Amaç: Bu araştırtma gebelerin OGTT testi yaptırma durumlarına medyanın etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Yöntem: Kasım 2018-Haziran 2019 tarihleri arasında bir üniversite hastanesinin gebe polikliniğinde gerçekleştirilen bu tanımlayıcı araştırmanın örneklemini 384 gebe oluşturmuştur. Veriler, anket formu ile yüz yüze görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, ki-kare ve fisher exact testi kullanılmıştır.
Bulgular: Gebelik haftası 24. haftadan küçük olan gebelerin çoğunluğunun OGTT yaptırmayı düşünmediği ve 24 haftadan büyük olan gebelerin ise neredeyse yarınsın OGTT yaptırmadığı saptanmıştır (p<0.05). En sık karşılaşılan nedenler; testi gereksiz buldukları, anne ve bebeğe zararlı olduğunu düşündükleri, medyadan zararlı olduğunu öğrendikleri bir tartışmaya olan inançları ve doktorun gerekli görmemesidir. Medyada OGTT hakkında çıkan haberlerden etkilendiğini düşünen gebelerin (%54.1) OGTT yaptırmadığı, herhangi bir işte çalışmayan, ev hanımı olan ve önceki gebeliğinde OGTT yaptırmayan gebelerin şimdiki gebeliğinde de bu testi yaptırmadığı ve sağlık personeline rahatça soru sorabilen gebelerin ise yüksek oranda OGTT yaptırdığı saptanmıştır (p<0.05).
Sonuç: Gebelerin medyada çıkan haberlerden etkilenmeleri nedeniyle OGTT yaptırmadığı ya da yaptırmayı düşünmediği görülmektedir. Bu nedenle OGTT’nin gebelere iyi anlatılması ve halkın yanlış bilgi edinmesinin önüne geçecek programlar ile bu konudaki bilgi kirliliğinin ortadan kaldırılması gereklidir.
Diabates Mellitus Gebelik Gebelik diayabeti Gebelik testleri Glukoz Tolerans Testi (OGTT) Multimedya Sosyal medya
Aim: To determine the effect of media on the OGTT during pregnancy.
Method: The sample of this descriptive study conducted in the pregnancy outpatient clinic of a university hospital in November 2018-June 2019 included 384 pregnant women. The data were collected using face to face interview method and a questionnaire and analyzed using the number, percentage, mean, standard deviation, chi-square, and Fisher exact tests.
Results: The majority with less than 24 weeks of pregnancy did not intend to have OGTT, and nearly half of those more than 24 weeks of pregnancy did not have it (p<0.05). The most common reasons were finding it unnecessary or harmful to the mother and baby, a controversial media program, and the doctor not recommending it. Those (54.1%) influenced by the media did not have OGTT, those who were unemployed, housewives, and who did not have OGTT in their previous pregnancy did not have it in their current pregnancy, but the majority of those who could easily ask questions to health personnel had OGTT (p<0.05).
Conclusion: Participants did not have OGTT or did not intend to have it as they were influenced by the media. Therefore, detailed information should be given about OGTT, and information pollution should be eliminated with programs that will prevent people from acquiring incorrect information.
Diabetes Mellitus Gestational Diabetes Glucose Tolerance Test (OGTT) Multimedia Pregnancy Pregnancy tests Social media
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Orijinal Research |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 29 Issue: 5 |