Research Article
BibTex RIS Cite

A Comparative Research on The Local People's Perception Of The Socio-Cultural Impacts of Tourism in Alanya

Year 2021, Volume: 18 Issue: 3, 633 - 655, 15.12.2021
https://doi.org/10.24010/soid.961891

Abstract

In this study, it is aimed to determine how tourism led to a change on local people’s social life by comparing previous and subsequent periods of the onset of tourism activities in Alanya, one of Turkey’s most important tourism destination. At the same time, it is also aimed to determine how individuals, who are directly related and have and who do not have direct income from tourism sector, perceive the effects of tourism. To this end, face-to-face interviews were held with 40 local people who were at least 18 years old in 1980 and lived in Alanya before 1980 and personally experienced of pretourism times and mass tourism times in Alanya. A semi-structured interview form used to collect data between 4-11 October 2019. Judgment and snowball sampling methods were used. As a result of the content and descriptive analysis, it is found that the family, relatives and neighbors' relations of the participants of both groups deteriorated with the development of tourism, the authority of parents on children weakened, marriages with foreigners increased, local dress style and daily spoken language changed. It was also found that eating habits and roles of women society changed. On the other hand, the participants associated with tourism; It has been determined that they want the tourism to develop more in Alanya by developing a more positive perspective than the participants who are not related to tourism.

References

  • Akış, A. (2007). Alanya'da Turizm ve Turizmin Alanya Ekonomisine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 15-32.
  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına Ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 1(2), 77-109.
  • Alanya Ticaret ve Sanayi Odası [ALTSO], (2013-2017) Stratejik planı, Alanya’da turizm gelişimi. https://www.altso.org.tr/wpcontent/uploads/2017/02/ALTSO_STRATEJIK_PLAN_2013-2017.pdf adresinden 05.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Andereck, K. L., Valentine, K. M., Knopf, R. C., ve Vogt, C. A. (2005). Residents’ Perceptions of Community Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 32(4), 1056–1076.
  • Ap, J. (1992). Residents’ Perceptions on Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 19(4), 665–690.
  • Bayrakçı, S. (2014). Turizmin Alanya’nın Sosyo-Kültürel Gelişimine Etkisi. III. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 04-05 Nisan 2014, Kuşadası, Aydın.
  • Berber, Ş. (2003). Sosyal Değişme Katalizörü Olarak Turizm ve Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 205-222.
  • Bertan, S. (2010). Pamukkale’deki Yöre Halkının Turizmi Desteklemesi İle Turizmin Sosyo-Kültürel Etkileri Arasındaki İlişki. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 83-91.
  • Bıçkı, D., Ak, D. ve Özgökçeler, S. (2013). Avrupa’da ve Türkiye’de Sosyal Turizm. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 49-73.
  • Butler, R. W. (1980). The Concept of A Tourıst Area Cycle of Evolutıon: Implıcatıons For Management of Resources. The Canadian Geographer. 24(1), 5–12.
  • Çetinkaya, G. ve Dedemen O. (2013). Golf Turizmine Yönelik Yerel Halkın Algılarının Belirlenmesi: Antalya/Belek Örneği. Turizm ve Araştırma Dergisi, 2, 1-26.
  • Civelek, A. (2010). Turizmin Sosyal Yapıya ve Sosyal Değişmeye Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 13(1-2), 331-350.
  • Cordero, J. C. M. (2008). Residents Perception of Tourism: A Critical Theoretical and Methodological Review. Ciencia Ergo Sum, 15(1), 35-44.
  • Demirbulat, G. Ö. (2012). Turizmin Sosyal ve Kültürel Etkilerinin Turist Rehberleri Tarafından Algılanması Üzerine Bir Araştırma: Trabzon İli Örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 53-75.
  • Doğan, H. ve Üngüren E. (2010). Alanya Halkının Turizme Sosyo-Kültürel Açıdan Bakışı. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 396-415.
  • Doğan, H. Z. (2004), Turizmin Sosyo Kültürel Temelleri, 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gümüş, N. ve Özüpekçe, S. (2009). Foça’da Turizmin Ekonomik, Sosyal, Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 398-417.
  • Gürbüz, A. (2002). Turizmin Sosyal Çevreye Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Teknoloji Dergisi, 1-2, 49-59.
  • Güzel, S. (2006). “Sosyal Yapı" ve "Toplumsal Yapı" Bileşkesinde Sosyo Kültürel Yapı Kavramı. Dergipark, Sosyoloji Konferansları, 0(34), 83-96.
  • Huimin G. ve Ryan C. (2012). Tourism Destination Evolution: A Comparative Study of Shi Cha Hai Beijing Hutong Businesses' and Residents' Attitudes. Journal of Sustainable Tourism, 20(1), 23-40.
  • Huttasin, N. (2008). Perceived Social Impacts of Tourism By Residents In The OTOP Tourism Village, Thailand. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(2), 175–191.
  • Jovičić, D. (2011). Socio-cultural Impacts of Contemporary Tourism. Collegium Antropologicum, 35(2), 599-605.
  • Kalaycı, İ. (2019). Antalya + X = Barselona: Hangi İktisat Politikaları (X) Uygulanmalı?. Journal of Life Economics, 6(3), 283-296.
  • Karagöz, Y. (2021), SPSS-AMOS-META Uygulamalı Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği, 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kervankıran, İ. ve Bulut E. (2015). Antalya İli Turizminin Gelişimini ve Etkilerini Yerel Halk Nasıl Değerlendirmektedir?. Türk Coğrafya Dergisi, (65), 35-45.
  • Kozak, M. (2014), Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mason, M. (2010, August). Sample Size and Saturation ın Phd Studies Using Qualitative Interviews. In Forum qualitative Sozialforschung/Forum: qualitative social research,11(3), 1-19.
  • Mbaiwa, J. E. (2005). The Socio-Cultural Impacts of Tourism Development In The Okavango Delta, Botswana. Journal of Tourism and Cultural Change, 2(3), 163–185.
  • Meimand, S. E., Khalifah, Z., Zavadskas, E. K., Mardani, A., Najafipour, A. A., ve Ahmad, U. N. U. (2017). Residents’ attitude toward tourism development: A sociocultural perspective. Sustainability, 9(7), 1170.
  • Ongun, U., Gövdere, B. ve Çelik, T. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kırsal Turizme Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17),406-423.
  • Özel, Ç. H. (2014). Turizmin Sosyo-Kültürel Boyutta Ortaya Çıkardığı Etkilerin İncelenmesi: Marmaris Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 57-68.
  • Öztürk, Y. (2020). Yerel Halkın Bölge Turizmine Bakış Açılarının ve Farkındalıklarının Belirlenmesi Üzerine Çankırı’da Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(3), 427-443.
  • Polat, A. S. (2015). Turistlerin Tatil Dönemlerinde Sergiledikleri Liminoid Davranışlar. Sosyoekonomi Dergisi, 23(26), 99-117.
  • Tabatabaei, F. (2019). Turizm Gelişiminin Yerel Toplum Memnuniyeti Üzerindeki Sosyal ve Ekonomik Etkileri: Örnek Olay İncelemesi İsfahan Şehri, İran. Journal of City and Development, 1(1), 1-7.
  • Tayfun, A. (2002). Turist Yerli Halk Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Tayfun, A., ve Kılıçlar, A. (2004). Turizmin Sosyal Etkileri ve Yerli Halkın Turiste Bakışı. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 1-17.
  • Türker, G. Ö. ve Türker A. (2014). Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(1), 81-98.
  • Uslu, A. ve Kiper T. (2006). Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 305-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Alanya’da Yerel Halkın Turizmin Sosyo-Kültürel Etkilerini Algılamalarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma

Year 2021, Volume: 18 Issue: 3, 633 - 655, 15.12.2021
https://doi.org/10.24010/soid.961891

Abstract

Araştırmanın amacı, Türkiye’nin önemli turizm merkezlerinden biri olan Alanya’da turizm hareketlerinin başlamasından önceki ve sonraki dönemlerin karşılaştırılması, turizmle ilişkili olan ve gelir elde edenlerle, turizmle doğrudan ilişkisi olmayanların bakış açılarından ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmada, amaçlı (kasıtlı) ve kartopu (zincir) örnekleme yöntemleriyle belirlenen ve Alanya merkezinde yaşayan 40 katılımcıyla, 4-11 Ekim 2019 tarihleri arasında yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşmelerde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilere içerik analizi ve betimsel analiz uygulanmıştır. Sonuçlar, turizmin gelişmesiyle birlikte halkın aile içi ilişkilerinin bozulduğunu, ebeveynlerin çocuklar üzerindeki otoritesinin zayıfladığını, yabancılarla evliliklerin arttığını, yerel giyim tarzında, günlük konuşma dilinde değişim yaşandığını, yemek yeme alışkanlıklarının ve kadınların toplum içindeki rollerinin değiştiğini göstermektedir. Ayrıca, turizmle ilişkili olan katılımcıların; turizmle ilişkili olmayan katılımcılara göre turizm konusunda daha olumlu bir tutum göstererek turizmin Alanya’da daha fazla gelişmesini istedikleri tespit edilmiştir.

References

  • Akış, A. (2007). Alanya'da Turizm ve Turizmin Alanya Ekonomisine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17, 15-32.
  • Akova, O. (2006). Yerel Halkın Turizmin Etkilerini Algılamalarına Ve Tutumlarına Yönelik Bir Araştırma. Akademik İncelemeler Dergisi, 1(2), 77-109.
  • Alanya Ticaret ve Sanayi Odası [ALTSO], (2013-2017) Stratejik planı, Alanya’da turizm gelişimi. https://www.altso.org.tr/wpcontent/uploads/2017/02/ALTSO_STRATEJIK_PLAN_2013-2017.pdf adresinden 05.05.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Andereck, K. L., Valentine, K. M., Knopf, R. C., ve Vogt, C. A. (2005). Residents’ Perceptions of Community Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 32(4), 1056–1076.
  • Ap, J. (1992). Residents’ Perceptions on Tourism Impacts. Annals of Tourism Research, 19(4), 665–690.
  • Bayrakçı, S. (2014). Turizmin Alanya’nın Sosyo-Kültürel Gelişimine Etkisi. III. Disiplinlerarası Turizm Araştırmaları Kongresi, 04-05 Nisan 2014, Kuşadası, Aydın.
  • Berber, Ş. (2003). Sosyal Değişme Katalizörü Olarak Turizm ve Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 205-222.
  • Bertan, S. (2010). Pamukkale’deki Yöre Halkının Turizmi Desteklemesi İle Turizmin Sosyo-Kültürel Etkileri Arasındaki İlişki. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 2(4), 83-91.
  • Bıçkı, D., Ak, D. ve Özgökçeler, S. (2013). Avrupa’da ve Türkiye’de Sosyal Turizm. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 49-73.
  • Butler, R. W. (1980). The Concept of A Tourıst Area Cycle of Evolutıon: Implıcatıons For Management of Resources. The Canadian Geographer. 24(1), 5–12.
  • Çetinkaya, G. ve Dedemen O. (2013). Golf Turizmine Yönelik Yerel Halkın Algılarının Belirlenmesi: Antalya/Belek Örneği. Turizm ve Araştırma Dergisi, 2, 1-26.
  • Civelek, A. (2010). Turizmin Sosyal Yapıya ve Sosyal Değişmeye Etkileri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 13(1-2), 331-350.
  • Cordero, J. C. M. (2008). Residents Perception of Tourism: A Critical Theoretical and Methodological Review. Ciencia Ergo Sum, 15(1), 35-44.
  • Demirbulat, G. Ö. (2012). Turizmin Sosyal ve Kültürel Etkilerinin Turist Rehberleri Tarafından Algılanması Üzerine Bir Araştırma: Trabzon İli Örneği. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 53-75.
  • Doğan, H. ve Üngüren E. (2010). Alanya Halkının Turizme Sosyo-Kültürel Açıdan Bakışı. e-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 396-415.
  • Doğan, H. Z. (2004), Turizmin Sosyo Kültürel Temelleri, 2. Baskı, Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Gümüş, N. ve Özüpekçe, S. (2009). Foça’da Turizmin Ekonomik, Sosyal, Kültürel ve Çevresel Etkilerine Yönelik Yerel Halkın Görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 398-417.
  • Gürbüz, A. (2002). Turizmin Sosyal Çevreye Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Teknoloji Dergisi, 1-2, 49-59.
  • Güzel, S. (2006). “Sosyal Yapı" ve "Toplumsal Yapı" Bileşkesinde Sosyo Kültürel Yapı Kavramı. Dergipark, Sosyoloji Konferansları, 0(34), 83-96.
  • Huimin G. ve Ryan C. (2012). Tourism Destination Evolution: A Comparative Study of Shi Cha Hai Beijing Hutong Businesses' and Residents' Attitudes. Journal of Sustainable Tourism, 20(1), 23-40.
  • Huttasin, N. (2008). Perceived Social Impacts of Tourism By Residents In The OTOP Tourism Village, Thailand. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 13(2), 175–191.
  • Jovičić, D. (2011). Socio-cultural Impacts of Contemporary Tourism. Collegium Antropologicum, 35(2), 599-605.
  • Kalaycı, İ. (2019). Antalya + X = Barselona: Hangi İktisat Politikaları (X) Uygulanmalı?. Journal of Life Economics, 6(3), 283-296.
  • Karagöz, Y. (2021), SPSS-AMOS-META Uygulamalı Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği, 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kervankıran, İ. ve Bulut E. (2015). Antalya İli Turizminin Gelişimini ve Etkilerini Yerel Halk Nasıl Değerlendirmektedir?. Türk Coğrafya Dergisi, (65), 35-45.
  • Kozak, M. (2014), Bilimsel Araştırma: Tasarım, Yazım ve Yayım Teknikleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mason, M. (2010, August). Sample Size and Saturation ın Phd Studies Using Qualitative Interviews. In Forum qualitative Sozialforschung/Forum: qualitative social research,11(3), 1-19.
  • Mbaiwa, J. E. (2005). The Socio-Cultural Impacts of Tourism Development In The Okavango Delta, Botswana. Journal of Tourism and Cultural Change, 2(3), 163–185.
  • Meimand, S. E., Khalifah, Z., Zavadskas, E. K., Mardani, A., Najafipour, A. A., ve Ahmad, U. N. U. (2017). Residents’ attitude toward tourism development: A sociocultural perspective. Sustainability, 9(7), 1170.
  • Ongun, U., Gövdere, B. ve Çelik, T. (2016). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kırsal Turizme Bakış Açılarının Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17),406-423.
  • Özel, Ç. H. (2014). Turizmin Sosyo-Kültürel Boyutta Ortaya Çıkardığı Etkilerin İncelenmesi: Marmaris Örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42), 57-68.
  • Öztürk, Y. (2020). Yerel Halkın Bölge Turizmine Bakış Açılarının ve Farkındalıklarının Belirlenmesi Üzerine Çankırı’da Bir Araştırma. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(3), 427-443.
  • Polat, A. S. (2015). Turistlerin Tatil Dönemlerinde Sergiledikleri Liminoid Davranışlar. Sosyoekonomi Dergisi, 23(26), 99-117.
  • Tabatabaei, F. (2019). Turizm Gelişiminin Yerel Toplum Memnuniyeti Üzerindeki Sosyal ve Ekonomik Etkileri: Örnek Olay İncelemesi İsfahan Şehri, İran. Journal of City and Development, 1(1), 1-7.
  • Tayfun, A. (2002). Turist Yerli Halk Etkileşimi Üzerine Bir Araştırma. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 1-11.
  • Tayfun, A., ve Kılıçlar, A. (2004). Turizmin Sosyal Etkileri ve Yerli Halkın Turiste Bakışı. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (1), 1-17.
  • Türker, G. Ö. ve Türker A. (2014). Yerel Halkın Turizm Etkilerini Algılama Düzeyi Turizm Desteğini Nasıl Etkiler: Dalyan Destinasyonu Örneği. Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(1), 81-98.
  • Uslu, A. ve Kiper T. (2006). Turizmin Kültürel Miras Üzerine Etkileri: Beypazarı/Ankara Örneğinde Yerel Halkın Farkındalığı. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 3(3), 305-314.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, 10. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Horişan Yavuz 0000-0002-9841-4206

Kamil Unur 0000-0003-2992-7427

Publication Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 3

Cite

APA Yavuz, H., & Unur, K. (2021). Alanya’da Yerel Halkın Turizmin Sosyo-Kültürel Etkilerini Algılamalarına Yönelik Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Seyahat Ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 18(3), 633-655. https://doi.org/10.24010/soid.961891

Seyahat ve Otel İşletmeciliği (Journal of Travel Business) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0).

26935

Our journal is indexed by EBSCOhost, Index Copernicus, Ulakbim,  DRJI, Research Bible, SOBİAD and ASOS.