Vocational and technical education in our country,
vocational colleges in our universities, engineering / architecture and
technical education departments are included in these training programs. One of
the most important stages of vocational technical education is technician
education. When examining the contents of the curriculum and courses of the
relevant schools in the technical training provided at the vocational colleges
in various universities seems unsuitable that there is no standard between them
and that intermediate candidates can work in harmony with the engineers.
In this study, in a special the Osmaniye Vocational
School Survey and Cadastre Program, it is given the development stages of the
curriculum in cooperation with the sector and local authorities in technical,
the working areas of contemporary surveying engineering are mentioned in our
country, lectures given at various university vocational colleges, contents of
these courses and information about application instruments used in practice
education. Some suggestions were presented to a special for surveying
technician training in order to make vocational education programs compatible
with sector and local governments and to create a curriculum compatible with our
technological developments based on this information and previous work on the
subject.
Ülkemizde mesleki teknik eğitim,
üniversitelerimizin genelinde bulunan meslek yüksekokulları,
mühendislik/mimarlık ve teknik eğitim fakülteleri gibi eğitim birimlerindeki
program ve bölümlerde verilmektedir. Mesleki teknik eğitimin en önemli
aşamalarından birisi de teknikerlik eğitimidir. Muhtelif üniversitelerdeki
meslek yüksekokullarında verilmekte olan teknikerlik eğitiminde, ilgili
okulların ders programları ve derslerin içerikleri incelendiğinde; aralarında
bir standardın bulunmadığı ve ara eleman niteliğindeki tekniker adaylarının
mühendislerle uyumlu çalışabilmesini sağlayacak çağdaş mühendislik formasyonuna
uygun olmadığı görülmektedir. Mezun olan teknikerlerin, çalışma alanlarında
verimli olabilmesi için, aldıkları mesleki eğitiminin incelenmesi ve günümüz
ihtiyaçlarına göre gözden geçirilmesi gerekmektedir.
Bu
çalışmada, Osmaniye MYO Harita ve Kadastro Programı özelinde, teknikerlik
eğitiminde sektör ve yerel yönetimlerle işbirliğine uygun müfredatın
geliştirilmesi aşamaları incelenmiş, ülkemizde çağdaş harita mühendisliğinin
çalışma alanları belirtilmiş, muhtelif üniversite meslek yüksekokullarında
verilen dersler, bu derslerin içerikleri ile uygulama eğitiminde kullanılan
ölçü aletleri hakkında bilgiler verilmiştir.
Elde edilen bu bilgiler ve konuyla ilgili önceki çalışmalar da
değerlendirilerek, mesleki eğitim programlarının sektör ve yerel yönetimlerle
işbirliğine uygun hale getirilmesi ve çağımız teknolojik gelişmelerine uyumlu
bir müfredatın oluşturulması için harita teknikerliği eğitimi özelinde bazı
öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | 27. Sayı Cilt III |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Submission Date | March 14, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 27 |