Yalnızlık, insanlığın var oluşundan bu yana, her zaman ve her yerde ortaya çıkabilen bir duygu durumudur. Bu duygu herkes tarafından bilinse de elbette her bireyin kendi yaşam formunun özelliğine göre farklı şekillerde deneyimlenebilmektedir. Yalnız bireyler, başkalarıyla tatminkâr bir bağlantı kuramadıklarında veya bulundukları kendi konumlarından memnun olmadıklarında bu duyguyu geliştirebilir ve bu durumun çoğunlukla doğrudan etraflarındaki fiili insan sayısıyla bir ilişkisi yoktur. Tüm bunlara rağmen yalnız olmanın özünde salt pozitif ya da negatif bir durum olduğunu söylemek doğru değildir. Burada önemli olan, kişinin nasıl yalnız olduğu, yalnızlığı nasıl deneyimlediği ve bu duyguyu nasıl yönettiğidir. Çalışma, öznel bir fenomen olan yalnızlığın modern dünyadaki temsillerinin sinemada nasıl inşa edildiğini sorgulamayı amaçlamaktadır. Sinema evreninin, karakterler aracılığıyla yalnızlığın farklı biçimlerinin aktarılmasında ve yalnızlığın özünü anlamada önemli bir etkisi olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle, yalnızlık temasıyla ön plana çıkan Azizler (2021) filmi bir örneklem olarak seçilip eleştirel film analiz yöntemiyle incelenmiştir. Böylece, filmde bulunan üç ana karakterin yalnızlık duygusunu deneyimleme biçimleri incelenmiş, farklı yalnızlık hallerinin karakterler aracılığıyla izleyiciye aktarılması tartışılmıştır.
Loneliness is an emotional state that can occur anytime and anywhere since the existence of humanity. Although this feeling is known by everyone, of course, it can be experienced in different ways according to the characteristics of each individual's own life form. Lonely individuals may develop this feeling when they are unable to establish a satisfactory connection with others or are dissatisfied with their own position, and this is often not directly related to the actual number of people around them. Despite all this, it is not correct to say that being alone is essentially a positive or negative situation. What is important here is how the person is alone, how he/she experiences loneliness and how he/she manages this feeling. The study aims to question how the feeling of loneliness, which has representations in the modern world and is a subjective phenomenon, is constructed in cinema. It is thought that the universe of cinema has an important effect on conveying different forms of loneliness through characters and understanding the essence of loneliness. For this reason, the movie Azizler (2021), which stands out with the theme of loneliness, was chosen as a sample and analyzed with the critical film analysis method. Thus, the ways in which the three main characters in the movie experience the feeling of loneliness were examined, and the transfer of different states of loneliness to the audience through the characters was discussed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 7 Issue: 14 |