Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

Sinema ve Dans Arasındaki İlişki: Müzikal Filmlerinde Hareket İmge

Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 189 - 199, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.495107

Öz

Sanat insanın dünyayı anlamlandırmasına ve
kendini ifade etmesine yardımcı olmaktadır. Tüm sanat dalları çeşitli
dönemlerde birbirinden etkilenmiştir. Sinemanın 7. Sanat olarak görülmesi diğer
sanatlarla güçlü bir şekilde etkileşim halinde olmasından kaynaklıdır. Sinema
görsel sanatlar içinde etkili bir yere sahiptir ve görsel- işitsel tekniklerin
kullanılması açısından esnektir. Sinemanın diğer sanatlarla ilişkisinde en çok
incelenen konular edebiyat, resim ve fotoğraftır. Ancak bu çalışmada dans ve
sinema arasındaki ilişkiden doğan müzikal filmler, hareket-imge bağlamında
incelenmiştir. Hareket, dansın ve sinemanın özünü oluşturmaktadır ve bu
hareketlerin kurgusu anlam yaratmada önemlidir. Sessiz sinema döneminde Mack
Sennett, Charlie Chaplin güldürülerini bedenin hareketiyle anlatmıştır ve beden
sinemada bir imge haline gelmiştir. Müzikal filmlerde öne çıkan beden,  müzik ve dansın etkisiyle estetik bir forma
bürünmüştür, filmlerin anlatı yapısı müzikal türüne özgü değişmiştir. Deleuze
sinemanın hareket bloklarından oluştuğunu söyler ve sinemayı hareketle düşünen
bir sanat olarak görmektedir. Bu yaklaşımdan yola çıkarak müzikal filmlerindeki
görsel imajların, sinematografik unsurlarla ve hareket ile güçlendiğini
söylemek mümkündür. Bu bağlamda Damien
Chazelle
’in yönettiği ‘’La
la land’’
(2016) filminin örneklem olarak seçilmesinde düşsel dünyayı kuran
hareket-imgeler etkili olmuştur.  Film
analizi yöntemiyle filmdeki hareket imajlar incelenmiş ve müzikal türünün
kendine özgü kodları açıklanmıştır. 

Kaynakça

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan YayıncılıkABİSEL, N.(2014). Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Basım YayıncılıkANDREW, D.(2007). Sinema Kuramları. Çeviren: İbrahim Şener. İstanbul: İzdüşüm YayınlarıBAZİN, A. (2013). Sinema Nedir? Çev. İbrahim Şener İstanbul: Doruk YayımcılıkBORDWELL, D. Ve THOMPSON, K. (2009). Film Sanatı, Çev. Ertan Yılmaz – Emrah Suat Onat, Ankara: De Ki Basım YayımBUCKLAND, W. (2013). Sinemayı Anlamak, Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist YayınCEMALCILAR, A. (1993). Filmde Müziğin, işlevi ve Kullanımı Kurgu Dergisi S: 12. 73-79. 1993DELEUZE, G. (2004). Sinema I: Hareket imge (Soner Özdemir, Çev.) İstanbul: Norgunk.FİSCHER, E. (1990). Sanatın Gerekliliği. Çev. Çevat ÇAPAN. Verso Yayıncılık, İmge KitabeviKABADAYI, L. (2013). Film Eleştirisi, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıLE BON, G. (2014). Kitleler Psikolojisi Ankara: Tutku YayıneviMONACO, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak YayıncılıkÖZTÜRK, S. (2018). Sinema Felsefesine Giriş. Ankara: Ütopya Yayınları SÖZEN, M. (2017) Anlatımsal Bir Öge Olarak Sinemada Ses Efektleri: Tanımlamalar, Filmler, Çözümlemeler. AKADEMİK BAKIŞ DERGİSİ Sayı: 61 Mayıs - Haziran 2017 SÜTCÜ, Y.Ö (2015) Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Bursa: Sentez Yayıncılık, 2.Baskı BEAUMOUNT, H.( Yönetmen). (1929) The Broadway Melody [Sinema Filmi]. ABDCROSLAND, A. (Yönetmen). (1927). The Jazz Singer [Sinema Filmi]. ABDCHAZELLE, D. (Yönetmen). (2016). La La Land [Sinema Filmi]. ABD
Yıl 2019, Özel Sayı (1) Mayıs 2019, 189 - 199, 10.05.2019
https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.495107

Öz

Kaynakça

  • ABİSEL, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler, İstanbul: Alan YayıncılıkABİSEL, N.(2014). Sessiz Sinema, Ankara: De Ki Basım YayıncılıkANDREW, D.(2007). Sinema Kuramları. Çeviren: İbrahim Şener. İstanbul: İzdüşüm YayınlarıBAZİN, A. (2013). Sinema Nedir? Çev. İbrahim Şener İstanbul: Doruk YayımcılıkBORDWELL, D. Ve THOMPSON, K. (2009). Film Sanatı, Çev. Ertan Yılmaz – Emrah Suat Onat, Ankara: De Ki Basım YayımBUCKLAND, W. (2013). Sinemayı Anlamak, Çev. Tufan Göbekçin, İstanbul: Optimist YayınCEMALCILAR, A. (1993). Filmde Müziğin, işlevi ve Kullanımı Kurgu Dergisi S: 12. 73-79. 1993DELEUZE, G. (2004). Sinema I: Hareket imge (Soner Özdemir, Çev.) İstanbul: Norgunk.FİSCHER, E. (1990). Sanatın Gerekliliği. Çev. Çevat ÇAPAN. Verso Yayıncılık, İmge KitabeviKABADAYI, L. (2013). Film Eleştirisi, İstanbul: Ayrıntı YayınlarıLE BON, G. (2014). Kitleler Psikolojisi Ankara: Tutku YayıneviMONACO, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? Çev. Ertan Yılmaz, İstanbul: Oğlak YayıncılıkÖZTÜRK, S. (2018). Sinema Felsefesine Giriş. Ankara: Ütopya Yayınları SÖZEN, M. (2017) Anlatımsal Bir Öge Olarak Sinemada Ses Efektleri: Tanımlamalar, Filmler, Çözümlemeler. AKADEMİK BAKIŞ DERGİSİ Sayı: 61 Mayıs - Haziran 2017 SÜTCÜ, Y.Ö (2015) Gilles Deleuze’de İmge Hareketi Olarak Sinemanın Felsefesi, Bursa: Sentez Yayıncılık, 2.Baskı BEAUMOUNT, H.( Yönetmen). (1929) The Broadway Melody [Sinema Filmi]. ABDCROSLAND, A. (Yönetmen). (1927). The Jazz Singer [Sinema Filmi]. ABDCHAZELLE, D. (Yönetmen). (2016). La La Land [Sinema Filmi]. ABD
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aysu Uğur 0000-0003-0671-2909

Yayımlanma Tarihi 10 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Özel Sayı (1) Mayıs 2019

Kaynak Göster

APA Uğur, A. (2019). Sinema ve Dans Arasındaki İlişki: Müzikal Filmlerinde Hareket İmge. SineFilozofi189-199. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.495107