Research Article
BibTex RIS Cite

Hayal Dünyamda STEM! Öğrencilerin STEM Alanında Yaptıkları Çizimlerin İncelenmesi

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 79 - 107, 31.12.2018

Abstract

Ortaokul öğrencilerinin STEM tasarılarıyla ilgili zihinsel yapılarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim (fenomenoloji) desenine göre düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van ilinde bulunan farklı sosyo-ekonomik düzeylere sahip üç ortaokula devam eden 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda okuyan 120 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır.  Çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen STEM Çizim Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin çizimleri ve çizim üzerindeki ifadeleri betimsel analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin yaptıkları çizimler ayrıntılı olarak incelendi ve benzer amaç ve özellikte olan çizimler aynı kategoride olacak şekilde dokuz ayrı kategori oluşturuldu. Yapılan çizimler bu kategoriler altında yüzde ve frekans şeklinde sayısal verilere dönüştürülerek sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri bakımından değerlendirildi. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin en çok “ev işlerine yardımcı olma” ve en az “uzay” ve “lens” kategorilerinde yer alacak çizimler tasarladığı görülmüştür. Öğrencilerin yaptıkları çizimler cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde, kız öğrencilerin en fazla “ev işlerine yardımcı olma” kategorisinde, erkek öğrencilerin ise en fazla “araba” kategorisinde çizimler yaptıkları sonucuna varılmıştır. Öğrenciler yapmayı düşündükleri tasarılarda en çok teknolojiyi, en az ise matematiği kullanacaklarını belirtmişlerdir. 

References

  • Akaygun, S., & Aslan-Tutak, F. (2016). STEM images revealing stem conceptions of pre-service chemistry and mathematics teachers. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71.Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi.Akyıldız, P. (2014). FeTeMM eğitimine dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı. Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-I (Ed. Gülay Ekici), (sf. 978-605). Ankara: Pegem Akademi.Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164).Becker, K. H. & K. Park (2011). Integrative Approaches among Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Subjects on Students' Learning: A Meta-Analysis. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 12, 23-37.Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci Başarısının Yıllara, Okul Türlerine, Bölgelere Göre İncelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7).Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). “Advancing Engineering Education İn P-12 Classrooms.” Journal of Engineering Education, 97(3), 369 – 387.Buxton, C. A. (2001). Modeling science teaching on science practice? Painting a more accurate picture through an ethnographic lab study. Journal of Research in Science Teaching, 38, 387-407.Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: challenges and opportunities. Virginia: NSTA Press, 116 p.Bybee, R. W., (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.Ceylan, S., Kahraman, Ö. G., & Ülker, P. (2015). Çocukların meraklarına ilişkin annelerin ve öğretmenlerin düşünceleri: Bilim kavramı. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.14230/joiss108Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67, 255-265.Collado F. Y. (1999). The role of spontaneous drawing in the development of children in the early childhood settings, www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno= ED438898.Çalışkan, İ. Ö., & Kaptan, F. (2012). Fen öğretiminde performans değerlendirmenin bilimsel süreç becerileri, tutum ve kalıcılık açısından yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 117-129.Çelik, M. & Tekbıyık, A. (2016). İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Uzay Kavramlarına Yönelik Zihinsel Modelleri ve İmajları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(25), 271-289.Çorlu, M. S., Capraro, R. M. & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85.Dökmen, Z. Y. (1997). Çalışma, cinsiyet ve cinsiyet rolleri ile ev işleri ve depresyon ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 12(39), 39-56.Dugger, W. (2010). Evolution of STEM in the United States. In Technology Education Research Conference. Queensland.Duran, E., & Kaplan, K. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Hazırlıklı Konuşmadaki Konu Seçme Eğilimleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 544-565.Duru, S., & Çöğmen, S. (2017). İlkokul-Ortaokul Öğrencileri ve Velilerin Ev Ödevlerine Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 16(1).Eke, C. (2010). Öğrencilerin fen bilimleri konularına yönelik ilgisi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).Ersoy, A., & Türkkan, B. (2009). Perceptions about Internet in elementary school children’s drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73.Gonzalez, H. B., & Kuenzi J. (2012). Congressional research service Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A primer. Retrieved May 20, 2018 from http://www.stemedcoalition.org/wp-content/uploads/2010/05/STEM-Education-Primer.pdfKelley, T., (2010). Staking The Claim For The "T" İn STEM. Journal Of Technology Studies, 36(1), 2-11.Kumral, N. (2008). Bölgesel Rekabet Gücünü Artırmaya Yönelik Politikalar (No. 0802). https://www.researchgate.net/profile/Nese_Kumral/publication/5012185_Bolgesel_Rekabet_Gucunu_Artirmaya_Yonelik_Politikalar/links/5509c2ef0cf26198a639bbf0.pdf adresinden 20.12.2012 tarihimde erişilmiştir. Lacey, T. A., & Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review,132(11), 82-123.Miaoulis, I. (2009). Engineering the K-12 curriculum for technological innovation. [White paper], http://legacy.mos.org/nctl/docs/MOS_NCTL_White _Paper.pdf adresinden 21.12.2018 tarihinde erişilmişti. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden 20.12.2018 tarihinde erişilmişti. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016). STEM Eğitim Raporu. http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf adresinden 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). STEM Eğitimi Öğretmen El Kitabı. http://scientix.meb.gov.tr/images/upload/Event_35/Gallery/STEM%20E%C4%9Fitimi%20%C3%96%C4%9Fretmen%20El%20Kitab%C4%B1.pdf adresinden 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: Activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St Paul, MN: Redleaf Press.Morrison, J. (2006). STEM education monograph series: Attributes of STEM education. Teaching Institute for Essential Science. Baltimore, MD.National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K12 science education: Practices, cross cutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.Next Generations Science Standards [NGGS]. (2013). The Next Generation Science Standards. https://www.nextgenscience.org/ adresinden 20.06.2018 tarihinde erişilmiştir. National Research Council [NRC]. (2009). Successful K-12 STEM Education: Identifying Effective Approaches İn Science, Technology, Engineering and and Mathematics.National Research Council [NRC]. (2010). Exploring The İntersection Of Science Education And 2lst Century Skills: A Workshop Summary. Washington, DC: National Academies Press. Özsoy, S., & Ahi, B. (2014). Images of Scientists through the Eyes of the Children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 8(1).Purzer, Ş., Strobel, J., & Cardella, M. E. (Eds.). (2014). Engineering in pre-college settings: synthesizing research, policy, and practices. Purdue University Press.Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, May/June 2012. http://www.iteaconnect.org/mbrsonly/Library/TTT/TTTe/04- 12roberts.pdf adresinden 21.12.2018 tarihinde erişilmiştir. Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.Sapsağlam, Ö. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Değer Algılarının Çizdikleri Resimler ve Sözlü Anlatımlarına Göre İncelenmesi: Sorumluluk Değeri Örneği. Eğitim ve Bilim, 42(189).Smith, J., & Karr-Kidwell, P. J. (2000). The Interdisciplinary Curriculum: A Literary Review and a Manual for Administrators and Teachers.Thornburg, D. (2009). Hands and minds: Why engineering is the glue holding STEM together. Thornburg Center for Space Exploration. Retrieved from http://www. tcse-k12. org/pages/hands.pdf.Timur, B. & İnançlı, E. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının STEM Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 1(1), 48-66.Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J., & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics (STEM) in a project-based learning (PjBL) environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87-102.TUSIAD (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanında eğitim almış iş gücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması [Demands and expectations towards labour force educated on Science, technology, engineering and mathematics). http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/STEM-ipsos-rapor.pdf adresinden 24.12.2018 tarihinde erişilmiştir.Yalçınkaya, E. (2015). Social Studies Concept Within Pictures of Students. Kastamonu Education Journal, 23(3), 1203-1222.Yavuzer, H. (1993). Resimleriyle Çocuk, İstanbul. (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Yıldırım A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin YayıncılıkYıldırım, B. & Selvi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science, technology, society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3), 3684-3695.

STEM In The My Imaginary World! Investigation Of Student’s Drawings In STEM Field

Year 2018, Volume: 1 Issue: 2, 79 - 107, 31.12.2018

Abstract

This study, which was conducted in order to determine the mental structure of secondary school
students about STEM plans, was arranged according to phenomenology pattern which is one of the qualitative
research methods. In determining the study group of the research maximum diversity sampling method, which is
one of the purposed sampling methods, was used. The study group consisted of 120 secondary school students
attending 5th, 6th, 7th and 8th grades in three secondary schools with different socio-economic levels in the
province of Van in the 2017-2018 academic years. The STEM Drawing Form, which was developed by the
researchers, was used in the study. The students' drawings and their expressions on the drawings were analysed
with descriptive analysis method. As a result of the detailed examination of the drawings made by the students,
fifteen different categories were created in the same category with the same purpose and drawings. Drawings were
evaluated in terms of class level and gender variables by converting them into numerical data in percent and
frequency under these categories. As a result of the research, it was seen that the students designed the drawings
on “helping with household chores” category the most and on “the space” and “the lens” categories the least. When
the students' drawings were examined according to the gender variable, it was concluded that the female students
produced in “helping with household chores” category the most and the male students produced in “the car”
category the most. The students stated that they would use technology the most and mathematics the least in the
drafts they plan to make.

References

  • Akaygun, S., & Aslan-Tutak, F. (2016). STEM images revealing stem conceptions of pre-service chemistry and mathematics teachers. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 4(1), 56-71.Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi? İstanbul Aydın Üniversitesi STEM Merkezi.Akyıldız, P. (2014). FeTeMM eğitimine dayalı öğrenme-öğretme yaklaşımı. Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-I (Ed. Gülay Ekici), (sf. 978-605). Ankara: Pegem Akademi.Aykaç, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin resimlerinde öğretmen ve öğrenme süreci algısı. Eğitim ve Bilim, 37(164).Becker, K. H. & K. Park (2011). Integrative Approaches among Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Subjects on Students' Learning: A Meta-Analysis. Journal of STEM Education: Innovations and Research, 12, 23-37.Berberoğlu, G., & Kalender, İ. (2005). Öğrenci Başarısının Yıllara, Okul Türlerine, Bölgelere Göre İncelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Journal of Educational Sciences & Practices, 4(7).Brophy, S., Klein, S., Portsmore, M., & Rogers, C. (2008). “Advancing Engineering Education İn P-12 Classrooms.” Journal of Engineering Education, 97(3), 369 – 387.Buxton, C. A. (2001). Modeling science teaching on science practice? Painting a more accurate picture through an ethnographic lab study. Journal of Research in Science Teaching, 38, 387-407.Bybee, R. W. (2013). The case for STEM education: challenges and opportunities. Virginia: NSTA Press, 116 p.Bybee, R. W., (2010). Advancing STEM Education: A 2020 Vision. Technology and Engineering Teacher, 70(1), 30-35.Ceylan, S., Kahraman, Ö. G., & Ülker, P. (2015). Çocukların meraklarına ilişkin annelerin ve öğretmenlerin düşünceleri: Bilim kavramı. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.14230/joiss108Chambers, D. W. (1983). Stereotypic images of the scientist: The Draw-A-Scientist Test. Science Education, 67, 255-265.Collado F. Y. (1999). The role of spontaneous drawing in the development of children in the early childhood settings, www.eric.ed.gov/ERICWebPortal/recordDetail?accno= ED438898.Çalışkan, İ. Ö., & Kaptan, F. (2012). Fen öğretiminde performans değerlendirmenin bilimsel süreç becerileri, tutum ve kalıcılık açısından yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 117-129.Çelik, M. & Tekbıyık, A. (2016). İlkokul İkinci Sınıf Öğrencilerinin Dünya ve Uzay Kavramlarına Yönelik Zihinsel Modelleri ve İmajları. International Journal of Eurasia Social Sciences, 7(25), 271-289.Çorlu, M. S., Capraro, R. M. & Capraro, M. M. (2014). Introducing STEM education: Implications for educating our teachers in the age of innovation. Education and Science, 39(171), 74-85.Dökmen, Z. Y. (1997). Çalışma, cinsiyet ve cinsiyet rolleri ile ev işleri ve depresyon ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 12(39), 39-56.Dugger, W. (2010). Evolution of STEM in the United States. In Technology Education Research Conference. Queensland.Duran, E., & Kaplan, K. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Hazırlıklı Konuşmadaki Konu Seçme Eğilimleri. Journal of History Culture and Art Research, 7(3), 544-565.Duru, S., & Çöğmen, S. (2017). İlkokul-Ortaokul Öğrencileri ve Velilerin Ev Ödevlerine Yönelik Görüşleri. İlköğretim Online, 16(1).Eke, C. (2010). Öğrencilerin fen bilimleri konularına yönelik ilgisi. International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 11-13).Ersoy, A., & Türkkan, B. (2009). Perceptions about Internet in elementary school children’s drawings. Elementary Education Online, 8(1), 57-73.Gonzalez, H. B., & Kuenzi J. (2012). Congressional research service Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education: A primer. Retrieved May 20, 2018 from http://www.stemedcoalition.org/wp-content/uploads/2010/05/STEM-Education-Primer.pdfKelley, T., (2010). Staking The Claim For The "T" İn STEM. Journal Of Technology Studies, 36(1), 2-11.Kumral, N. (2008). Bölgesel Rekabet Gücünü Artırmaya Yönelik Politikalar (No. 0802). https://www.researchgate.net/profile/Nese_Kumral/publication/5012185_Bolgesel_Rekabet_Gucunu_Artirmaya_Yonelik_Politikalar/links/5509c2ef0cf26198a639bbf0.pdf adresinden 20.12.2012 tarihimde erişilmiştir. Lacey, T. A., & Wright, B. (2009). Occupational employment projections to 2018. Monthly Labor Review,132(11), 82-123.Miaoulis, I. (2009). Engineering the K-12 curriculum for technological innovation. [White paper], http://legacy.mos.org/nctl/docs/MOS_NCTL_White _Paper.pdf adresinden 21.12.2018 tarihinde erişilmişti. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı, http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312311937-FEN%20B%C4%B0L%C4%B0MLER%C4%B0%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI2018.pdf adresinden 20.12.2018 tarihinde erişilmişti. Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016). STEM Eğitim Raporu. http://yegitek.meb.gov.tr/STEM_Egitimi_Raporu.pdf adresinden 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). STEM Eğitimi Öğretmen El Kitabı. http://scientix.meb.gov.tr/images/upload/Event_35/Gallery/STEM%20E%C4%9Fitimi%20%C3%96%C4%9Fretmen%20El%20Kitab%C4%B1.pdf adresinden 22.10.2018 tarihinde erişilmiştir.Moomaw, S. (2013). Teaching STEM in the early years: Activities for integrating science, technology, engineering, and mathematics. St Paul, MN: Redleaf Press.Morrison, J. (2006). STEM education monograph series: Attributes of STEM education. Teaching Institute for Essential Science. Baltimore, MD.National Research Council [NRC]. (2012). A framework for K12 science education: Practices, cross cutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.Next Generations Science Standards [NGGS]. (2013). The Next Generation Science Standards. https://www.nextgenscience.org/ adresinden 20.06.2018 tarihinde erişilmiştir. National Research Council [NRC]. (2009). Successful K-12 STEM Education: Identifying Effective Approaches İn Science, Technology, Engineering and and Mathematics.National Research Council [NRC]. (2010). Exploring The İntersection Of Science Education And 2lst Century Skills: A Workshop Summary. Washington, DC: National Academies Press. Özsoy, S., & Ahi, B. (2014). Images of Scientists through the Eyes of the Children. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science & Mathematics Education, 8(1).Purzer, Ş., Strobel, J., & Cardella, M. E. (Eds.). (2014). Engineering in pre-college settings: synthesizing research, policy, and practices. Purdue University Press.Roberts, A. (2012). A justification for STEM education. Technology and engineering teacher, May/June 2012. http://www.iteaconnect.org/mbrsonly/Library/TTT/TTTe/04- 12roberts.pdf adresinden 21.12.2018 tarihinde erişilmiştir. Rogers, C., & Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.Sanders, M. (2009). STEM, STEM education, STEMmania. The Technology Teacher, 68(4), 20-26.Sapsağlam, Ö. (2017). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Değer Algılarının Çizdikleri Resimler ve Sözlü Anlatımlarına Göre İncelenmesi: Sorumluluk Değeri Örneği. Eğitim ve Bilim, 42(189).Smith, J., & Karr-Kidwell, P. J. (2000). The Interdisciplinary Curriculum: A Literary Review and a Manual for Administrators and Teachers.Thornburg, D. (2009). Hands and minds: Why engineering is the glue holding STEM together. Thornburg Center for Space Exploration. Retrieved from http://www. tcse-k12. org/pages/hands.pdf.Timur, B. & İnançlı, E. (2018). Fen Bilimleri Öğretmen ve Öğretmen Adaylarının STEM Eğitimi Hakkındaki Görüşleri. Uluslararası Bilim ve Eğitim Dergisi, 1(1), 48-66.Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, S. J., & Chen, W. P. (2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics (STEM) in a project-based learning (PjBL) environment. International Journal of Technology and Design Education, 23(1), 87-102.TUSIAD (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik alanında eğitim almış iş gücüne yönelik talep ve beklentiler araştırması [Demands and expectations towards labour force educated on Science, technology, engineering and mathematics). http://www.tusiad.org.tr/__rsc/shared/file/STEM-ipsos-rapor.pdf adresinden 24.12.2018 tarihinde erişilmiştir.Yalçınkaya, E. (2015). Social Studies Concept Within Pictures of Students. Kastamonu Education Journal, 23(3), 1203-1222.Yavuzer, H. (1993). Resimleriyle Çocuk, İstanbul. (4. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.Yıldırım A. & Şimşek H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin YayıncılıkYıldırım, B. & Selvi, M. (2016). Examination of the effects of STEM education integrated as a part of science, technology, society and environment courses. Journal of Human Sciences, 13(3), 3684-3695.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

İbrahim Benek

Behiye Akçay This is me

Publication Date December 31, 2018
Submission Date December 31, 2018
Acceptance Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Benek, İ., & Akçay, B. (2018). Hayal Dünyamda STEM! Öğrencilerin STEM Alanında Yaptıkları Çizimlerin İncelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(2), 79-107.

The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License 30516