Değerler bireylere ait inanç sistemini, tutum ve davranışlarını şekillendiren olgulardır. Bireylerin kişiliğini oluşturmaya yardımcı bu unsurlar erken yaşlardan itibaren şekillenmektedir. Dolayısıyla okul öncesi dönemden başlayarak her yaşta çocuklara değerlerin doğru bir biçimde edindirilmesi büyük önem arz eder. Bu kazanımları aile, eğitim kurumları medya araçları ve edebî eserler yardımıyla gerçekleştirmek mümkündür. Bu eserlerden çocuk dergilerinin değerlerin kazandırılmasındaki önemi yadsınamaz. Farklı edebi türleri aynı anda okuyucuya sunan dergiler çeşitli alanlardan okuyucuları desteklemektedir. Farklı sıklıklarda ve farklı yayıncılar tarafından çocuklara yönelik dergiler yayımlanmaktadır. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (AÇSHB)’nın yayımladığı “Aile Çocuk” adlı çocuk dergisi çocuklar için içerik üretmektedir. Bu araştırmada “Aile Çocuk” dergisinin toplam yayımlanmış 9 sayısı içinde yer alan hikâye türündeki 9 hikâyedeki değerleri tespit etmek amaçlanmıştır. Değerleri tespit etmek amacıyla doküman incelemesi yöntemine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda 9 hikâye metninde toplam 16 farklı değer ve 66 değer ifadesine ulaşılmıştır. Bu değerlerden mutluluk, yardımseverlik, şefkat-merhamet ve sorumluluk değerleri en çok yer alan değerler olmuştur. Paylaşmak, fedakârlık, özgüven ve kıymet bilmek en az yer alan değerlerden olmuştur. Bu çalışmanın incelediği dergiler ile farklı dergilerdeki hikâyelerin karşılaştırmalı değer analizlerine yönelik çalışmalar yapılabilir. Yine araştırmaya konu olan dergileri okuyan çocuklar ve ailelerle bu eserlerin değer edinimine etkisini inceleyen araştırmalar gerçekleştirilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | March 26, 2024 |
Acceptance Date | May 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 98 |