Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

DENEYİMSEL PAZARLAMA ARACI OLARAK OYUN REKLAMIN TÜKETİCİLERİN MARKAYA YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 21, 12.05.2021
https://doi.org/10.38004/sobad.854665

Öz

Bu çalışmanın amacı yeni nesil reklamcılık yöntemlerinden biri olarak karşımıza çıkan oyun reklam kavramının, deneyimsel pazarlama aracı olarak kullanılmasını araştırmak, kullanımının nasıl yapıldığını ve marka farkındalığına olan etkisini incelemek çalışmanın temel amacını oluşturmaktadır. İnternet'te çok vakit geçiren ve çevrim içi oyun oynayan özellikle 10-27 yaş arası çocuk, genç ve genç-yetişkinlerin mesaj ve reklam yağmurundan kaçarken, oyun reklam uygulamalarına kendi istekleri ile maruz kalmaları, bu maruz kalma isteğini oluşturan faktörler deneyimin yaşatılmasında da belirli roller alır. Bu doğrultuda en yalın hali ile amaç, çevrim içi oyun oynayan gençlerin oyun reklamlara tepkisi ve reklam oyunu sonrasında marka farkındalığına yönelik değişimlerini ortaya koymaktır. Deneyim anlamında hedefine ulaştığı ve bu hedefe ulaşırken de reklam oyunlarının ne tür unsurlar içerdiği, oyun reklamları değerlendirmek üzere kıstaslar belirlenmesi ve bu kıstasların incelemeye tabii tutulmak üzere seçilen oyun reklamlarındaki mevcut kaynağın ortaya çıkarılması ve yorumlanmasıdır.

Kaynakça

  • Akyıldız, M.,(2010). Boş Zaman Pazarlanmasında Deneyimsel Boyutlar: 2009 Rock’n Coke Katılımcılarına Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyol, M. (2010). Marka iletişim aracı olarak oyun reklam: marka farkındalığı oluşturma rolü üzerine bir çalışma. T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Reklamcılık ve Tanıtım Bilim Dalı Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2015). Termal otel işletmelerinde deneyimsel pazarlama yaklaşımı. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 17 (29), 90-98.
  • Başgöze, P. (2010). Teknoloji kabul modelinin teknolojik yatkınlık ve marka kredibilitesi değişkenleri eklenerek genişletilmesi: satın alma eğilimine uyarlanma. Hacettepe üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • Bozkurt, Y., Oyman, M. (2016). Oyun ya da reklam? genç oyuncular eğlence içerikli oyun reklamları nasıl algılıyor? Akademik Bakış Dergisi, 58, 521-538.
  • Bozkurt, Y. (2015). Oyun reklam algısı ve bu algının markaya yönelik tutum ile davranış niyeti üzerindeki etkisi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla ilişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cappo, J. (2005). Reklamcılığın geleceği (Çev: Fevzi Yalım). Mediacat.
  • Çalışkanmaz, B. (2015). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına olan etkisi, Starbucks ve Kahve Diyarı deneyimleri karşılaştırması. Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çavuşgil Köse, B. (2015). Turizm perspektifinde deneyimsel pazarlamanın davranışsal niyetler ve tatmin üzerindeki etkisi: üçüncü yaş grubu turistler üzerinde bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi
  • Doğan, H.(2002). Pazarlama üzerine makaleler ve akademik liderlik kavramı. Isparta: Fakülte Kitapevi.
  • Ekici, N. (2012). Deneyimsel pazarlama ve seyahat deneyimi: Türk Havayolları örneği. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erdem, M.N., Çakın, Ö. ( 2018 ). Anlatısal reklamda negatif marka yerleştirme: anti – reklamoyunlar. 2.Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 28-37. Erdoğan, B.Z., Tiltay, M.A ve Kimzan, H.S. (2011). Pazarlama teorisinin felsefi temelleri: değişim mi ilişki mi? Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-28.
  • Furtun, B.F. (2012). Bir deneyimsel pazarlama uygulaması olarak reklam oyunları üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gura, S., Gura K. (2016). The use of mobile advergame as brand communication tool: case study “Vodafon City”. American Journal of Marketing Research,2(2),61-72.
  • Kabadayı Tümer, E. ve Alan Koçak, A. (2014). Deneyimsel pazarlama: Pazarlamadaki artan önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi,6/1,203-217.
  • Kavoğlu, S. (2012). Pazarlama iletişiminde yeni yaklaşımlar: Oyuna dayalı reklam ve örnek uygulamalar. Akademik Bakış Dergisi,29, 1-14.
  • Oskay, T. (2016). Oyun reklam uygulamalarının görsel tasarım özelliklerinin kullanıcılar üzerindeki etkisi: Uludağ lezzet dünyası ve gez göz Sneıjder oyun reklamlarının incelenmesi. T.C. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özgören, F. (2013). Deneyimsel Markalama. İstanbul Journal of Social Sciences,3,1-19
  • Öztürk, M.,C., Coşkun, E. (2017). Oyuncu motivasyonlarının advergame uygulamaları açısından değerlendirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(13), 48-64.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). İş hayatı bir tiyatro.(Çev. Levent Cinemre) İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Yamamoto, G. T. (2009). ‘‘Oyun, İnternet, Advergame ve mobil Oyun’’. Pazarlama ve İletişim Kültür Dergisi, 3, 8-21.
  • Yeniçeri Alemdar, M. (2010). Deneyimsel pazarlamada alışveriş atmosferinin tüketici davranışları üzerindeki etkisi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.

THE EFFECT OF GAME ADVERTISING AS AN EXPERIENTIAL MARKETING TOOL ON CONSUMERS 'ATTITUDE AND BEHAVIOR TOWARDS THE BRAND

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 1, 1 - 21, 12.05.2021
https://doi.org/10.38004/sobad.854665

Öz

The aim of this study is to investigate the use of the concept of game advertising, which is one of the new generation advertising methods, as an experiential marketing tool, and to examine how it is used and its effect on brand awareness. While children, young and young-adults, especially children between 10-27 years of age, who spend a lot of time on the internet and play online, escape from the rain of messages and advertisements, the voluntary exposure to gaming advertising practices and the factors that make this desire play a certain role in keeping the experience alive. In this direction, the aim is to reveal the reaction of young people who play online games to game advertisements and their brand awareness changes after the game. In the sense of experience, it is to determine the criteria for evaluating game advertisements and to identify and interpret the existing source in the game advertisements selected for review.

Kaynakça

  • Akyıldız, M.,(2010). Boş Zaman Pazarlanmasında Deneyimsel Boyutlar: 2009 Rock’n Coke Katılımcılarına Yönelik Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Akyol, M. (2010). Marka iletişim aracı olarak oyun reklam: marka farkındalığı oluşturma rolü üzerine bir çalışma. T.C. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Reklamcılık ve Tanıtım Bilim Dalı Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ardıç Yetiş, Ş. (2015). Termal otel işletmelerinde deneyimsel pazarlama yaklaşımı. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 17 (29), 90-98.
  • Başgöze, P. (2010). Teknoloji kabul modelinin teknolojik yatkınlık ve marka kredibilitesi değişkenleri eklenerek genişletilmesi: satın alma eğilimine uyarlanma. Hacettepe üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • Bozkurt, Y., Oyman, M. (2016). Oyun ya da reklam? genç oyuncular eğlence içerikli oyun reklamları nasıl algılıyor? Akademik Bakış Dergisi, 58, 521-538.
  • Bozkurt, Y. (2015). Oyun reklam algısı ve bu algının markaya yönelik tutum ile davranış niyeti üzerindeki etkisi. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla ilişkiler ve Reklamcılık Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F.(2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cappo, J. (2005). Reklamcılığın geleceği (Çev: Fevzi Yalım). Mediacat.
  • Çalışkanmaz, B. (2015). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına olan etkisi, Starbucks ve Kahve Diyarı deneyimleri karşılaştırması. Gediz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Ana Bilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çavuşgil Köse, B. (2015). Turizm perspektifinde deneyimsel pazarlamanın davranışsal niyetler ve tatmin üzerindeki etkisi: üçüncü yaş grubu turistler üzerinde bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi
  • Doğan, H.(2002). Pazarlama üzerine makaleler ve akademik liderlik kavramı. Isparta: Fakülte Kitapevi.
  • Ekici, N. (2012). Deneyimsel pazarlama ve seyahat deneyimi: Türk Havayolları örneği. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Erdem, M.N., Çakın, Ö. ( 2018 ). Anlatısal reklamda negatif marka yerleştirme: anti – reklamoyunlar. 2.Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı Eğlence ve Ürün Yerleştirme, 28-37. Erdoğan, B.Z., Tiltay, M.A ve Kimzan, H.S. (2011). Pazarlama teorisinin felsefi temelleri: değişim mi ilişki mi? Tüketici ve Tüketim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 1-28.
  • Furtun, B.F. (2012). Bir deneyimsel pazarlama uygulaması olarak reklam oyunları üzerine bir inceleme. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Genç, B. (2009). Deneyimsel pazarlamanın tüketici satın alma kararlarına etkisi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gura, S., Gura K. (2016). The use of mobile advergame as brand communication tool: case study “Vodafon City”. American Journal of Marketing Research,2(2),61-72.
  • Kabadayı Tümer, E. ve Alan Koçak, A. (2014). Deneyimsel pazarlama: Pazarlamadaki artan önemi. İşletme Araştırmaları Dergisi,6/1,203-217.
  • Kavoğlu, S. (2012). Pazarlama iletişiminde yeni yaklaşımlar: Oyuna dayalı reklam ve örnek uygulamalar. Akademik Bakış Dergisi,29, 1-14.
  • Oskay, T. (2016). Oyun reklam uygulamalarının görsel tasarım özelliklerinin kullanıcılar üzerindeki etkisi: Uludağ lezzet dünyası ve gez göz Sneıjder oyun reklamlarının incelenmesi. T.C. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Özgören, F. (2013). Deneyimsel Markalama. İstanbul Journal of Social Sciences,3,1-19
  • Öztürk, M.,C., Coşkun, E. (2017). Oyuncu motivasyonlarının advergame uygulamaları açısından değerlendirilmesi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4(13), 48-64.
  • Pine, B. J. ve Gilmore, J. H. (1999). İş hayatı bir tiyatro.(Çev. Levent Cinemre) İstanbul: Boyner Holding Yayınları.
  • Yamamoto, G. T. (2009). ‘‘Oyun, İnternet, Advergame ve mobil Oyun’’. Pazarlama ve İletişim Kültür Dergisi, 3, 8-21.
  • Yeniçeri Alemdar, M. (2010). Deneyimsel pazarlamada alışveriş atmosferinin tüketici davranışları üzerindeki etkisi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Halkla İlişkiler Ve Tanıtım Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Doktora Tezi.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Öz 0000-0003-4955-3848

Merve Eroğlu 0000-0002-4485-2542

Yayımlanma Tarihi 12 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 8 Ocak 2021
Kabul Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Öz, M., & Eroğlu, M. (2021). DENEYİMSEL PAZARLAMA ARACI OLARAK OYUN REKLAMIN TÜKETİCİLERİN MARKAYA YÖNELİK TUTUM VE DAVRANIŞLARINA ETKİSİ. Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 4(1), 1-21. https://doi.org/10.38004/sobad.854665

The Journal of Social Sciences Academy
     Sosyal Bilimler Akademi Dergisi
(SOBAD)