Performance appraisal reveals the results indicating to what extent the expectations of the employers from employees in an organization are met. Listing the success status of the employees among themselves is also important in terms of presenting the results showing who served how much for the organizations. Along with the benefits of performance appraisal for the organization and the managers, it has also many benefits for the employees themselves. In general, there are different performance appraisal methods in the form of classical and modern, but among them, the most suitable one for the structure of the organization must be used and it must be updated for the current needs of the organizational units. There is no single correct performance appraisal method that can be accepted by everyone. In the performance appraisal process, the performance grades should be conveyed in an annotated way at the end of the appraisal as well as the notification of the criteria to the employees in advance. In the successful performance appraisal process, agreeing both with appraiser and appraise on the appraised grade level will contribute to the employee motivation. Practices appraising the performance of employees should become widespread in public institutions working at accountability level, as in the private sector.
Performans değerlendirme, bir örgütte işverenlerin çalışanlardan beklentilerinin ne ölçüde karşılandığını gösteren sonuçları ortaya koymaktadır. Çalışanların kendi aralarındaki başarı durumlarının listelenmesi, örgütlere kimin ne kadar hizmet ettiğini gösteren sonuçların sunulması açısından da önemlidir. Performans değerlendirmenin örgüte ve yöneticilere sağladığı faydaların yanı sıra çalışanların kendilerine de birçok faydası bulunmaktadır. Genel olarak klasik ve modern olmak üzere farklı performans değerlendirme yöntemleri bulunmakla birlikte, bunların içerisinden organizasyon yapısına en uygun olanı kullanılmalı ve organizasyon birimlerinin mevcut ihtiyaçlarına göre güncellenmelidir. Herkes tarafından kabul edilebilecek tek bir doğru performans değerlendirme yöntemi yoktur. Performans değerlendirme sürecinde, performans notları değerlendirme sonunda açıklamalı olarak iletilmesi ve kriterlerin çalışanlara önceden bildirilmesi gerekmektedir. Başarılı bir performans değerlendirme sürecinde, hem değerlendiren hem de değerlendiren ile takdir edilen sınıf düzeyinde anlaşmak çalışan motivasyonuna katkı sağlayacaktır. Hesap verebilirlik düzeyinde çalışan kamu kurumlarında da özel sektörde olduğu gibi çalışanların performansını değerlendiren uygulamalar yaygınlaştırılmalıdır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Public Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 13, 2021 |
Submission Date | September 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 7 Issue: 14 |
STRATEGIC PUBLIC MANAGEMENT JOURNAL © 2015 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International