Research Article
BibTex RIS Cite

Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı ve Beden Eğitimi Öğretmenine Yönelik Görüşler: Öğrenci Perspektifi

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 32 - 45, 20.03.2025

Abstract

Araştırmada lise öğrencilerinin beden eğitimi dersinde yapılandırmacı öğretim yaklaşımına yönelik algılarının ve beden eğitimi öğretmenin öğretim yaklaşımlarına yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma modelden yararlanılmış ve zenginleştirilmiş desen kullanılmıştır. Nicel basamağına 411 öğrenci (255 kadın, 156 erkek), nitel basamağına ise 136 (74 kadın, 62 erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak üzere, Öğrencilere Yönelik Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı Ölçeği ile açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde, t-testi, standart sapma, ortalamadan yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularında, erkek öğrencilerin beden eğitimi öğretmeninin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı-sosyal işbirliği puan ortalamasının kızlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Erkek öğrencilerin oyun/beceri, kişisel ilgi ve sosyal işbirliği maddelerinin genelinin puan ortalamalarının, kadınlara göre anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Son olarak lise öğrencilerinden elde edilen nitel görüşlerde, katılımcıların beden eğitimi öğretmeninin öğretim yaklaşımını hem yapılandırmacı hem de geleneksel olarak algıladığı tespit edilmiştir.

Supporting Institution

yok

References

  • Alesandrini, K., & Larson, L. (2002). Teachers bridge to constructivism. The Clearing House, 75(3), 118-121. https://doi.org/10.1080/00098650209599249
  • Ağbuğa, F., Ağbuğa, B., & Aslan, Ş. (2024). Comparison of Physical Education Students' Views on Constructivist Approach in Different Types of High Schools: Desrciptive Research. Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 16(3), 301-308. 10.5336/sportsci.2024-104367
  • Azzarito, L., & Ennis, C. D. (2003). A Sense of Connection: Toward Social Constructivist Physical Education. Sport, Education and Society, 8(2), 179–197. https://doi.org/10.1080/13573320309255
  • Baki, A., ve Bell, A. (1997). Ortaöğretim matematik öğretimi. YÖK yayın.
  • Bauersfeld, H. (1998). Remarks on the education of elementary teachers. In M. Larachelle, N. Bednarz, ve J. Garrison (Eds.), Constructivism and education (pp. 213-232). Cambridge University Press.
  • Biehler, R., Snowman, J., D'Amico, M., & Schmid, R. (1999). Anlamlı öğrenmenin doğası. Öğretime Uygulanan Psikoloji, 387–403.
  • Bilir P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6, 145-150. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000107
  • Brooks M. G., & Brooks J., G. (1999). The courage to be constructivist. educational leadership, Educational Leadership, 57(3), 18-24.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G., (1993). In search for understanding the case for constructivist classroom. Alexandria. ASCD.
  • Buecker, S., Simacek, T., Ingwersen, B., Terwiel, S., & Simonsmeier, B. A. (2021). Physical activity and subjective well-being in healthy individuals: A meta-analytic review. Health Psychology Review, 15(4), 574-592.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24.baskı). Pegem Yayınları.
  • Cabur, O. N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğretiminde yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarı açısından incelenmesi. Yüsek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.
  • Chen W., Burry-Stock J., A., & Rovegno, I. (2000). Selfevaluation of expertise in teaching elementary physical education from constructivist perspectives. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14, 25-45. https://doi.org/10.1023/A:1008138129634
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev. Dede, Y. ve Demir, S. B.). Anı Yayıncılık.
  • Çoban, B., Coşkuner, Z., & Karakaya, Y. E. (2011). İlköğretimde beden eğitimi dersinde kullanılan öğretmen kılavuz kitaplarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Education Sciences, 6(1), 860-870.
  • Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction (2nd ed.). Needham Heights.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 15-28.
  • Ennis, C. D. (2000) Canaries in the coal mine: responding to disengaged students using theme-based curricula. Quest, 52(2), 119–130. https://doi.org/10.1080/00336297.2000.10491705
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.
  • Gür, T., Dilci, T., & Arseven, A. (2013). Geleneksel yaklaşımdan yapılandırmacı yaklaşıma geçişte öğretmen adaylarının görüş ve değerlendirmeleri; bir söylem analizi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 5(18), 123-135.
  • Halis, İ. (2001). Sınıf Yönetimi. Ceylan Yayınları.(161).
  • Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth, (Eds.), Instructional-design theories and models, A new paradigm of instructional theory, Volume II (pp. 215- 239). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., & Marra, R. M. (2003). Learning to solve problems with technology: A construcitvist perspective. Merrill Prentice Hall.
  • Jonassen, D. H., Peck, K. L., & Wilson, B. G. (1999). Learning with technology: A constructive perspective. Prentice-Hall Inc.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Feryal Matb.
  • MEB, (2024). Türk Eğitim Sistemi ve Ortaöğretim, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/13153013_TES_ve_ORTAYYRETYM_son10_2.pdf (erişim tarhi 30.10.2024)
  • Ocak, İ., & Hocaoğlu, N. (2021). Developing Co-constructivism Scale at Science Courses for Secondary School Students. Journal of Theoretical Educational Science, 14(4), 665-696. https://doi.org/10.30831/akukeg.892910
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Pegem A Yayıncılık.
  • Palincsar, A. S. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual review of psychology, 49(1), 345-375. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.345
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.03.004
  • Sabancı A. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi, (Ç Mustafa, Ed.), Sınıf Yönetiminin Temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Stinson, S. W., & Stinson, S. W. (2016). Curriculum and the morality of aesthetics (1985). In S. W. Stinson, Embodied curriculum theory and research in arts education: A dance scholar's search for meaning (pp. 7–18). Springer.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye'de hayat bilgisi programlarının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Special issue on mixedmethodsresearch. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Uluışık, V. (2019). Beden eğitimi dersinde yapılandırmacı öğretim yaklaşımının ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimlerine etkisi. Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.

Constructivist Teaching Approach and Views on Physical Education Teachers: Student Perspective

Year 2025, Volume: 3 Issue: 1, 32 - 45, 20.03.2025

Abstract

The study aimed to examine the perceptions of high school students towards the constructivist teaching approach in physical education classes and the views of physical education teachers towards teaching approaches. In the research, a mixed model and a triangulation design were used. Four hundred eleven students (255 female, 156 male) participated in the quantitative step, and 136 (74 female, 62 male) participated in the qualitative step. The Constructivist Teaching Practices Inventory for Students and an open-ended questionnaire were used to collect data in the study. The quantitative data were analyzed using a T-test, standard deviation, and mean. Content analysis was used to analyze qualitative data. The research findings determined that the mean score of the physical education teacher's constructivist teaching approach cooperation of the male students was significantly higher than that of the girls. It was determined that the overall score averages of the male students in the items of games/skill, personal relevance, and social cooperation were significantly higher than those of the female students. Finally, the qualitative opinions obtained from the high school students determined that the participants perceived the physical education teacher's teaching approach as both constructivist and traditional.

References

  • Alesandrini, K., & Larson, L. (2002). Teachers bridge to constructivism. The Clearing House, 75(3), 118-121. https://doi.org/10.1080/00098650209599249
  • Ağbuğa, F., Ağbuğa, B., & Aslan, Ş. (2024). Comparison of Physical Education Students' Views on Constructivist Approach in Different Types of High Schools: Desrciptive Research. Turkiye Klinikleri Journal of Sports Sciences, 16(3), 301-308. 10.5336/sportsci.2024-104367
  • Azzarito, L., & Ennis, C. D. (2003). A Sense of Connection: Toward Social Constructivist Physical Education. Sport, Education and Society, 8(2), 179–197. https://doi.org/10.1080/13573320309255
  • Baki, A., ve Bell, A. (1997). Ortaöğretim matematik öğretimi. YÖK yayın.
  • Bauersfeld, H. (1998). Remarks on the education of elementary teachers. In M. Larachelle, N. Bednarz, ve J. Garrison (Eds.), Constructivism and education (pp. 213-232). Cambridge University Press.
  • Biehler, R., Snowman, J., D'Amico, M., & Schmid, R. (1999). Anlamlı öğrenmenin doğası. Öğretime Uygulanan Psikoloji, 387–403.
  • Bilir P. (2008). Yeni beden eğitimi öğretim programı ve köy enstitülerinde beden eğitimi derslerinin yapılandırmacı öğretim yaklaşımı açısından değerlendirilmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6, 145-150. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000107
  • Brooks M. G., & Brooks J., G. (1999). The courage to be constructivist. educational leadership, Educational Leadership, 57(3), 18-24.
  • Brooks, J. G., & Brooks, M. G., (1993). In search for understanding the case for constructivist classroom. Alexandria. ASCD.
  • Buecker, S., Simacek, T., Ingwersen, B., Terwiel, S., & Simonsmeier, B. A. (2021). Physical activity and subjective well-being in healthy individuals: A meta-analytic review. Health Psychology Review, 15(4), 574-592.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (24.baskı). Pegem Yayınları.
  • Cabur, O. N. (2019). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri öğretiminde yapılandırmacı öğrenme ortamına yönelik algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve akademik başarı açısından incelenmesi. Yüsek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.
  • Chen W., Burry-Stock J., A., & Rovegno, I. (2000). Selfevaluation of expertise in teaching elementary physical education from constructivist perspectives. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14, 25-45. https://doi.org/10.1023/A:1008138129634
  • Creswell, J. W. & Clark, V. L. P. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi (Çev. Dede, Y. ve Demir, S. B.). Anı Yayıncılık.
  • Çoban, B., Coşkuner, Z., & Karakaya, Y. E. (2011). İlköğretimde beden eğitimi dersinde kullanılan öğretmen kılavuz kitaplarının sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi. Education Sciences, 6(1), 860-870.
  • Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction (2nd ed.). Needham Heights.
  • Duru, S. (2014). Yapılandırmacı ve geleneksel öğrenme ortamlarının öğretmen adaylarının eğitim inançları üzerine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36), 15-28.
  • Ennis, C. D. (2000) Canaries in the coal mine: responding to disengaged students using theme-based curricula. Quest, 52(2), 119–130. https://doi.org/10.1080/00336297.2000.10491705
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, perspectives, and practice. Teachers College Press.
  • Gür, T., Dilci, T., & Arseven, A. (2013). Geleneksel yaklaşımdan yapılandırmacı yaklaşıma geçişte öğretmen adaylarının görüş ve değerlendirmeleri; bir söylem analizi. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 5(18), 123-135.
  • Halis, İ. (2001). Sınıf Yönetimi. Ceylan Yayınları.(161).
  • Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. In C. M. Reigeluth, (Eds.), Instructional-design theories and models, A new paradigm of instructional theory, Volume II (pp. 215- 239). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., & Marra, R. M. (2003). Learning to solve problems with technology: A construcitvist perspective. Merrill Prentice Hall.
  • Jonassen, D. H., Peck, K. L., & Wilson, B. G. (1999). Learning with technology: A constructive perspective. Prentice-Hall Inc.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Feryal Matb.
  • MEB, (2024). Türk Eğitim Sistemi ve Ortaöğretim, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://ogm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_06/13153013_TES_ve_ORTAYYRETYM_son10_2.pdf (erişim tarhi 30.10.2024)
  • Ocak, İ., & Hocaoğlu, N. (2021). Developing Co-constructivism Scale at Science Courses for Secondary School Students. Journal of Theoretical Educational Science, 14(4), 665-696. https://doi.org/10.30831/akukeg.892910
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme. Pegem A Yayıncılık.
  • Palincsar, A. S. (1998). Social constructivist perspectives on teaching and learning. Annual review of psychology, 49(1), 345-375. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.49.1.345
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846. https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.03.004
  • Sabancı A. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma göre sınıf yönetimi, (Ç Mustafa, Ed.), Sınıf Yönetiminin Temelleri. Anı Yayıncılık.
  • Stinson, S. W., & Stinson, S. W. (2016). Curriculum and the morality of aesthetics (1985). In S. W. Stinson, Embodied curriculum theory and research in arts education: A dance scholar's search for meaning (pp. 7–18). Springer.
  • Şahin, M. (2009). Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze Türkiye'de hayat bilgisi programlarının gelişimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 402-410.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Special issue on mixedmethodsresearch. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Uluışık, V. (2019). Beden eğitimi dersinde yapılandırmacı öğretim yaklaşımının ortaöğretim öğrencilerinin değer yönelimlerine etkisi. Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Gönül Tekkurşun Demir 0000-0002-2451-5194

Publication Date March 20, 2025
Submission Date November 7, 2024
Acceptance Date January 24, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Tekkurşun Demir, G. (2025). Yapılandırmacı Öğretim Yaklaşımı ve Beden Eğitimi Öğretmenine Yönelik Görüşler: Öğrenci Perspektifi. Spor Ve Bilim Dergisi, 3(1), 32-45.