The researches on how people acquire and learn knowledge are based on very old times. Social learning theory, which is based on behavioral theories, but developed by criticizing the behavioral theories which treat people as a mechanical entity, is a theory that is widely accepted in today's world and frequently used in the field of education and psychology. Social learning theory includes a systematic explanation that people's learning activity is based on mutual interaction. Social learning theory emphasizes that the individual, the environment, and behaviors must be handled together in order to explain the learning processes, and in this respect, it is very similar to the individual approach in the environment of social work. The detailed explanations provided by the theory regarding the effects of the individual-environment interaction on individuals add a new dimension to the individual approach in its environment. At the same time, social learning theory, which suggests that individuals can learn by role modeling and observation, is highly functional for social work applications for children. In this study, first of all, general information about social learning theory is included, and then it is tried to explain how social learning theory is reflected in children's learning processes from a social work perspective.
İnsanların bilgi edinme ve öğrenme süreçlerinin nasıl oluştuğuna ilişkin araştırmalar oldukça eski tarihlere dayanmaktadır. Davranışçı kuramlar temeline dayanan, fakat davranışçı kuramların insanları mekanik bir varlık gibi ele almasını eleştirerek geliştirilen sosyal öğrenme kuramı, günümüz dünyasında geniş kitlelerce kabul gören, eğitim ve psikoloji alanında sıkça başvurulan bir kuramdır. Sosyal öğrenme kuramı, insanların öğrenme etkinliğinin karşılıklı etkileşime dayandığına ilişkin sistemli bir açıklamayı içerir. Sosyal öğrenme kuramı öğrenme süreçlerinin açıklanabilmesi için bireyin, çevrenin ve davranışların bir arada ele alınması gerektiğini vurgular ve bu yönüyle sosyal hizmetin çevresi içerisinde birey yaklaşımına oldukça benzemektedir. Kuramın birey-çevre etkileşiminin bireyler üzerindeki etkilerine ilişkin sağladığı detaylı açıklamalar çevresi içinde birey yaklaşımına yeni bir boyut kazandırmaktadır. Aynı zamanda bireylerin rol model alarak ve gözlem yaparak öğrenebildiğini öne süren sosyal öğrenme kuramı, çocuklara yönelik sosyal hizmet uygulamaları için oldukça işlevseldir. Bu çalışmada öncelikle sosyal öğrenme kuramı hakkında genel bilgilere yer verilmiş, ardından sosyal öğrenme kuramının çocukların öğrenme süreçlerine nasıl yansıdığı sosyal hizmet perspektifi ile açıklanmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 17, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 22 Issue: 54 |