The purpose of this research is to analyze the effects of the practice
of blue card in football activity, which
is practiced
as a part of sport education model on student behavior
according to the opinions of the students and the teachers.This research is a qualitative
study based on the opinions of the teachers and the students. The sample of the research consists of 27 (8 females,
19 male) students who participated in the practice of Blue Card in football
branch within the physical education course. The football
activity practiced as a part of Sport Education Model lasted 10 weeks. At the
end of the activity, semi structured interview questions prepared by experts
were asked to the students who volunteered to participate in the interview. The
opinions of the students were recorded by a tape recorder in a silent room. The interview form contains 5 semi-structured
questions for the students and 4 semi-structured questions for the teacher. The
interview questions that were used in the present research were formed by compiling
the research made on this subject. By taking into consideration criteria such
as fair-play, sportsmanship, cooperation, being respectful, etc, Blue Card in
football activity is given to the students exhibiting these behaviours
according to the teacher observations. Content
analysis was used to analyse qualitative data. As a result of this research, the students showed more positive behavior
with the help of positive reinforcement in the class, and avoided negative behavior
in the process according to the teacher’s opinion. The practice of blue card
affected their behavior in school activities positively, they avoid bad and
negative behaviors against each other, the number of deliberate fouls in the game
decreased, they avoid vulgarism and communicate with each other
in a positive way and thus the practice of blue card should continue.
Bu araştırmanın amacı, spor eğitim modeliyle işlenen futbol etkinliğinde
mavi kart uygulamasının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesidir. Araştırma öğretmen ve öğrenci
görüşlerine dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara
Özel Keçiören Hatem Orta Okulunda seçmeli beden eğitimi dersine giren tüm öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini
ise Beden Eğitimi dersi kapsamında futbol branşına yönelik Mavi Kart
uygulamasına katılan 6/A ve 7/A sınıfından 8’i kız 19’u erkek olmak üzere
toplamda 27 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Spor Eğitim modeliyle işlenen
futbol etkinliği toplam 10 hafta sürmüştür.
Uygulama sonunda görüşmeye gönüllü olarak katılmak isteyen öğrencilerden (22 kişi) randevu
alınarak uzman kişiler tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu
uygulanmıştır. Öğrencilerden görüşme öncesi randevu alınan, sessiz bir odada
ses kayıt cihazıyla görüşleri kayıt altına alınmıştır. Görüşme formu uygulamaya
katılan öğrenciler için 5, öğretmen için ise 4 yarı yapılandırılmış soruyu içermektedir.
Araştırmada kullanılan görüşme soruları bu konuda yapılan araştırmalar derlenerek
ve uzman görüşü alınarak oluşturulmuştur. Futbol etkinliğinde mavi kart; hoşgörü,
fair-play, sportmen olma, saygılı olmak, yardımlaşmak vb. kriterler göz önünde bulundurularak
öğretmen gözlemine göre bu davranışları sergileyen öğrencilere verilmiştir. Araştırmada nitel verilerin analizi için betimsel ve içerik
analizleri kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonucunda öğretmen görüşüne göre;
uygulama yapılan öğrencilerin ders içerisinde olumlu davranışlarının
pekiştirilmesi ile daha çok olumlu davranışları sergilediklerini ve bu süreçte
olumsuz davranışlardan da kaçındıklarını belirtilmiştir. Öğrenciler
görüşlerinde; mavi kart uygulamasının okuldaki uygulamalarda davranışlarını
olumlu etkilediğini, öğrencilerin birbirlerine olumsuz davranışlardan
kaçındıkları, oyun içerisinde kasti faullerin azaldığı, öğrencilerin argo
konuşmalardan uzak durdukları ve birbirleriyle olumlu iletişim kurduklarını
belirterek, mavi kart uygulamasının devam etmesi gerektiği konusunda
görüşlerini bildirmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 17 Issue: 4 |