Türkiye Klinik Kalite Programı; Sağlık Hizmet Sunucuları, Hasta ve Hasta Yakınlarının Kalite Algısı
Year 2018,
Volume: 14 Issue: 2, 73 - 86, 15.05.2018
Hakkı Gürsöz
Mahmood Adil
,
Abdullah Öztürk
,
Dilek Tarhan
,
Hilal Aksoy
,
Şuule Gündüz
İbrahim Halil Kayral
,
Elife Dilmaç
,
Hüseyin Özbay
Sema Zergeroğlu
Merve Akın
Bilgehan Karadayı
Kemal Tekin
Aydın Sarı
Mustafa Said Yıldız
,
Bora Avcı
Abstract
Bakanlığımız tarafından Türkiye’de sağlık hizmetlerinin kalitesinin izlenmesi, değerlendirilmesi ve iyileştirilmesine yönelik çalışmalar 2003 yılında Sağlıkta Dönüşüm Programı ile başlamıştır. Kalite kavramının geliştirilmesinde kullanıcıların görüş ve önerilerinin alınarak bu sürece dahil edilmeleri sağlanmalıdır. Bu çalışmanın amacı Türkiye’de sağlık hizmetlerinde kalitenin hizmet alan hastalar, hasta yakınları, sağlık yöneticileri ve sağlık çalışanları tarafından nasıl algılandığını ortaya koymak ve hastaların hizmet sunumuna ilişkin algılarından yola çıkarak, ulusal düzeyde kabul görecek bir kalite tanımı yapmak ve belirlenen üç durum (diyabet, gebelik, diz protezi) için ülkedeki mevcut hasta yolunu tanımlamaktır. Araştırma Nisan 2012 ve Haziran 2012 arasında anket yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın sonucunda klinik kalite kavramı, “Kanıta dayalı tıp uygulamaları ile doğru teşhis ve tedavinin sağlanması, hataların önlenmesi, bakım sürecinin iyileştirilmesi, hasta ve çalışanların memnuniyetinin artırılması ve en iyi sağlık sonuçlarına ulaşılmasıdır” olarak tanımlanmıştır. Araştırma sonucunda ayrıca hizmet kalitesinin unsurları da ortaya konmuştur.
References
- 1.Argan, M., Tokay Argan, M. (2002). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Kalite ve Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesindeki Servislerde Yatan Hastalara Yönelik Bir Araştırma. Modern Hastane Yönetimi. Cilt 6 Sayı:2.
- 2.Caldwell, C. (1998). Sağlık Kuruluşlarında Stratejik Yönetim, Çevirmen:Osman AKINHAY. Sistem yayıncılıK No:184 İstanbul.
- 3.Yüksel, F., Sadaklıoğlu, H. (2007). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Yerel Yönetimler”, Uluslararası Sağlık ve Hastane Yönetimi Kongresi, 01-03 Haziran 2007 Yakın Doğu Üniversitesi Lefkoşa Kıbrıs.
- 4.The Joint Commission. Improving America’s Hospitals The Joint Commission’s Annual Report on Quality and Safety. 2011.
- 5. The Joint Commission. Improving America’s Hospitals The Joint Commission’s Annual Report on Quality and Safety. 2012.
- 6.Institute of Medicine: Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Washington, DC: National Academy Press, 2001.
- 7.Özer, A., Çakıl, E., (2007). Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörler. Tıp Araştırmaları Dergisi, 2007;5(3):140-143.
- 8.Gözüm, S., (1997). Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerde iş doyumunu etkileyen örgütsel faktörlerin ve iş doyumu, tükenmişlik ve işe devamsızlık arasındaki ilişkinin araştırılması. Hemşire, 1997; 47:37-45.
- 9.Görgülü, S., (1998). Hemşirelik ve Anksiyete. Türk Hemşireleri Dergisi, 38:23-28.
- 10.Çamcı, O., Kutlu, Y (2011). Kocaeli’nde Sağlık Çalışanlarına Yönelik İşyeri Şiddetinin Belirlenmesi*Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011;2(1):9-16
- 11.Salman, E., Karahan, ZC (2014). Sağlık Çalışanlarında Enfeksiyon Riskleri ve Korunma: I. Kan ve Vücut Sıvıları Yoluyla Bulaşan Enfeksiyonlar Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2014, 67 (2).
- 12.Chakraborty, G., Gaeth, GJ. (1993). Understanding consumer’s preferences for dental care. J Health Care Mark 1993;13:48-49.
- 13.Reifel, NM., Rana, H., Marcus, M. (1997).Consumer satisfaction. Adv Dent Res 1997;11:281-290.
- 14.Kıdak, LB., Aksaraylı, M. (2008). Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2008;10(3):87-122.
- 15.Okuyucu, H., Orhan, Z. (1998). Kahramanmaraş Devlet Hastanesi’nde yatan hastaların stres durumlarının araştırılması. Modern Hastane Yönetimi 1998;2:20-24.
- 16.Ejder Apay, S., Arslan, S.(2009) Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Tatmin Olma Düzeyleri. TAF Prev Med Bull 2009; 8(3):239-244.
- 17.Uzun, E., Güney, M., Oral, B., Özsoy, M., Mungan, T. Kadın hastalıkları ve doğum servisi: Verilen hizmetlerle ilgili hasta memnuniyeti ve etki eden faktörler. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi. 2006; 3(3): 167-171.
- 18.Arıkan Yurt, S. (1999). Hemşirelik hizmetlerinin hasta doyumu üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.1999.
- 19.Bal, R.(2001) Eskişehir ilinde sosyal sigortalar kurumu, devlet ve üniversite hastanelerinde toplam kalite yönetimi çerçevesinde hasta memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi. Marmara Üniversitesi. Sağlık Kurumları Yöneticiliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. 2001.
- 20.Küçükkocabaş, H., Dönmez, A.(1993). Hastaların hemşirelik hizmetlerini değerlendirmeleri. Uluslararası Kalite, Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu. 1993, p. 257-262.
Year 2018,
Volume: 14 Issue: 2, 73 - 86, 15.05.2018
Hakkı Gürsöz
Mahmood Adil
,
Abdullah Öztürk
,
Dilek Tarhan
,
Hilal Aksoy
,
Şuule Gündüz
İbrahim Halil Kayral
,
Elife Dilmaç
,
Hüseyin Özbay
Sema Zergeroğlu
Merve Akın
Bilgehan Karadayı
Kemal Tekin
Aydın Sarı
Mustafa Said Yıldız
,
Bora Avcı
References
- 1.Argan, M., Tokay Argan, M. (2002). Sağlık Hizmetleri Pazarlamasında Kalite ve Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesindeki Servislerde Yatan Hastalara Yönelik Bir Araştırma. Modern Hastane Yönetimi. Cilt 6 Sayı:2.
- 2.Caldwell, C. (1998). Sağlık Kuruluşlarında Stratejik Yönetim, Çevirmen:Osman AKINHAY. Sistem yayıncılıK No:184 İstanbul.
- 3.Yüksel, F., Sadaklıoğlu, H. (2007). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite ve Yerel Yönetimler”, Uluslararası Sağlık ve Hastane Yönetimi Kongresi, 01-03 Haziran 2007 Yakın Doğu Üniversitesi Lefkoşa Kıbrıs.
- 4.The Joint Commission. Improving America’s Hospitals The Joint Commission’s Annual Report on Quality and Safety. 2011.
- 5. The Joint Commission. Improving America’s Hospitals The Joint Commission’s Annual Report on Quality and Safety. 2012.
- 6.Institute of Medicine: Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Washington, DC: National Academy Press, 2001.
- 7.Özer, A., Çakıl, E., (2007). Sağlık Hizmetlerinde Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörler. Tıp Araştırmaları Dergisi, 2007;5(3):140-143.
- 8.Gözüm, S., (1997). Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerde iş doyumunu etkileyen örgütsel faktörlerin ve iş doyumu, tükenmişlik ve işe devamsızlık arasındaki ilişkinin araştırılması. Hemşire, 1997; 47:37-45.
- 9.Görgülü, S., (1998). Hemşirelik ve Anksiyete. Türk Hemşireleri Dergisi, 38:23-28.
- 10.Çamcı, O., Kutlu, Y (2011). Kocaeli’nde Sağlık Çalışanlarına Yönelik İşyeri Şiddetinin Belirlenmesi*Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011;2(1):9-16
- 11.Salman, E., Karahan, ZC (2014). Sağlık Çalışanlarında Enfeksiyon Riskleri ve Korunma: I. Kan ve Vücut Sıvıları Yoluyla Bulaşan Enfeksiyonlar Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2014, 67 (2).
- 12.Chakraborty, G., Gaeth, GJ. (1993). Understanding consumer’s preferences for dental care. J Health Care Mark 1993;13:48-49.
- 13.Reifel, NM., Rana, H., Marcus, M. (1997).Consumer satisfaction. Adv Dent Res 1997;11:281-290.
- 14.Kıdak, LB., Aksaraylı, M. (2008). Yatan Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi ve İzlenmesi: Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Uygulaması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 2008;10(3):87-122.
- 15.Okuyucu, H., Orhan, Z. (1998). Kahramanmaraş Devlet Hastanesi’nde yatan hastaların stres durumlarının araştırılması. Modern Hastane Yönetimi 1998;2:20-24.
- 16.Ejder Apay, S., Arslan, S.(2009) Bir Üniversite Hastanesinde Yatan Hastaların Tatmin Olma Düzeyleri. TAF Prev Med Bull 2009; 8(3):239-244.
- 17.Uzun, E., Güney, M., Oral, B., Özsoy, M., Mungan, T. Kadın hastalıkları ve doğum servisi: Verilen hizmetlerle ilgili hasta memnuniyeti ve etki eden faktörler. Türk Jinekoloji ve Obstetrik Derneği Dergisi. 2006; 3(3): 167-171.
- 18.Arıkan Yurt, S. (1999). Hemşirelik hizmetlerinin hasta doyumu üzerine etkisi. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.1999.
- 19.Bal, R.(2001) Eskişehir ilinde sosyal sigortalar kurumu, devlet ve üniversite hastanelerinde toplam kalite yönetimi çerçevesinde hasta memnuniyet düzeylerinin ölçülmesi. Marmara Üniversitesi. Sağlık Kurumları Yöneticiliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul. 2001.
- 20.Küçükkocabaş, H., Dönmez, A.(1993). Hastaların hemşirelik hizmetlerini değerlendirmeleri. Uluslararası Kalite, Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu. 1993, p. 257-262.