Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf öğrencilerinin Ay’ın evreleri konusundaki algılarını belirlemektir. Bu doğrultuda öğrencilerden bir ay boyunca Ay’ı gözlemlemeleri ve bu gözlemlerini her gün çizmeleri istenmiştir. Bir ay sonunda öğrencilerden çizimlerini tarihsel olarak sıralamalarını isteyerek, bu çizimler ile ilgili birebir görüşme yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında, Batman ilinde, bir devlet okulunda bulunan 6.sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya 20 öğrenci katılmış, 17’si ile birebir görüşme yapılmıştır. Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenografik yöntem kullanılmıştır. Öğrencilerin çizimleri gruplandırılarak analiz edilmiştir ve öğrencilerin Ay’ın evreleri konusundaki algıları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Veriler incelendiğinde, öğrencilerin bilimsel olarak hatalı çizimler yaptığı ve görüşme sonuçlarında kavram yanılgıları olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bireysel farklılıkları, hazırbulunuşluk düzeyleri, zihinleri, deneyimleri ve bulundukları çevre gibi etkenlerin algılarını da etkilediği ve öğrencilerin algılarının birbirinden farklı olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is to determine the perceptions of 6th grade students about the phases of the Moon. Accordingly, students were asked to observe the Moon for a month and draw these observations daily. At the end of one month, semi-structured interviews were made about these drawings, asking students to sort their drawings historically. The study group of the research consists of 6th grade students in a public school in the province of Batman in the 2018-2019 academic year. 20 students participated in the study and 17 of them were interviewed one to one. In this study, phenomenographic method, one of the qualitative research methods, was used. The drawings of the students were grouped and analyzed and students' perceptions about the phases of the Moon were tried to be revealed. When the data were examined, it was determined that the students made scientifically incorrect drawings and there were misconceptions in the results of the interview. As a result of the research, it was determined that students' perceptions of factors such as individual differences, readiness levels, minds, experiences and the environment in which they are located also differed from each other.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2020 |
Submission Date | May 2, 2020 |
Acceptance Date | October 4, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License