It was aimed in this study to examine the self-determination behaviors of the secondary education students aged between 12-17 years, who lived in orphanages, and to explain these behaviors by some variables. he relevant survey was performed on the basis of quantitative research method. he research population was comprised of students aged between 12-17 years, who live in orphanages, run by the Institute of Social Services and Child Protection (abolished). he entire female and male students attended school and inhabited in the Directorate of Orphanage for Boys and Childrens’ Site in Edirne, Atatürk Orphanage for Girls in Istanbul, Orphanage for Boys and Orphanage for Girls in Kırşehir, 75th
Year Republic Orphanage for Boys in Kocaeli, and Orphanage for Boys and Orphanage for Girls in Sakarya were enrolled in the research. AIR Self-Determination Scale was used as the data collection tool. The Cronbach Alpha coeficient in proof of the reliability of the scale was found to be 0.91. he total ratio of the opportunities provided to the students regarding the self-determination, and the total level of actualization of the self-determination behaviors were 72.43 %, and 74.51 %, respectively.
Bu çalışmada yetiştirme yurtlarında kalan ve ortaöğretime devam eden 12-17 yaş aralığındaki öğrencilerin self-determinasyon davranışları ile bu davranışların bazı değişkenlere göre açıklanması amaçlanmıştır. Bu araştırma nicel araştırma yöntemi ile yürütülmüştür. Araştırma evrenini Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu’na (Mülga) bağlı yetiştirme yurtlarında kalan 12-17 yaşları arasındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Edirne’de Erkek Yetiştirme Yurdu ve Çocuk Sitesi Müdürlüğü, İstanbul’da Atatürk Kız Yetiştirme Yurdu, Kırşehir’de Erkek Yetiştirme Yurdu ve Kız Yetiştirme Yurdu, Kocaeli’nde 75. Yıl Cumhuriyet Erkek Yetiştirme Yurdu Müdürlüğü ve Sakarya’da Erkek Yetiştirme Yurdu ve Kız Yetiştirme Yurdu’nda kalan ve okula devam eden kızlar ile erkekler tam sayımla araştırma kapsamına alınmıştır. Veri toplama aracı olarak AIR Self-Determinasyon Ölçeği (AIR Self-Determination Scale) kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği için hesaplanan Cronbach Alpha katsayısı 0,91 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin self-determinasyon açısından sahip oldukları fırsatlar %72,43; selfdeterminasyon davranışlarını gerçekleştirme düzeyleri toplamda %74,51 olarak belirlenmiştir.
Self-determinasyon yetiştirme yurtları eğitim ve self-determinasyon geçerlik güvenirlik çalışması
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 35 |