The main aim of this research is to present the experiences and problems of refugee high school students studying in different types of high schools in Eskişehir from a multidimensional perspective. The study revealed that refugee high school students encounter difficulties to varying degrees in areas such as education, accommodation, participation, meeting personal needs, leisure activities, and social relationships. It was determined that a large portion of them live in rented accommodations, some work in conditions that are not favorable outside of school hours, and the majority are unable to participate in leisure activities. Furthermore, it was found that a significant number of students rely on assistance, while some resort to seeking help through transnational migrant networks.
Bu araştırmanın temel amacı, Eskişehir’de bulunan farklı türdeki liselerde okuyan mülteci lise öğrencilerinin deneyimlerini ve yaşadıkları sorunları çok boyutlu perspektiften ortaya koymaktır. Araştırmada, mülteci lise öğrencilerinin eğitim, barınma, katılım, kişisel gereksinimlerin karşılanması, serbest zaman faaliyetleri, toplumsal ilişkiler vb. gibi alanlarda belli ölçülerde güçlük çektikleri belirlenmiştir. Büyük bölümünün kirada oturduğu, bazılarının okul saatleri dışında şartları iyi olmayan bir işte çalıştıkları; çoğunluğunun serbest zaman faaliyetlerine katılamadığı tespit edilmiştir. Yine, öğrencilerin önemli bir kısmının yardımlarla geçindiği, bazılarının ise ulus ötesi göçmen ağlarını kullanarak yardım alma yoluna gittikleri belirlenmiştir.
Anadolu Üniversitesi
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Migration, Disabled Groups, Welfare Studies, Change, Underdevelopment and Modernisation Sociology, Community Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Submission Date | November 22, 2023 |
Acceptance Date | February 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 24 Issue: 62 |