Ortaokul öğrencilerinin STEM tasarılarıyla ilgili zihinsel yapılarının belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim (fenomenoloji) desenine göre düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinde maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Van ilinde bulunan farklı sosyo-ekonomik düzeylere sahip üç ortaokula devam eden 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda okuyan 120 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışmada, araştırmacılar tarafından geliştirilen STEM Çizim Formu kullanılmıştır. Öğrencilerin çizimleri ve çizim üzerindeki ifadeleri betimsel analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Öğrencilerin yaptıkları çizimler ayrıntılı olarak incelendi ve benzer amaç ve özellikte olan çizimler aynı kategoride olacak şekilde dokuz ayrı kategori oluşturuldu. Yapılan çizimler bu kategoriler altında yüzde ve frekans şeklinde sayısal verilere dönüştürülerek sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri bakımından değerlendirildi. Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin en çok “ev işlerine yardımcı olma” ve en az “uzay” ve “lens” kategorilerinde yer alacak çizimler tasarladığı görülmüştür. Öğrencilerin yaptıkları çizimler cinsiyet değişkenine göre incelendiğinde, kız öğrencilerin en fazla “ev işlerine yardımcı olma” kategorisinde, erkek öğrencilerin ise en fazla “araba” kategorisinde çizimler yaptıkları sonucuna varılmıştır. Öğrenciler yapmayı düşündükleri tasarılarda en çok teknolojiyi, en az ise matematiği kullanacaklarını belirtmişlerdir.
This study, which was conducted in order to determine the mental structure of secondary school
students about STEM plans, was arranged according to phenomenology pattern which is one of the qualitative
research methods. In determining the study group of the research maximum diversity sampling method, which is
one of the purposed sampling methods, was used. The study group consisted of 120 secondary school students
attending 5th, 6th, 7th and 8th grades in three secondary schools with different socio-economic levels in the
province of Van in the 2017-2018 academic years. The STEM Drawing Form, which was developed by the
researchers, was used in the study. The students' drawings and their expressions on the drawings were analysed
with descriptive analysis method. As a result of the detailed examination of the drawings made by the students,
fifteen different categories were created in the same category with the same purpose and drawings. Drawings were
evaluated in terms of class level and gender variables by converting them into numerical data in percent and
frequency under these categories. As a result of the research, it was seen that the students designed the drawings
on “helping with household chores” category the most and on “the space” and “the lens” categories the least. When
the students' drawings were examined according to the gender variable, it was concluded that the female students
produced in “helping with household chores” category the most and the male students produced in “the car”
category the most. The students stated that they would use technology the most and mathematics the least in the
drafts they plan to make.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2018 |
Submission Date | December 31, 2018 |
Acceptance Date | December 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License