In this study, it is aimed to
examine the attitudes of students studying at Hatay Mustafa Kemal University,
Faculty of Theology towards mobile learning technologies. In line with this basic purpose, it
was examined whether the scores the participants got from the “Attitude Scale
towards Mobile Learning” differed significantly by gender / class variables. Quantitative research method was
preferred as the research method. The study group
of the research; A total of 101 volunteer students, aged between 18-30 and
studying at the 1st grade (55) and 2nd grade (46) of the Faculty of Theology at
Hatay Mustafa Kemal University (MKU). The data
related to the attitudes of the students who participated in the research
towards mobile learning were collected quantitatively with the “Attitude Scale
towards Mobile Learning” developed by Demir and Akpınar in 2016. Quantitative data obtained in the
study were analyzed with SPSS 20.0 data analysis program and independent groups
were analyzed by t-test.
According to
the first result of the research, it was concluded that the students of the
Faculty of Theology who participated in the study differed from the scale
sub-factors (satisfaction, effect on learning, motivation, usefulness) and
scale total scores, but this difference was not significant. Secondly, there was no significant
difference in the usefulness subscale according to the class variable among the
participants; but there was a significant difference in satisfaction, learning
effect, motivation and scale total score.
Bu araştırma,
İlahiyat Fakültesi’nde okuyan öğrencilerin mobil öğrenme teknolojilerine
yönelik tutumlarını incelemeyi amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda
katılımcıların “Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeğinden” aldıkları puanların
cinsiyet/sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğine
bakılmıştır. Araştırma yöntemi olarak nicel araştırma yöntemlerinden nedensel
karşılaştırma tercih edilmiştir. Araştırmanın örneklemi; Hatay Mustafa Kemal
Üniversitesi (MKÜ) İlahiyat Fakültesi’nde 1. Sınıfta (55) ve 2. Sınıfta (46) okuyan
ve yaşları 18-30 arasında değişen toplam 101 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmaya katılan öğrencilerin mobil öğrenmeye yönelik tutumlarına ait
veriler nicel olarak Demir ve Akpınar tarafından 2016 yılında geliştirilen
“Mobil Öğrenmeye Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada elde
edilen nicel veriler SPSS 20.0 veri analizi programı ile çözümlenmiş ve
bağımsız gruplar t-testi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın ilk sonucuna göre
çalışmaya katılan İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre
ölçek alt faktörlerinde (memnuniyet, öğrenmeye etki, motivasyon, kullanışlılık)
ve ölçek toplam puanlarının anlamlı bir şekilde farklılaşmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. İkinci olarak katılımcılar arasında sınıf değişkenine göre
kullanışlılık alt ölçeğinde anlamlı bir farklılık olmadığı; fakat memnuniyet,
öğrenmeye etki, motivasyon ve ölçek toplam puanı açısından anlamlı bir
farklılık olduğu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | RESEARCH ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2020 |
Submission Date | March 24, 2020 |
Acceptance Date | April 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 11 Issue: 24 |
Şırnak University Journal of Divinity Faculty is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).