generally not mentioned in Turkish cinema history sources. In this study, the movie "Yeşil Bursa" will be introduced for the first time and an evaluation will be made about the movie. “Yeşil Bursa,” one of the early works in the history of documentary- factual cinema in Turkey, also reflects the technical difficulties experienced during the transition to sound cinema. In an important part of the film, a current event, the ceremonies of the 10th anniversary of the liberation of Bursa from occupation, were recorded. In this study, the feature of the film "Yeşil Bursa" will be discussed in terms of the distinction between actual and documentary films. The aim of this study is to discuss the "intermediate form" quality of “Yeşil Bursa,” a factual film reflecting ceremonial images, within the history of documentary cinema.
Belgeselin dinamik ve değişken yapısına rağmen ayırt edilebilen özellikleri, algılanabilen sınırlılıkları mevcuttur. Gerçekliği yeniden üreten aktüel filmler ise sinema tarihinin en eski türlerinden biridir. Gerçekliği ve olguları sunan aktüel filmler, kimi kaynaklarda belgesel sinema tarihi ve geleneği içine dâhil edilmektedir. Aktüel filmlerin belge niteliği taşıdığı şüphesizdir. Ancak belirli bir bakış açısı ve yorum taşımayan aktüel filmler, olguları ve belgeleri yeni bir bakış açısıyla değerlendiren belgesel gelenek içinde değerlendirilemez. Aktüel ve belgesel ayrımında sınırlar her zaman net ve belirli olmayabilir. Aktüel filmin belirtisel belge görüntüleri, belgesel sinemanın evrimi içinde belgeselin kaynaklarından biri ve kendisiyle çok az benzerlik taşıyan primitif atası olduğu söylenebilir. Sinematik belgeden belgesel sinemaya ilerleyen evrimsel süreçte ara formların varlığını düşünebiliriz. Bu çalışmada, aktüel ve belgesel ayrımı bağlamında 1932 tarihli “Yeşil Bursa” adlı film incelenmiştir. Filmin yönetmeni Vedat Örfi Bengü, Mısır sinema tarihinin ilk uzun metrajlı filmini çekmiş, Avrupa’da filmler yönetmiş ve rol almıştır. Bengü, Türkiye’de 1947-1953 yılları 21 kurmaca film yönetmiştir. 11 dakika 52 saniyelik “Yeşil Bursa” filmi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Sinema Genel Müdürlüğü arşivinde bulunmaktadır. Film, İpek Filmin yapımcılığında çekilmiştir. Bursa’nın kurtuluş günü törenlerini gösteren film, tarihsel açıdan önem taşımaktadır. Genel olarak “Yeşil Bursa” filminden Türk sinema tarihi kaynaklarında bahsedilmemektedir. Bu çalışmada, “Yeşil Bursa” filmi hakkında ilk kez değerlendirme yapılarak film tanıtılacaktır. Türkiye’de belgesel-aktüel sinema tarihinin erken dönem çalışmalarından biri olan “Yeşil Bursa” filmi, sesli sinemaya geçiş yıllarında yaşanan teknik zorlukları da yansıtmaktadır. Filmin önemli bir kısmında güncel bir olay, Bursa’nın işgalden kurtuluşun 10.yıl törenleri kaydedilmiştir. Bu çalışmada, “Yeşil Bursa” filminin aktüel veya belgesel film ayrımı bakımından niteliği tartışılacaktır. İlk bakışta tören görüntülerini yansıtan belge niteliğinde aktüel yapım gibi görünen “Yeşil Bursa” filminin belgesel sinema tarihi içinde “ara bir form” olarak niteliğini tartışmak bu çalışmanın amacıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Features |
Authors | |
Publication Date | April 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 14 Issue: 1 |
sinecine TR DİZİN ve FIAF tarafından taranmaktadır.