Amaç: Bu çalışmada; hipertansiyon hastalarının, hastalıkları hakkında bilgi düzeyleri ve ilişkili faktörlerin ortaya konması amaçlandı.
Gereç ve Yöntemler: Katılımcılara kişisel bilgilere yönelik sorular ve hipertansiyon bilgi düzeyi ile ilgili doğru ve yanlış önermeler içeren anket formu uygulanarak, birbirleri arasında ilişki olup olmadığı değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık düzeyini belirlemek amacıyla, %95 güven aralığı ve p≤0,05 anlamlı kabul edildi.
Bulgular: Çalışmaya dahil edilen 200 katılımcının %49,5’i kadın, %50,5’i erkek; %85,9’u evli, %49,0’u ilkokul mezunudur. Yaş ortalaması 60,37±10,91 SS’dir. Katılımcıların aldığı ortalama toplam puan 18,19±3,23’tür. İlaç uygunluğu alt boyutunda, ortaokul, lise, üniversite ve üzeri mezun grubunun bilgi düzeyi; ilkokul ve altı grubundan anlamlı olarak daha yüksek saptandı (p=0,028). Lise ve üstü eğitime sahip olan katılımcıların, ortaokul ve altı eğitim düzeyine sahip katılımcılara göre istatiksel anlamlı bir şekilde kullandıkları ilaç isimlerini daha fazla bildikleri görüldü (p=0,002). İlaçlarını düzenli kullananların ise tıbbi tedavi alt boyutundan aldıkları puan ortalamasının düzenli kullanmayanlardan anlamlı düzeyde yüksek olduğu görüldü (p=0,034). Kullandıkları ilacın adını bilenlerin toplam puan (p<0,001), tanım (p=0,001) ve tıbbi tedavi (p=0,010) alt boyutlarından aldıkları puanlarının anlamlı olarak yüksek olduğu görüldü.
Sonuç: Hipertansiyon hastalarının, hastalıklarına dair bilgi düzeyleri ve ilişkili faktörler çeşitlilik göstermektedir. Hastalık yönetiminin daha etkin yapılabilmesi için hastaların bilgi düzeyleri ve ilişkili diğer olası faktörlerin ortaya konması önemlidir. Bu ilişkilerin ortaya konabilmesi için toplum temelli, daha kapsamlı çalışmalara ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | May 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 10 Issue: Özel Sayı |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.