Varoluşundan beri insanoğlunun korkuları, acizliği, umutsuzluğu, yalnızlığı beraberinde çeşitli hurafeleri de doğurmuştur. Batıl inançlar, insanın doğa karşısındaki acizliğinden beslenerek modern çağlardan günümüze bile serüvenine devam eder. İnsan doğası dışında, toplum; heretik kültür, pagan inançlar, folklor, töre/gelenek, ritüeller, mitoloji; erkek hegemonyasının etken olduğu Hıristiyanlık, Orta Çağ’da egemen güç olan Kilise, püriten bilinç, batıl inançları besleyen olgular/durumlardan bazılarıdır. Kara kedi, nazar, merdiven gibi çeşitli hurafeler evrensel boyutlara ulaşırken insan psikolojisi, tarihi olaylar da batıl inanışları şekillendiren etkenlere örnek olarak gösterilebilir. Batıl inançların tarihsel kökenleri kadar psikoloji ve psikiyatri de bu inanışları açıklamada yol gösterici olmuş ancak; batıl inançları daha kolayca kavranabilmesini sağlayan, ölümsüz imajlar haline getiren sanat olacaktır. Resim ve sinema gibi görsel sanatlar, sembolik, metamorfik anlatımlara yönelen sanatsal üretimler arasında en başta gelir.
Bu çalışma, sinema ve resim gibi görsel sanatlarla ritüeller, mitoloji ve batıl inançlar gibi fenomenlerin ilişkilerini mercek altına almaktadır. Özellikle korku sinemasında yer alan batıl ögeler işlenecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 9 |