In the area of strategic management, business environment ve organizational cultures are regarded as the most important issues affecting the success of businesses. Although these issues have received considerable attention ve reached a certain maturity in the international literature, they still have remained fairly shallow in the strategic management literature in Turkey. In the research, it is intended to fill this gap in the literature by identifying with the impact of the business environment characteristics on organizational culture. Quantitative research method was used in the study ve data were obtained using the survey technique. According to the results, a significant relationship has been determined between diversity ve market culture; between environmental pressure, complexity ve hierarchy culture; between environmental dynamism ve adhocracy culture
Business Environment Corporate Culture Service Sector Hotel Management
İş çevresi ve kurum kültürü yönetim alanında işletmelerin başarısını etkileyen en
önemli unsurlar arasında gösterilmektedir. Her iki konu arasındaki ilişki uluslararası
literatürde gereken ilgiyi görmüş ve belirli bir olgunluğa ulaşmış olmasına rağmen
Türkiye ölçeğinde oldukça sığ kalmıştır. Bu araştırma; iş çevresinin, kurum kültürü
üzerindeki etkisini tespit ederek alan yazındaki bu boşluğu kapatmayı
amaçlamaktadır. Nicel araştırma yöntemi ve anket tekniği kullanılarak verileri elde
edilen araştırmada ilgi çekici sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre iş
çevresi özelliklerinden çeşitliliğin hâkim olduğu ortamlarda kurum kültürü olarak pazar
kültürünün, çevresel baskı ve kompleksliğin egemen olduğu iş ortamlarında hiyerarşi
kültürünün ve dinamizmin baskın olduğu iş çevrelerinde ise adhokrasi kültürünün
tercih edildiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: İş Çevresi, Kurum Kültürü, Hizmet Sektörü, Otel İşletmeleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 12 Sayı: 2 |