Âlem kadîm midir yoksa hâdis midir?
Âlemin ezeli olduğuna ya da sonradan var edildiğine dair rasyonel kanıtlar
sunulabilir mi? Sunulan bu kanıtlar “Âlem ezelidir.” ya da “Âlem hâdistir.”
önermesini kesin bir şekilde kanıtlayabilir mi? Kant’ın aklın antinomileri
içerisinde saydığı bu mesele Tanrı’ya inanan pek çok düşünürü meşgul etmiştir. Orta
Çağ Hristiyan düşüncesinin önde gelen simalarından olan Duns Scotus da bu
meseleye kayıtsız kalmamıştır. Fakat Scotus’un meseleye ilişkin pozisyonu
konusunda birbirine aykırı iki iddia söz konusudur. Birinci iddiaya göre Scotus
âlemin ezeliliği konusunda Thomas Aquinas’la aynı görüşü benimsemektedir. Diğer
bir iddia ise Scotus’un âlemin hudusuna dair rasyonel argümanlar sunduğu
yönündedir. Scotus’un konuya yaklaşımına dair her iki iddianın da doğruluk payı
söz konusudur. Çünkü Scotus, ilk dönem eserlerinde âlemin ezeliliğine ilişkin
burhanî bir argüman sunulamayacağını iddia eden Aquinasçı bir çizgide yer
alırken, son dönemde yazmış olduğu eserlerde âlemin hudusunun aklî argümanlarla
kanıtlanabileceğini düşünmektedir. Bundan dolayı Scotus’un eserlerine ilişkin
kronolojik bir okuma yöntemi, onun bu konuda nerede durduğunu tespit etmemize
olanak sağlayacaktır. Böyle bir yöntemi temele alan bu çalışma, Mahir
Araştırmacı (Subtle Doctor) lakaplı Scotus’un konuya yaklaşımını ve onun görüşlerinin
zaman içerisindeki değişimini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Orta Çağ Felsefesi Yaratma Tanrı’nın İradesi Âlemin Ezeliliği Thomas Aquinas Din Felsefesi Duns Scotus
Is the world
eternal or created in time? Can the rational arguments be presented that the world is eternal or that
it is created? Can the provided arguments definitively prove that the
proposition “The world is eternal” or “The world was created in time?” The
issue which modern thinker Kant considered within the antinomies of the reason
occupied many thinkers. As a theist thinker Duns Scotus dealt with the eternity of the world as
well. However, there are two claims for Scotus position on the
eternity-creation of the world. According to first claim, Scotus shares the
same idea with Aquinas. The other claim is that Scotus put forwards some
rational arguments for the creation of the world. In my opinion, both claims
regarding Scotus’s approach to the issue are also true. In his early works Scotus
was in an Aquinasian line which argues that we cannot prove the eternity of the
world by demonstration. But in his recent works he argues that the creation of
the world can be proved by some rational arguments. Therefore, a
chronological reading of Scotus’s works will allow us to determine where he
stands on this subject. The aim of this study is to reveal the
approach of Scotus, who is called Subtle Doctor, and the change of his views
over time.
Philosophy of Religion Medieval Philosophy Creation God’s Will The Eternity of the World Thomas Aquinas Duns Scotus
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | April 13, 2019 |
Acceptance Date | May 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 22 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).