Ekolojik yaklaşım, çocukların bireylerle, ailelerle, gruplarla ve toplumla sürekli etkileşim içinde olduğunu temel almakta ve çocukların gelişim ve uyum sürecini aile, akran grubu ve okul gibi çevresel sistemlerle kurduğu ilişki ile açıklamaktadır. Ekolojik yaklaşım çocuğu çevresi içinde birey anlayışı ile değerlendirmektedir. Çocuk refahı alanında çocuk odaklı değerlendirme yapmanın amacı, çocuğun yaşına ve gelişimine uygun şekilde ihtiyaçlarını belirlemek, risklerini ön görebilmek, koruyucu ve önleyici müdahaleler ile istenmedik sonuçların önüne geçebilmek, böylece çocuğun iyilik halini sağlayabilmektir. Ekolojik yaklaşım çerçevesinde çocuk hakkında bilgi toplamak ve değerlendirmek amacıyla sosyal hizmet disiplininde birçok yöntem kullanılmaktadır, çocuk çizimleri de işlevsel olarak kullanılan bu yöntemlerden birisidir. Çocuklar çizimlerinde çevreleriyle kurdukları etkileşim sonucu ortaya çıkan duygularını, düşüncelerini, hayallerini, korkularını, baş etmekte zorlandıkları durumları yansıtmaktadır. Bu yönüyle çocuk çizimleri psikososyal değerlendirmelere, görüşmelere katkı sağlamakta ve terapötik sürece hizmet etmektedir. Bu çalışmada amaç; çocuk çizimlerinin ekolojik yaklaşımla olan ilişkisinin kuramsal çerçevesini sunmak yoluyla çocuğu anlama ve değerlendirmede bir araç olarak çocuk çizimlerinin önemine dikkat çekmektir.
The ecological approach is based on the fact that children are in constant interaction with individuals, families, groups and society, and explains the development and adaptation process of children with their relationship with environmental systems such as family, peer group and school. The ecological approach evaluates the child with the understanding of the individual in his/her environment. The purpose of child-centered assessment in the field of child welfare is to determine the needs of the child in accordance with his age and development, to foresee the risks, to prevent undesired results with protective and preventive interventions, thus to ensure the well-being of the child. Many methods are used in the social work discipline in order to collect and evaluate information about the child within the framework of the ecological approach, and children's drawings are one of these functionally used methods. In their drawings, children reflect their feelings, thoughts, dreams, fears and situations that they have difficulty in coping with as a result of their interaction with their environment. In this respect, children's drawings contribute to psychosocial evaluations, interviews and serve the therapeutic process. The aim of this study is to draw attention to the importance of children's drawings as a tool in understanding and evaluating the child by presenting the theoretical framework of the relationship between children's drawings and ecological approach.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Work (Other) |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 1 |