Research Article
BibTex RIS Cite

COVID-19 SALGIN GÜNLERİ: ‘KAYGAN ZEMİNDE’ GENÇLERLE ÇEVRİMİÇİ SAHA DENEYİMİ

Year 2022, , 134 - 145, 20.03.2022
https://doi.org/10.18490/sosars.1090646

Abstract

31 Aralık 2019 tarihinde Çin Halk Cumhuriyeti’nin Wuhan kentinde ortaya çıkan Yeni Koronavirüs (SARS-CoV-2) küresel salgınının ilk vakaları Ülkemizde 10 Mart 2020 tarihinde görülmüştür. Salgına bağlı olumsuz sonuçlar dünya genelinde halen devam etmektedir. COVID-19 Salgını; bireyleri yaşları, sosyo-ekonomik düzeyleri, meslekleri ve cinsiyetlerine bağlı olarak farklı şekillerde etkilemektedir. Geçirdiğimiz dönüşümü sosyolojik bakış açısı ile anlamak amacıyla Başkent Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 02/07/2020 tarihli ve 18524 sayılı izinle “Yeni Koronavirüs (COVID-19) Salgını Sürecinde Gençlerin Beden Memnuniyetlerinin İncelenmesi” başlıklı araştırmamı tamamladım. Araştırmanın metodolojik kabulü, yorumsamacı yaklaşımın temel vurgusu olan anlama çabasına dayanmaktadır. COVID-19 Salgını’nın seyrindeki belirsizlikler (salgının ne kadar süreceğinin belirsizliği, vaka sayılarının artma ihtimaliyle birlikte alınabilecek seyahat kısıtlaması önlemi ve tam kapanma) nedeniyle gündelik hayattaki değişimin yanı sıra saha dinamiklerinde de değişimler yaşanmıştır. Belirtmiş olduğum nedenlerle yüz yüze gerçekleştirdiğim saha araştırmalarından farklı olarak bu araştırma yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla çevrim içi olarak tamamlanmıştır. Araştırmanın saha aşaması on altı katılımcı ile yaklaşık olarak bir yılda yürütülmüştür. Bu çalışmada salgın koşulları altında; çevrim içi nitel araştırmada katılımcılara ulaşabilmek için araştırmaya katılım daveti yazımı, aydınlatılmış onam, çevrim içi ara yüzün yarattığı uzaklığı/yabancılığı ortadan kaldırarak genç katılımcılarla yakınlık kurabilmek, genç katılımcılarla uyumu sağlayarak katılımcıların güvenini kazanabilmek, görüşmelerin internet üzerinden yapılmasının imkân ve sınırlılıklarıyla birlikte veri güvenliğini sağlamanın etik boyutları ele alınmıştır.

References

  • Adalı, T., Koyuncu Y., & Türkyılmaz A. S. (2021). Surveys in COVID-19 and Post COVID-19 Days, Hacettepe University Institute of Population Studies and the United Nations Population Fund Turkey Country Office, Ankara.
  • Arvidson, M. (2013). Ethics, intimacy and distance in longitudinal, qualitative research: Experiences from Reality Check Bangladesh. Progress in Development Studies, 13 (4), 279–293.
  • Arnould, E. J. (1998). Ethical Concerns in Participant Observation/Ethnography, Joseph W. Alba & J. Wesley Hutchinson, (Ed.) in NA - Advances in Consumer Research Provo. UT: Association for Consumer Research, Volume 25, pp. 72-74.
  • ASA footnotes, A publication of the American Sociological Association. 10 Eylül 2021 tarihinde https://www.asanet.org/news-events/footnotes/may-jun-2020/features/sociologists-and-sociology-during-COVID-19 adresinden erişildi.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Asım Arı (Çev. Ed.), Eğitim Yöntemleri.
  • Birleşmiş Milletler, Global Issues Youth. 10 Ocak 2022 tarihinde https://www.un.org/en/global-issues/youth adresinden erişildi.
  • Busier H.L., Clark K. A., Esch R. A, Glesne C., Pigeon Y., & Tarule J. M. (1997). Intimacy in Research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 10(2), 165-170. DOI: 10.1080/095183997237250.
  • Dünya Sağlık Örgütü, DSÖ World Health Organization WHO, Virtual press conference on COVID-19 – 11 March 2020. 1 Ekim 2021 tarihinde https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/transcripts/who-audio-emergencies-coronavirus-press-conference-full-and-final-11mar2020.pdf adresinden erişildi.
  • Horton, J. (2008). A ‘Sense of Failure’? Everydayness and Research Ethics. Children's Geographies, 6 (4), 363-383. DOI: 10.1080/14733280802338064.
  • Joshi, B., & Swarnakar, P. (2021). Staying Away, Staying Alive: Exploring Risk and Stigma of COVID-19 in The Context of Beliefs, Actors and Hierarchies in India. Current Sociology Monograph, 69 (4), 492 –511.
  • Mauldin, L., Grossman, B., Wong, A., Miles, A., Barnartt, S., Brooks, J., Frederick, A., & Volion, A. (2020). Disability as an Axis of Inequality: A Pandemic Illustration. Sociological Insight on COVID-19 ASA footnotes, 48 (3), 1- 46.
  • Mann, C., & Stewart, F. (2011). An Ethical Framework In: Internet Communication and Qualitative Research By: Chris Mann & Fiona Stewart Pub. London: SAGE Publications.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji. Vildan Akan (Çev. Ed.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Matthewman, S., & Huppatz, K. (2020). A Sociology of COVID-19. Journal of Sociology, 56(4) 675–683.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Selahattin Turan (Çev. Ed.), Nobel Yayınları.
  • Parsons, S., Abbott, C., McKnight, L., & Davies, C. (2015). High Risk yet Invisible: Conflicting Narratives on Social Research Involving Children and Young People, and the Role of Research Ethics Committees. British Educational Research Journal, 41(4), 709–729.
  • Scambler, G. (2020). COVID-19 as a ‘Breaching Experiment’: Exposing the Fractured Society. Health Sociology Review, 29(2), 140-148.
  • Stein, M. (2011). Your Place or Mine: The Geography of Social Research. Dick Hobbs & Richard Wright (Eds.) içinde, The SAGE Handbook of Fieldwork. London: SAGE.
  • Thurman, S. L. (2015). Ethical Considerations in Longitudinal Studies of Human Infants. Behavior and Development, 38, 116-125. doi: 10.1016/j.infbeh.2014.12.012.
  • Wallece R. A., & Wolf, A. (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. Leyla Elburuz & M. Rami Ayas (Çev.), Punto Yayıncılık.
  • Watts, J. (2006). The Outsider Within’: Dilemmas of Qualitative Feminist Research Within a Culture of Resistance, Qualitative Research, 6(3), 385–402.
  • Webster, S., Lewis, J., & Brown, A. (2013). Ethics of Qualitative Research in Ethics of Qualitative Research in Qualitative Research Practice A Guide for Social Science Students and Researchers. London: SAGE.
  • Zinn, J.O., (2021). Conclusions: Towards a Sociology of Pandemics and Beyond. Current Sociology Monography, 69 (4), 603-617. https://doi.org/10.1177/00113921211023518.
Year 2022, , 134 - 145, 20.03.2022
https://doi.org/10.18490/sosars.1090646

Abstract

References

  • Adalı, T., Koyuncu Y., & Türkyılmaz A. S. (2021). Surveys in COVID-19 and Post COVID-19 Days, Hacettepe University Institute of Population Studies and the United Nations Population Fund Turkey Country Office, Ankara.
  • Arvidson, M. (2013). Ethics, intimacy and distance in longitudinal, qualitative research: Experiences from Reality Check Bangladesh. Progress in Development Studies, 13 (4), 279–293.
  • Arnould, E. J. (1998). Ethical Concerns in Participant Observation/Ethnography, Joseph W. Alba & J. Wesley Hutchinson, (Ed.) in NA - Advances in Consumer Research Provo. UT: Association for Consumer Research, Volume 25, pp. 72-74.
  • ASA footnotes, A publication of the American Sociological Association. 10 Eylül 2021 tarihinde https://www.asanet.org/news-events/footnotes/may-jun-2020/features/sociologists-and-sociology-during-COVID-19 adresinden erişildi.
  • Berg, B. L. ve Lune, H. (2019). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Asım Arı (Çev. Ed.), Eğitim Yöntemleri.
  • Birleşmiş Milletler, Global Issues Youth. 10 Ocak 2022 tarihinde https://www.un.org/en/global-issues/youth adresinden erişildi.
  • Busier H.L., Clark K. A., Esch R. A, Glesne C., Pigeon Y., & Tarule J. M. (1997). Intimacy in Research. International Journal of Qualitative Studies in Education, 10(2), 165-170. DOI: 10.1080/095183997237250.
  • Dünya Sağlık Örgütü, DSÖ World Health Organization WHO, Virtual press conference on COVID-19 – 11 March 2020. 1 Ekim 2021 tarihinde https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/transcripts/who-audio-emergencies-coronavirus-press-conference-full-and-final-11mar2020.pdf adresinden erişildi.
  • Horton, J. (2008). A ‘Sense of Failure’? Everydayness and Research Ethics. Children's Geographies, 6 (4), 363-383. DOI: 10.1080/14733280802338064.
  • Joshi, B., & Swarnakar, P. (2021). Staying Away, Staying Alive: Exploring Risk and Stigma of COVID-19 in The Context of Beliefs, Actors and Hierarchies in India. Current Sociology Monograph, 69 (4), 492 –511.
  • Mauldin, L., Grossman, B., Wong, A., Miles, A., Barnartt, S., Brooks, J., Frederick, A., & Volion, A. (2020). Disability as an Axis of Inequality: A Pandemic Illustration. Sociological Insight on COVID-19 ASA footnotes, 48 (3), 1- 46.
  • Mann, C., & Stewart, F. (2011). An Ethical Framework In: Internet Communication and Qualitative Research By: Chris Mann & Fiona Stewart Pub. London: SAGE Publications.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji. Vildan Akan (Çev. Ed.), Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Matthewman, S., & Huppatz, K. (2020). A Sociology of COVID-19. Journal of Sociology, 56(4) 675–683.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber. Selahattin Turan (Çev. Ed.), Nobel Yayınları.
  • Parsons, S., Abbott, C., McKnight, L., & Davies, C. (2015). High Risk yet Invisible: Conflicting Narratives on Social Research Involving Children and Young People, and the Role of Research Ethics Committees. British Educational Research Journal, 41(4), 709–729.
  • Scambler, G. (2020). COVID-19 as a ‘Breaching Experiment’: Exposing the Fractured Society. Health Sociology Review, 29(2), 140-148.
  • Stein, M. (2011). Your Place or Mine: The Geography of Social Research. Dick Hobbs & Richard Wright (Eds.) içinde, The SAGE Handbook of Fieldwork. London: SAGE.
  • Thurman, S. L. (2015). Ethical Considerations in Longitudinal Studies of Human Infants. Behavior and Development, 38, 116-125. doi: 10.1016/j.infbeh.2014.12.012.
  • Wallece R. A., & Wolf, A. (2004). Çağdaş Sosyoloji Kuramları. Leyla Elburuz & M. Rami Ayas (Çev.), Punto Yayıncılık.
  • Watts, J. (2006). The Outsider Within’: Dilemmas of Qualitative Feminist Research Within a Culture of Resistance, Qualitative Research, 6(3), 385–402.
  • Webster, S., Lewis, J., & Brown, A. (2013). Ethics of Qualitative Research in Ethics of Qualitative Research in Qualitative Research Practice A Guide for Social Science Students and Researchers. London: SAGE.
  • Zinn, J.O., (2021). Conclusions: Towards a Sociology of Pandemics and Beyond. Current Sociology Monography, 69 (4), 603-617. https://doi.org/10.1177/00113921211023518.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Articles
Authors

Çiğdem Sema Sırma This is me 0000-0002-0839-2390

Publication Date March 20, 2022
Submission Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Sırma, Ç. S. (2022). COVID-19 SALGIN GÜNLERİ: ‘KAYGAN ZEMİNDE’ GENÇLERLE ÇEVRİMİÇİ SAHA DENEYİMİ. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 25(1), 134-145. https://doi.org/10.18490/sosars.1090646

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Sosyoloji Araştırmaları Dergisi / Journal of Sociological Research

SAD / JSR