Bu çalışma, teknolojik ve dijital gelişmeler ile
birlikte film eleştirisindeki dönüşüme odaklanmaktadır. Dijital film düzenleme programlarına
erişimin kolaylaşması ve yaygınlaşmasıyla birlikte görsel-işitsel denemeler
(audio-visual essay) film çalışmalarında yeni bir eleştirel form olarak
belirmiştir. Çalışmada, görsel-işitsel denemelerin dijital bir eleştiri yöntemi
olarak film çalışmalarındaki yerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Görsel-işitsel
denemeleri, metin üzerinden ilerleyen geleneksel akademik film çalışmalarına
alternatif olarak ele almak mümkündür. Bu bağlamda çalışmada; görsel-işitsel
denemeleri açıklayıcı bazı önemli özellikleri ortaya konarak, görsel-işitsel denemelerin
hem kendisi hem de sınırları üzerine düşünülmektedir. Çalışmada ele alınan görsel-işitsel
denemeler, temel soru ve kavramlar aracılığıyla açıklanmaya çalışılmıştır. Bu kavram
ve sorularla birlikte aynı zamanda, görsel-işitsel denemelerin film çalışmaları
alanında teori ve pratik arasındaki yakınlaşmaya katkısı açıkça görülmektedir.
Bu yönüyle görsel işitsel denemeler, görsel ve işitsel olanının üzerine
düşünmek değil, görsel ve işitsel olan aracılığıyla düşünmektir. Çalışma,
görsel-işitsel denemelerin geleneksel metin tabanlı akademik film eleştirilerindeki
dönüşüm potansiyelini ortaya koyması açısından ayrıca önemlidir. Sonuç olarak
görsel-işitsel denemeler, film çalışmaları alanındaki metin tabanlı
araştırmalara hem alternatif olabilecek, hem de ona katkı sağlayacak yeni düşünce
alanları açmakla birlikte görsel-işitsel eleştiriyi ve metinsel eleştiriyi,
birbirini besleyen iki farklı eleştirel yöntem olarak görmek mümkündür.
Görsel-işitsel Denemeler Video Denemeler Film Eleştirisi Videografik Film Çalışmaları Teori ve Pratik
TÜBİTAK
1059B191800811
Bu çalışma TÜBİTAK (Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu) 2219 Doktora Sonrası Araştırma Bursu desteğiyle Birkbeck, University of London’da yazılmıştır. Çalışmada, görsel-işitsel denemelerin sinemanın akademik eğitime katkısına kısaca değinilmiş olup, bu kapsamda daha detaylı araştırma, TÜBİTAK desteğiyle tarafımdan yürütülmektedir.
1059B191800811
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 1059B191800811 |
Publication Date | December 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 8 |