Amaç: Bu araştırmada, erken doğum tehdidi (EDT) olan ve olmayan gebelerin gebeliğe uyum ve prenatal bağlanma düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve karşılaştırmalı tipte dizayn edilen bu araştırma bir üniversite hastanesine başvuran 20-37 haftalar arasında EDT olan ve olmayan 500 gebe ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, gebelerin veri toplama formu, Prenatal Bağlanma Envanteri (PBE) ve Prenatal Kendini Değerlendirme Ölçeği (PKDÖ) kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmamızda EDT olan gebelerin PKDÖ puan ortalaması 142.62±22.14 olup, EDT olmayan gebelerin 138.84±22.53 bulunmuştur. EDT olan gebelerin PKDÖ puan ortalamasının EDT olmayanlara göre yüksek olduğu, ancak gruplar arasındaki farkın anlamlı düzeyde olmadığı belirlenmiştir (p>0.05). EDT olan gebelerin PKDÖ alt boyutlarından, kendi ve bebeğinin sağlığı ile ilgili düşünceleri ve doğuma hazır oluş alt boyut puan ortalamalarının çok ileri düzeyde anlamlı olarak (p<0.001), doğum korkusu alt boyut puan ortalamasının ileri düzeyde anlamlı olarak (p<0.01) EDT olmayan gebelere göre yüksek olduğu belirlenmiştir. EDT olan ve olmayan gebelerin PKDÖ annelik rolünün kabulü alt boyut puan ortalamasının EDT olmayanlara göre düşük olduğu ve gruplar arasındaki farkın çok ileri düzeyde anlamlı olduğu belirlenmiştir (p<0.001). Araştırmamızda EDT olan gebelerin PBE puan ortalaması 64.27±8.68 iken EDT olmayan gebelerin puan ortalaması 63.26±9.18 olarak bulunmuştur. EDT olan ve olmayan gebelerin PBE puan ortalaması arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>0.05).
Sonuç ve Öneriler: EDT olan ve olmayan gebelerin PKDÖ ve PBE puan ortalamalarının benzer olduğu belirlenmiştir (p>0.05). Çalışma sonucunda EDT olan gebelerin, EDT olmayan gebelere göre PKDÖ alt boyutlarından doğum korkusu, doğuma hazır oluş ve kendi ve bebeğinin sağlığı ile ilgili düşünceleri alt boyut uyum düzeyinin düşük, annelik rolü alt boyutu uyum düzeyleri ise yüksek bulunmuştur. Ebeler tüm gebelerin gebeliğe uyum ve prenatal bağlanma durumlarını değerlendirmeli, gebeyi prenatal süreçte gözlemlemeli ve gebenin destek ihtiyaçlarını belirleyip, ihtiyaçlara yönelik destek ve eğitim sağlamalı, bütüncül bir yaklaşım göstermelidir.
-
-
Bu çalışma TÖ tarafından yazılmış bir yüksek lisans tezidir. Çalışmaya katılan gebelere katkılarından dolayı teşekkür ederiz.
Aim: To determine the adjustment to pregnancy and prenatal attachment levels of pregnant women at threat of preterm birth (PTB) and those without.
Method: This descriptive and comparative study included 500 pregnant women in gestational age of 20-37, presented to a university hospital, with and without PTB. Data were collected using a data collection form, the Prenatal Attachment Inventory (PAI), and the Prenatal Self-Evaluation Questionnaire (PSEQ).
Results: The mean PSEQ score of those with and without PTB was 142.62±22.14 and 138.84±22.53, respectively. Mean PSEQ score of those with PTB was higher than those without PTB, albeit not significant (p>0.05). In those with PTB, "thoughts about their own and their baby's health" and "being ready for birth" PSEQ sub-dimension mean scores were very significantly higher (p<0.001), and the “fear of childbirth” sub-dimension mean score was significantly higher (p<0.01) than those without PTB. Mean PSEQ "acceptance of the maternal role" sub-dimension score of those with PTB was significantly lower compared to those without PTB (p<0.001). Mean PAI score of the pregnant women with and without PTB was 64.27±8.68 and 63.26±9.18, respectively. There was no significant difference between the mean PTB score of pregnant women with and without PTB (p>0.05).
Conclusions and Suggestions: It was determined that theme an scores of PSEQ and PAI of those with and without PTB were similar (p>0.05). PSEQ sub-dimensions of "fear of childbirth", "readiness for childbirth" and "thoughts about self and her baby's health" sub-dimensions of the PSEQ in those with PTB were lower compared to those without PTB, and maternal role sub-dimension compliance levels were higher. Midwives should evaluate the adaptation to pregnancy and prenatal attachment status of all pregnant women, observe the pregnant women during the prenatal period, determine their support needs, provide support and education for the needs, and show a holistic approach.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | September 21, 2023 |
Submission Date | May 16, 2023 |
Acceptance Date | September 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |