The Qur’an contains some fiqh
(Islamic jurisprudence) provisions on worldly and ethereal affairs of man.
Among tafsir sources, there are many works that particularly focus on verses
about rules and deals with the interpretation of such verses by also referring
to the views of the schools of fiqh. This study titled “Adherence to the Sect in the Interpretation of Verses of the Rules (The Case of Baydawi and Nasafi)”
examined the methods of Baydawi and Nasafi to interpret verses of the rules
concerning the matters of furu al-fiqh in particular and presented similarities and differences between
them. While the two Mufassirs worked on such issues in their tafsirs, they
generally preferred the views of the schools they were following. In order to
prove these views, they have also benefited from the verses, hadiths, ijma, q
yâs and other evidences. At first sight, in both Baydawi’s Anvar al-Tanzil and Nasafi’s Madarik al-Tanzil, a conspicuous case is that in
these two tafsir works, Arab language analysis, eloquence of subtlety and
occasional poetrical proofs from preislamic age of ignorance are included. This
common feature, which is present in two pieces of tafsir, is also seen in the
judgemental verses of tafsir. The study provided a detailed
analysis of matters such as the question of whether basmala is a verse of the Qur’an, qasr salah, necessity of matrimonial guardianship and quru issue, based on the
interpretation of Baydawi and Nasafi.
Tafsir Baydawi Nasafi Verses of the Rules Basmala Qasr alsalah Marriage Contract Parental Approval
Kur’ân-ı
Kerîm, kulların dünyevî ve uhrevî maslahatlarına yönelik birtakım fıkhî
hükümler içermektedir. Tefsir kaynaklarımıza bakıldığında, Kur’ân’daki
hükümlerle ilgili âyetleri özel olarak ele alan ve fıkhî mezheplerin de
görüşlerine değinmek suretiyle bu gibi âyetlerin tefsirini yapan birçok eser
bulunmaktadır. “Ahkâm Âyetlerinin Tefsirinde Mezhebe Bağlılık (Beydâvî ve Nesefî Örneği)” adlı bu çalışmamızda Beydâvî ve
Nesefî’nin, özellikle fürû-ı fıkıhla ilgili meselelerde ahkâm âyetlerini tefsir
etme metotları üzerinde durulmuş, benzer ve farklı yönleri ortaya konulmaya
çalışılmıştır. İki müfessir de kendi tefsirlerinde bu gibi konuları işlerken,
genellikle müntesibi oldukları mezheplerinin görüşlerini tercih etmişlerdir. Bu
görüşlerini ispatlamak maksadıyla da âyetlerden, hadislerden, icmâdan, kıyastan
ve itibar edilen diğer delillerden yararlanmışlardır. Hem Beydâvî’nin
Envârü’t-Tenzîl’inde hem de Nesefî’nin Medârikü’t- Tenzîl’inde ilk bakışta göze
çarpan bir durum da bu iki tefsir eserinde Arap dili tahlillerine, belâgat
inceliklerine ve ara sıra cahiliye şiirinden istişhatlara yer verilmesidir. İki
tefsir eserinde mevcut olan bu ortak özellik, ahkâm âyetlerinin tefsirinde de
görülmektedir. Çalışmada; Besmele’nin Kur’ân’dan bir âyet olup olmadığı
meselesi, kasr-ı salât, nikâh akdinde velî şartı ve kuru’ meselesi gibi
konular, Beydâvî ve Nesefî tefsirleri ekseninde detaylı olarak incelenmiştir.
Tefsir Beydâvî Nesefî Ahkâm Âyetleri Besmele Kasr-ı salât Nikâh Velî
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2019 |
Submission Date | July 26, 2019 |
Acceptance Date | September 18, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 10 Issue: 23 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).