Bu makale, Kıbrıslı Türk sanatçı Ayhan Menteş’in, çağdaş teknikler ve kompozisyonlar aracılığıyla eski ve Anadolu sembollerini yeniden yorumlayan ve uygulayan yaratıcılık fikirlerine paralel olarak geliştirilen soyutlama deneyleri üzerine monografik bir açıklama sunuyor. 60 yılı aşkın bir süredir Menteş, antik mit ve sembollerden toplanan, tekrarlama, varyasyon ve eşzamanlılık kavramlarına dayanan farklı bir soyut sembolizm biçimine akıllıca entegre edilmiş bir dizi mitolog birikmiştir. Tekrarlanan denekler ve semboller denizi arasında, balığın sembolü, Menteş’in yaşam boyu bilinçsiz ve onun görsel sanatsal üretimine olan ilgisi ile keşfi arasındaki yakın yakınlığın göstergesi olarak vurgulanır. ‘Anlamlı tesadüfler’ olarak da tanımlanan İsviçreli psikiyatrist Carl G. Jung tarafından keşfedildiği gibi eşzamanlılık kavramı, makalenin teorik yaklaşımını çerçevelemektedir. Jung’un nedensel olarak bağlantılı olmayan olayların eşzamanlılığının önemine vurgu yapmak; şans temaları ve yaratıcı düşüncenin gücü, Menteş’in yaşama ve yaratıcı süreçlere yaklaşımının ayrılmaz bir parçası olarak kabul edilir. Menteş’in çalışmaları, sanatçının Türkiye’deki öğrenci yıllarında ve Kıbrıs’ta daha sonraki daha geniş soyutlama alımını ortaya koyuyor.
Doğu Akdeniz Üniversitesi - Kıbrıs Araştırmaları Merkezi ; Arkin Yaratıcı Sanatlar ve Tasarım Üniversitesi
Uzay Menteş, Asım Menteş, Zehra Şonya, Mehmet Ratip, Aytuğ Plümer
The paper offers a monographic account on Turkish Cypriot artist Ayhan Menteş’ experimentation with abstraction, developed parallel to his ideas on creativity, which reinterprets and appropriates ancient and Anatolian symbols through contemporary techniques and compositions. Over 60 years, Menteş accumulated a range of mythologems, collected from ancient myths and symbols, which are cleverly integrated into a distinct form of abstract symbolism based on the notions of repetition, variation and synchronicity. Among the sea of repeated subjects and symbols, the symbol of the fish is highlighted as indicative of the close affinities between Menteş’ life-long interest in and exploration of the unconscious and his visual artistic production. The concept of synchronicity as discoursed by Swiss psychiatrist Carl G. Jung, also defined as ‘meaningful coincidences’, frames the paper’s theoretical approach. Taking up Jung’s emphasis on the significance of the simultaneity of events that are not causally linked; themes of chance, and the power of creative thought, are considered integral to Menteş’ approach to life and creative processes. Menteş’ work also reveals the wider reception of abstraction during the artist’s student years in Turkey and later life in Cyprus.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | RESEARCH |
Authors | |
Publication Date | November 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 29 Issue: 2 |