Amaç:
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde Temporomandibular eklem (TME)
disfonksiyon gelişme riskini değerlendirmek ve risk düzeyinin yaşam kalitesi,
boyun disabilitesi ve psikolojik durum ile ilişkisini incelemektir.
Gereç ve Yöntemler: Dahil edilme ve dışlanma
kriterlerine göre sağlık bilimleri fakültesindeki 197 gönüllü öğrenci değerlendirildi.
Değerlendirmede
disfonksiyon gelişme riski TME ile ilişkili semptomların varlığı, psikolojik
durumu Beck Depresyon ölçeği, yaşam kalitesi SF-36 ve ağrıya dayalı disabilite
durumu Northwick Park Boyun Ağrı anketi ile değerlendirildi. İstatistiksel
analizlerde One-way Anova ve Spearman Korelasyon analizinden yararlanıldı.
Bulgular:
Çalışmaya 197 üniversite öğrencisi (yaş ort: 20,79±2,13 yıl) alındı.
Öğrencilerin %81,7’sinde TME bozuklukları ile ilgili en az bir semptom taşıdığı
saptandı. TME disfonksiyon risk düzeyine göre boyun ağrısına bağlı disabilite
düzeyi, psikolojik durum, ve yaşam
kalitesi arasında anlamlı fark olduğu saptandı (bütün değerler için p<0,01).
Çalışmamızda öğrencilerin semptom
sayısı ile boyun ağrısına bağlı disabilite şiddeti (r=0,397, p<0,0001) ve psikolojik
durum arasında pozitif (r= 0,279, p<0,0001), SF-36 fiziksel (r= -0,328,
p<0,0001) ve mental komponentleri arasında (r= -0,305, p<0,0001) negatif
ilişki saptandı.
Sonuç: Araştırmamıza göre Sağlık Bilimleri
Öğrencilerinin genel olarak % 80’den fazlası en az bir TME disfonksiyon
belirtisi göstermektedir. Temporomandibular eklem ile ilgili problem riskindeki
bu artış eklemin biyomekanik olarak komşu vücut segmentlerini etkiliyor oluşu,
disfonksiyonun disabilite, yaşam kalitesi ve psikolojik durumundaki bozulma ile
olan yakın ilişkisine bağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2019 |
Submission Date | November 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.