Research Article
BibTex RIS Cite

Health from the perspective of children between 3-6 years

Year 2022, Volume: 4 Issue: 3, 33 - 46, 03.01.2023
https://doi.org/10.55895/sshs.1219664

Abstract

The first 6 years of life are important in the development of children. These years are both the period when development is the fastest in all areas and children acquire basic habits. For this reason, the introduction of individuals to the concept of health from early childhood is an important determinant of their attitudes and behaviors regarding health in their future lives. In this context, our study aimed to evaluate the opinions of children between the ages of 3-6 on the concept of health. The study group of the study consisted of 24 children who attended and did not attend pre-school education in Amasya city center. In the study where the qualitative research method was used, the data were collected with semi-structured interview questions created by the researchers. Content analysis method was used in the analysis of the data. The data were organized and interpreted in categories. The results showed that children's views on the concept of health focused on nutrition at 36-60 months, while children aged 61 months and older were associated with not being sick. It has been observed that the responses of children about what needs to be healthy consist mostly of nutrition-related responses, while health behaviors such as hygiene and exercise are less expressed. Children have been found to frequently associate indicators of health and/or ill-health with symptoms of illness. Similarly, it was found that participants in all age groups expressed the opinion that they would be sick when health was not taken care of. The results were discussed within the framework of the literature and suggestions for supporting children's health behaviors were presented.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Akşin, E. & Tunçeli, H. İ. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının “tehlike” kavramına ilişkin görüşleri. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(12), 599-609.
  • Akturan, U., & Esen, A. (2008). Nitel araştırma yöntemleri In: Fenomenoloji (pp.83-98) T. Baş & U. Akturan (Eds.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., & Akduman, G. G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 3(4), 595-607. doi: 10.14486/IJSCS441
  • Araz, A., Harlak, H. & Meşe, G. (2007). Sağlık davranışları ve alternatif tedavi kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (2): 112-122.
  • Aydos, E.H. (2013). Okul öncesi çocukları için sağlık eğitimi ölçeğinin geliştirilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversite. Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 20, Ankara, Türkiye.
  • Berk, L. (2012). Child development. USA: Pearson Education Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çukur, D. (2011). Okul öncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekân tasarımı. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12, 70-76
  • Erçin, E. & Çetinkaya, Ş. (2019). Resim çizdirme çocuğun hastane deneyimlerini ve onu nasıl etkilediğini anlamanın yolu mudur? Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 61-75. Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. doi: 10.21764/efd.12383
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A.B., & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21th century. Health Promotion International, 15(3), 259-267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
  • Oktay, A. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. In: 21. Yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocukluk eğitimi. Sevinç, M. (Ed.), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, S. & Seyhan, G.B. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 146-174 doi: 10.17569/tojqi.67144
  • Ulusoy-Gökkoca, Z. (2001). Sağlık eğitimi açısından temel ilkeler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10(10), 371-374.
  • Tatlow-Golden, M., Hennessy, E. & Dean, M. (2013). 'Big, strong and healthy'. Young children's identification of food and drink that contribute to healthy growth. Appetite, 71(1), 163-170. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.007
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Walker, S. N., Sechrıst, K. R., & Pender, N. J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile Development and Psychometric Characteristics. Nursing Research. 36(2):76-80
  • World Health Organization, (2007). Health Education. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2011). Health. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/Erçin, E. & Çetinkaya, Ş. (2019). Resim çizdirme çocuğun hastane deneyimlerini ve onu nasıl etkilediğini anlamanın yolu mudur? Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 61-75.
  • Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. doi: 10.21764/efd.12383
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A.B., & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21th century. Health Promotion International, 15(3), 259-267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
  • Oktay, A. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. In: 21. Yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocukluk eğitimi. Sevinç, M. (Ed.), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, S. & Seyhan, G.B. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 146-174 doi: 10.17569/tojqi.67144
  • Ulusoy-Gökkoca, Z. (2001). Sağlık eğitimi açısından temel ilkeler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10(10), 371-374.
  • Tatlow-Golden, M., Hennessy, E. & Dean, M. (2013). 'Big, strong and healthy'. Young children's identification of food and drink that contribute to healthy growth. Appetite, 71(1), 163-170. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.007
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Walker, S. N., Sechrıst, K. R., & Pender, N. J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile Development and Psychometric Characteristics. Nursing Research. 36(2):76-80
  • World Health Organization, (2007). Health Education. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2011). Health. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2021). Health Behavior. (cited: 2022, December 12). Retrieved from:file:///C:/Users/exper/Downloads/9789240038349-eng.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zarnowiecki, D., Dollman, J. & Sinn, N. (2011). A tool for assessing healthy food knowledge in 5– 6-year-old Australian children. Public Health Nutrition, 14(7), 1177-1183 doi:10.1017/S1368980010003721
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi eğitime giriş. In: Okul öncesi dönemde temel ihtiyaçlar ve alışkanlıklar. R. Zembat. (Ed). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
Year 2022, Volume: 4 Issue: 3, 33 - 46, 03.01.2023
https://doi.org/10.55895/sshs.1219664

Abstract

Project Number

-

References

  • Akşin, E. & Tunçeli, H. İ. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının “tehlike” kavramına ilişkin görüşleri. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(12), 599-609.
  • Akturan, U., & Esen, A. (2008). Nitel araştırma yöntemleri In: Fenomenoloji (pp.83-98) T. Baş & U. Akturan (Eds.), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Aydoğan, Y., Özyürek, A., & Akduman, G. G. (2015). Okul öncesi dönem çocuklarının spora ilişkin görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Sport Culture and Science, 3(4), 595-607. doi: 10.14486/IJSCS441
  • Araz, A., Harlak, H. & Meşe, G. (2007). Sağlık davranışları ve alternatif tedavi kullanımı. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 6 (2): 112-122.
  • Aydos, E.H. (2013). Okul öncesi çocukları için sağlık eğitimi ölçeğinin geliştirilmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversite. Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 20, Ankara, Türkiye.
  • Berk, L. (2012). Child development. USA: Pearson Education Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çukur, D. (2011). Okul öncesi çocukluk döneminde sağlıklı gelişimi destekleyici dış mekân tasarımı. SDÜ Orman Fakültesi Dergisi, 12, 70-76
  • Erçin, E. & Çetinkaya, Ş. (2019). Resim çizdirme çocuğun hastane deneyimlerini ve onu nasıl etkilediğini anlamanın yolu mudur? Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 61-75. Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. doi: 10.21764/efd.12383
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf
  • Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A.B., & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21th century. Health Promotion International, 15(3), 259-267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
  • Oktay, A. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. In: 21. Yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocukluk eğitimi. Sevinç, M. (Ed.), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, S. & Seyhan, G.B. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 146-174 doi: 10.17569/tojqi.67144
  • Ulusoy-Gökkoca, Z. (2001). Sağlık eğitimi açısından temel ilkeler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10(10), 371-374.
  • Tatlow-Golden, M., Hennessy, E. & Dean, M. (2013). 'Big, strong and healthy'. Young children's identification of food and drink that contribute to healthy growth. Appetite, 71(1), 163-170. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.007
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Walker, S. N., Sechrıst, K. R., & Pender, N. J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile Development and Psychometric Characteristics. Nursing Research. 36(2):76-80
  • World Health Organization, (2007). Health Education. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2011). Health. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/Erçin, E. & Çetinkaya, Ş. (2019). Resim çizdirme çocuğun hastane deneyimlerini ve onu nasıl etkilediğini anlamanın yolu mudur? Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 61-75.
  • Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254. doi: 10.21764/efd.12383
  • MEB. (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi Eğitimi Programı. Ankara. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/ooproram.pdf Mutlu, B., Ergişi, A., Ayhan, A.B., & Aral, N. (2012). Okul öncesi dönemde montessori eğitimi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 113-128.
  • Nutbeam, D. (2000). Health literacy as a public health goal: A challenge for contemporary health education and communication strategies into the 21th century. Health Promotion International, 15(3), 259-267. https://doi.org/10.1093/heapro/15.3.259
  • Oktay, A. (2003). Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. In: 21. Yüzyıla girerken dünyada yaşanan değişimler ve erken çocukluk eğitimi. Sevinç, M. (Ed.), İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sönmez, S. & Seyhan, G.B. (2016). MEB 2013 okul öncesi eğitim programının sağlık kavramı açısından incelenmesi. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(1), 146-174 doi: 10.17569/tojqi.67144
  • Ulusoy-Gökkoca, Z. (2001). Sağlık eğitimi açısından temel ilkeler. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 10(10), 371-374.
  • Tatlow-Golden, M., Hennessy, E. & Dean, M. (2013). 'Big, strong and healthy'. Young children's identification of food and drink that contribute to healthy growth. Appetite, 71(1), 163-170. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.007
  • Tuğrul, B. (2002). Erken çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 142-147.
  • Walker, S. N., Sechrıst, K. R., & Pender, N. J. (1987). The Health Promoting Lifestyle Profile Development and Psychometric Characteristics. Nursing Research. 36(2):76-80
  • World Health Organization, (2007). Health Education. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2011). Health. (cited: 2022, December 6) Retrieved from: https://www.who.int/World Health Organization, (2021). Health Behavior. (cited: 2022, December 12). Retrieved from:file:///C:/Users/exper/Downloads/9789240038349-eng.pdf
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11th ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zarnowiecki, D., Dollman, J. & Sinn, N. (2011). A tool for assessing healthy food knowledge in 5– 6-year-old Australian children. Public Health Nutrition, 14(7), 1177-1183 doi:10.1017/S1368980010003721
  • Zembat, R. (2012). Okul öncesi eğitime giriş. In: Okul öncesi dönemde temel ihtiyaçlar ve alışkanlıklar. R. Zembat. (Ed). Ankara: Hedef CS Yayıncılık.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Articles
Authors

Müzeyyen Sümer 0000-0002-2124-6929

Nurdan Karpuz Demir 0000-0003-4911-8846

Fulya Çetinkaya Kiraz 0000-0003-2463-0691

Project Number -
Publication Date January 3, 2023
Submission Date December 15, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Sümer, M., Karpuz Demir, N., & Çetinkaya Kiraz, F. (2023). Health from the perspective of children between 3-6 years. Sabuncuoglu Serefeddin Health Sciences, 4(3), 33-46. https://doi.org/10.55895/sshs.1219664


academindex_logo.png

asos-index.png

logo.png