Objective: Health professionals are expected to properly identify all the four dimensions of child abuse that are discussed as physical, sexual, emotional abuse, and neglect. This study was conducted to measure the impact of education given in the nursing department on the knowledge level of students about child neglect and abuse and to identify areas that require intervention.
Materials and Methods: The population of this study is 425 students studying in all four grades of the nursing department. A sample was not determined, those who volunteered to participate and completed the questionnaire forms of the study were included (n=313, 74%). A questionnaire form for socio-demographic information and scale by Uysal were used to collect data. Statistical Package for the Social Sciences programme was used for data analysis.
Results: Of the participants 64.9% were female and 74.4% did not want to receive an education on the topic. The mean total scale score was 244.92 ± 22.96 and the mean response to the items in the scale was 3.65. Compared with male students (240.85 ± 22.90), the total score of female students (247.15 ± 22.75) was significantly higher (p = 0.020). Compared with other grades, the total score of fourth grade students was significantly higher (p < 0.001).
Conclusion: In the nursing education curriculum, topics related to child abuse and neglect should be included in each year. Higher participation of male students in these trainings should be ensured. Further studies on this topic should be conducted with students.
Amaç: Sağlık çalışanlarının çocuk istismarının fiziksel, cinsel, duygusal istismar ve ihmal olarak tartışılan dört boyutunu da doğru bir şekilde tanımlamaları beklenir. Bu araştırma, hemşirelik bölümünde verilen eğitimin öğrencilerin çocuk ihmali ve istismarı konusundaki bilgi düzeylerine etkisini ölçmek ve müdahale gerektiren alanları belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Bu çalışmanın evreni, hemşirelik bölümünün dört sınıfında öğrenim gören 425 öğrencidir. Örneklem belirlenmemiş, çalışmaya katılmaya gönüllü olan ve anket formlarını dolduranlar dahil edilmiştir (n=313, %74). Veri toplamak için Uysal tarafından hazırlanan sosyo-demografik bilgiler için anket formu ve ölçek, verilerin analizinde Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi programı kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların% 64,9'u kadındı ve% 74,4'ü konuyla ilgili eğitim almak istemiyordu. Ortalama toplam ölçek puanı 244.92 ± 22.96 ve ölçekteki maddelere verilen ortalama yanıt 3.65'tir. Erkek öğrencilerle karşılaştırıldığında (240.85 ± 22.90), kız öğrencilerin toplam puanı (247.15 ± 22.75) anlamlı olarak daha yüksektir (p = 0.020). Diğer sınıflarla karşılaştırıldığında, dördüncü sınıf öğrencilerinin toplam puanları anlamlı olarak daha yüksektir (p <0,001).
Sonuç: Hemşirelik eğitimi müfredatında her yıl çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili konulara yer verilmelidir. Erkek öğrencilerin bu eğitimlere daha fazla katılımı sağlanmalıdır. Bu konuyla ilgili öğrencilere yönelik daha ileri çalışmalar yapılmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 22, 2021 |
Submission Date | September 27, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 11 Issue: 1 |
The published articles in SMJ are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.