Sanat, insanlık tarihinin mücadele
alanlarından birisidir. İmgesel alanda devam eden bu mücadeleye 19. yüzyılın
sonlarından itibaren sinemanın da dâhil olduğunu biliyoruz. Estetik bir
objenin, estetik bir süjenin bedeni üzerindeki etkisini ise bahsedilen imgesel
mücadele alanında "estetik haz" kavramı ile tanımlamaktayız. Estetik
haz kavramının anlaşılır olması ve üzerinde felsefi bir tartışmanın
yapılabilmesi ise ontolojik açıdan estetik objenin bir bilgi nesnesi olarak
kabul edilmesi ile ilgilidir. Bu kabul
sonrasında estetik objenin, estetik süje üzerinde yaratacağı tasarlanmış bir
etkiden söz etmeye başlayabiliriz. Bu çalışmada estetik hazzın sanatçı
tarafından tasarlanmış düşüncelerle meydana getirilmek istenen bir duygulam
olduğu ifade edilmektedir. Estetik haz kavramı, genel haz kavramının
tanımlarını bir hayli aşarak toplumsal alanda özneler üzerinde yaratılan çok
boyutlu bir etkiyi anlatmaktadır. Bu bağlamda çalışmanın amacı estetik hazzın
varoluşunun, bellek ve özneleştirme kavramları ile ilgisini ortaya koymaktır.
Çalışmanın son kısmında ise "Brand New Testament" isimli
film, estetik felsefesi ve estetik haz kapsamında değerlendirilmiştir.
Değerlendirmede kullanılan yöntem estetik objelerin varoluşlarının anlaşılması
için tercih edilen ontolojik analizdir. Bu yöntemle filmin yönetmeninin
oluşturduğu kasıtlı imgeler üzerinden yani ön ontolojik tabaka vasıtasıyla
tasarımdaki bellek ve özneleştirici unsurlar ortaya çıkarılmak istenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 9 |