The experience of Nazism has taken its place
in history as the most radical forms of evil became a usual part of everyday
life and a sort of inhumanity, exceeding the comprehension capacity of a person
is embodied. Historical experiences show that there is no limit to evil under
the conditions of war when the law is suspended and times of crisis in which
the individual has to make critical decisions to save himself. On the other
side, resistance of the good means a major rejection of the eternal victory of the
evil. The examples in which one has the responsibility of advocating the most
basic human right, right to life, in all circumstances and that he can
establish the capacity to initiate something new, being aware of one’s ethical
boundaries, brings to mind the balance of good and evil. Keeping in mind the
unpredictableness of the good and evil, in this article, through the main
characters of the film Krugovi (Circles), it is aimed to conduct a discussion
about the ethical responsibility of the individual to the other in response to
the devastation caused by the politics of violence walking around the subjects
such as heroism, evil, forgiveness and mourning. The narrative elements of Film
are also figured out in relation to these subjects. Due to the fact that the
Film is based on a real-life event, the analyses also include the story of
Bosnian Serb Srdjan Aleksic, who sacrificed his own life for the favour of his
neighbour and the experiences of Bosnian War through the connections to the
Film.
Kötülüğün en radikal biçimlerinin
gündelik hayatın olağan bir parçası halini aldığı Nazizm deneyimi, insanın
anlama kapasitesini aşan bir zalimliğin cisimleşmesi olarak belleklerde yer
edinmiştir. Tarihsel yaşanmışlıklar, özellikle savaş gibi, hukukun askıya
alındığı koşullarda ve bireyin kendini kurtarmak için kritik kararlar almak
zorunda kaldığı kriz ortamlarında kötülüğün varabileceği yerin sınırsız
olduğunu göstermektedir. Diğer yandan, iyiliğin direngenliği kötülüğün sonsuz
zaferine en büyük itirazı içinde barındırır. İnsanın, en temel insan hakkı olan
yaşama hakkını her koşulda savunmanın sorumluluğu ile hareket ettiği, etik
sınırının ayırdında olarak yeni bir şeyler başlatabilme kapasitesini ortaya
koyabildiği örnekler kötülüğün karşısında iyiliğin oluşturduğu dengeyi akla
getirmektedir. Kötülük ve iyiliğin kestirilemezliğini göz önünde bulundurarak
bu çalışmada Krugovi Filmi’nin başkarakterleri
üzerinden kahramanlık, kötülük, bağışlama ve yas gibi meseleler etrafında
dolaşarak şiddet siyasetinin öznede yol açtığı tahribata karşılık bireyin
öteki’ne duyduğu ahlaki sorumluluğa dair bir tartışma yürütülmek istenmektedir.
Film’in anlatısal unsurlarına da söz konusu tartışmalarla ilişkileri
çerçevesinde temas edilmektedir. Filmin yaşanmış bir hikâyeye dayanması
nedeniyle, çözümlemelerde söz konusu hikâyenin baş aktörü, komşusunu korumanın
bedelini kendi hayatıyla ödeyen Bosnalı Sırp Srdjan Aleksic’in hayatına ve
Filmle ilişkisi çerçevesinde Bosna Savaşı sürecinde yaşananlara da yer
verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 5 |