REKABETÇİ ÜSTÜNLÜĞÜN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİNE STRATEJİK YÖNETİM EKSENLİ BİR BAKIŞ: KAYNAK TEMELLİ TEORİ
Yıl 2011,
Sayı: 1, 41 - 56, 30.05.2011
Muammer Zerenler
,
Derya Özilhan Özbey
,
İbrahim Akgöbek
,
Mevhibe Türkmen
Öz
Strateji yazınında, firmaların bazılarının diğerlerinden daha üstün performans elde etmesini açıklayan iki temel paradigmanın endüstriyel örgüt teorisi ve kaynak temelli teori olduğu
bilinmektedir. Kaynak temelli teori, üstün performansın temel nedeninin aynı sektörde faaliyet gösteren firmaların sahip oldukları farklı kaynaklar olduğu görüşünden hareketle firma performansları arasındaki farklılıkları açıklarken endüstri ve pazar yapısından ziyade bazı firmaların farklı yeteneklerinin müşteri ihtiyaçlarını daha etkin ve verimli karşılayabilmelerine odaklanmaktadır. Bu çalışmanın temel dinamikleri kaynak temelli teoriye dayandırılmış olsa da, bu iki teorinin genel anlamda birbirini tamamlayıcı niteliğinden ötürü, sürdürülebilir rekabet üstünlüğü modellerinden ilki olan endüstriyel örgüt teorisi genel hatları ile açıklanmış ve ardından kaynak temelli teoriye ilişkin derin bir literatür taraması sonucunda konuya dair ayrıntılı bir çerçeve çizilmiştir.
Kaynakça
- [1]Aktan, C.C., “İnsan Kaynakları Yönetimi Süreci”, http://www.canaktan.org/yonetim/insanyonetim/insan-kaynaklari-sureci.htm, Erişim Tarihi: 04.07.05
- [2]Andrews, K.R. (1998), “The Concept of Corporate Strategy”, The Strategy Process, Henry
Mintzberg, James Brian Quinn, Sumantra Ghoshal, Revised European Edition, Prentice Hall, Oxford
- [3]Baraldi, E., Brennan, R., Harrison, D., Tunisini, A., Zolkiewski, J. (2007), “Strategic thinking and
the IMP approach: A comparative analysis”, Industrial Marketing Management, No: 36
- [4]Barney, J.B., Clark D.N. (2007), Resource-Based Theory: Creating and Sustaining
Competitive Advantage, Oxford University Press, NewYork USA
- [5]Bayramoğlu, G. (2007), “Kaynak Tabanlı Yönetim Modelinin Rekabetçi Üstünlükler Açısından
İncelenmesi ve Ford Otosan, Tusaş, Graham ve Toprak Seramik İşletmelerinde Niteliksel Bir
Araştırma”, Yayımlanmamış Doktora tezi, Anadolu Üniversitesi SBE
- [6]Bono, E.(1996), Rekabet Üstü, Çeviren: Oya Özel, Remzi Kitabevi, İstanbul
- [7]Bowman, C., Ambrosini, V. (2007), “Identifying Valuable Resources”, European
Management Journal, Vol. 25, No. 4
- [8]Chandler, A.D., (1962), Strategy And Structure:Chapters in The History of The
Industrial Enterprise, M.I.T. Press.,Cambridge
- [9]Collis, D.J., Montgomery, C. (1995), “Competing On Resources: Strategy in The 1990s”,
Harvard Business Review, July-August
- [10]Dinçer, Ö. (2003), Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Basım Yayım, İstanbul
- [11]Drucker, P.F. (1998), Sonuç İçin Yönetim, Çev.Bülent Toksöz, İnkılap Kitabevi, İstanbul
- [12]Fahy, J., Smithee A. (1999), “Strategic Marketing and the Resource-Based View Of The Firm”,
Academy of Marketing Science Review, Vol.1999, no.10
- [13]Foss, N.J. (1997), “Resource and Strategy: A Brief Overview of Themes and Contributions”, in
Ed. N.J.Foss, Resources Firms and Strategies, Oxford University Press
- [14]Foss, N.J. (1999), “Edith Penrose, Economics and Strategic Management”, Cambridge
Political Economy Society, Vol.18
- [15]Galbreath, J., Galvin, P. (2007), “Firm factors, industry structure and performance variation:
New empirical evidence to a classic debate”, Journal of Business Research
- [16]Güleş, H.K., Bülbül, H. (2004), Yenilikçilik, Nobel Yayıncılık, İstanbul
- [17]Helfat, C.E., Finkelstein, S., Mitchell, W., Peteraf, M., Singh, H., Teece, D., Winter, S.G., (2007),
Dynamic Capabilities: Understanding Strategic Change in Organizations, Blackwell
Publishing, USA
- [18]Karacaoğlu, K. (2006), Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Endüstri Temelli ve Kaynak
Temelli Bakış Açısı: Kayseri’de Faaliyet Gösteren İmalat Sanayi İşletmeleri İçin Bir
Model Önerisi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi SBE, Ankara
- [19]Koçel, T. (2005), İşletme Yöneticiliği, Arıkan Yayınevi, Onuncu Baskı, İstanbul
- [20]Kotelnikov, V., “Porter’s Five Forces Model For Industry Analysis”,
http://www.1000ventures.com/business_guide/mgmt_stategic_ca_byporter.html, Erişim Tarihi:
21.02.06
- [21]Kotler, P. (1997), Marketing Management, Analysis, Planning, Implementation and
Control, Fifth Edition, Prentice Hall, Inc.
- [22]Kotler, P. (2003), Marketing Insights From A to Z, John Vailey and Sons Inc., USA
- [23]Kotler, P. (2006), Günümüzde Pazarlamanın Temelleri, Çev.Ümit Şensoy, Optimist
Yayınları, İstanbul
- [24]Mathews, J.A. (2002), “a Resource-Based View of Schumpeterian Economic Dynamics ”,
Journal of Evolutionary Economics, Springer Verlag, Sydney
- [25]Michalisin, M.D. (1996), Strategic Assets and Firm Performance: An Empirical Study
of the Resource-Based View’s Main Prescription, PhD Thesis, Kent State University Graduate
School of Management
- [26]Olavarrieta, S., Ellinger, A.E. (1997), “Resource Based Theory and Strategic Logistics
Research”, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol.27,
No.9/10
- [27]Olsen, H.W., Olsen, E.J., Olsen, N.D. (2004), Strategic Planning Made Easy: A Practical
Guide to Growth and Profitability, e-book, M3 Planning Inc.
- [28]Papatya, N. (2003), Sürdürülebilir Rekabette Stratejik Yönetim ve Pazarlama Odağı:
Kaynak Tababnlılık Görüşü: Kavramsal ve Kuramsal Yaklaşım, Nobel Yayıncılık, Ankara
- [29]Pearce, Ii. J.A., Robinson, Jr R.B. (2000), Strategic Management: Formulation,
Implementation, And Control, Seventh Edition, Irwin McGraw-Hill, Malaysia
- [30]Peteraf, M.A., Barney, J. (2003), “Unraveling the Resource-based Triangle”, Managerial and
Decision Economics, vol.24
- [31]Porter, M.E. (1985), Competitive Advantage: Creating And Sustaining Superior
Performance, The Free Press, New York
- [32]Porter, M.E. (1997), “Yarının Avantajlarını Yaratmak”, Geleceği Yeniden Düşünmek, Sabah
Yayınları, Derleyen: Rowan Gibson, İstanbul
- [33]Prahalad, C.K., Hamel, G. (1990), “The Core Competence of the Corporation”, Harvard
Business Review, June
- [34]Ülgen, H., Mirze, S.K. (2004), İşletmelerde Stratejik Yönetim, Literatür Yayıncılık, İkinci
Baskı, İstanbul
- [35]Wernerfelt, B. (2003), “A Resource-Based View of the Firm”, Resources Firms and
Strategies: A Reader in the Resource-Based Perspective, Oxford Management Readers,
Editor: Nicolai J FOSS
- [36]Wheelen, T.L., Hunger, J.D. (1995), Strategic Management and Business Policy, Fifth
Edition, Addison Wesley Publishing Company, USA
- [37]Zyman, S., Miller, S. (2000), Geleceğin Pazarlaması: Marka Yayılımı Stratejisi,
Çev.Cumhur Güçer, MediaCat Kitapları